تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,364 |
نقش میانجی اهداف پیشرفت در ارتباط بین نیازهای روانشناختی اساسی و درگیری تحصیلی دانشجویان: پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 206-185 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2855 | ||
نویسندگان | ||
حسین خنیفر1؛ صلاح الدین ابراهیمی* 2؛ سارا الماسی زاده3؛ امین اصفهانی زاده4؛ علی قادری5 | ||
1استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
4گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
5کارشناسی ارشد روانشناسی- گرایش کودکان استثنایی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 09 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 25 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
درگیری فعال تحصیلی یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان، مهم است و دانشجویان با درگیری تحصیلی بیشتر، عملکرد تحصیلی بالاتری دارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در ارتباط بین نیازهای روانشناختی اساسی و درگیری تحصیلی دانشجویان با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. بدین منظور، 382 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس شهید مفتح شهرری و مرکز آموزش عالی عترت واوان اسلامشهر) و در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی دسی و همکاران (2001)؛ اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافته های بهدستآمده، نشان داد که نیازهای روانشناختی اساسی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر اهداف تبحری و رویکرد - عملکرد دارد و از این طریق، بهصورت غیر مستقیم بر درگیری تحصیلی اثر میگذارد. همچنین، اهداف تبحری اثر مستقیم مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دانشجویان دارد. اثر اهداف اجتناب - عملکرد بر درگیری تحصیلی نیز منفی و معنادار بود؛ اما اثر اهداف رویکرد - عملکرد بر درگیری تحصیلی دانشجویان معنادار نبود. بهطور کلی، میتوان نتیجه گرفت که برآوردهشدن نیازهای روانشناختی به انتخاب اهداف تبحری و رویکرد - عملکرد و در نتیجه افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف پیشرفت؛ درگیری تحصیلی؛ نیازهای روانشناختی اساسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Achievement Goals in the Relationship between Basic Psychological Needs and Students' Academic Involvement: A Research at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein khanifar1؛ Salahedin Ebrahimi2؛ Sara Almasizadeh3؛ Amin Esfahanizadeh4؛ ali ghaderi5 | ||
1Professor, Department of Educational Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Ph.D. of Educational Administration, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Ph.D. of Educational Administration, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
4Department of Art Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
5M.Sc. in Psychology for Exceptional Children, Islamic Azad University, Urmia Branch, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Active Academic Engagement Students' learning and academic achievement are important, and students with higher academic engagement have higher academic performance. Therefore, the aim of the present study was to investigate the mediating role of achievement goals in the relationship between basic psychological needs and students' academic engagement using structural equation modeling. For this purpose, 382 undergraduate students of Farhangian University of Tehran (Shahid Mofteh Campus and Atrat Vavan Higher Education Center of Islamshahr) participated in the research. They replied to the Basic Psychological Needs Questionnaire (Ilardi et al. 1993), Achievement Goals Scale (Midgley et al. 2000) and Academic Engagement Scale (Assure, Kaplan & Roth, 2002). Structural equation modeling revealed that basic psychological needs exerted a direct, significant influence upon mastery and approach-performance goals, and an indirect one upon students’ academic engagement through the mediation of achievement goals. Additionally, mastery goals had a positive direct influence upon academic engagement, while the direct influence of performance-avoidance on academic engagement was negative. In general, findings of this study suggested psychological needs satisfaction led to choose mastery and approach-performance goals which could in turn influence their academic engagement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic engagement, Achievement goals, Basic psychological needs | ||
مراجع | ||
اقدامی، زهرا، و یوسفی، فریده (1397). رابطۀ بین نیازهای اساسی روانشناختی و درگیری تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی. مطالعات روانشناختی، 1(19)، 72-37.
دفترچی، عفت، و شیخالاسلامی، راضقه (1392). نقش برآوردهشدن نیازهای اساسی روانشناختی در جهتگیریهای هدف دانشآموزان. روانشناسی، 17(3)، 347-330.
صادقی مسعود، و برزگر بفرویی، مهدی (1398). نقش واسطهای هیجانات تحصیلی در رابطة نیازهای بنیادی روانشناختی و رضایت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۱(۲)، ۳۲-۴۳.
کارشکی، حسین، غلباش قرهبلاغی اینالو، سمانه، و طاطاری، یونس (1395). نقش ادراک از محیط یادگیری ساختنگرا بر مؤلفههای اهداف پیشرفت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 20-1.
لواسانی، مسعود، خضریآذر، هیمن، صالح نجفی، مهسا، و مالکی، اسداله (1396). الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی. روانشناسی تربیتی، 13(43)، 58-43.
Assor, A., Kaplan, H., & Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy-enhancing and suppressing teacher behaviors predicting students’ engagement in schoolwork. British Journal of Educational Psychology, 72(2), 261–278. Chen, K. C., & Jang, S. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computers in Human Behavior, 26(4), 741-752. Ciani, K. D., Sheldon, K. M., Hilpert, J. C., & Easter, M. A. (2011). Antecedents and trajectories of achievement goals: A self-determination theory perspective. British Journal of Educational Psychology, 81(2), 223–243. Collie, R. J., Holliman, A. J., & Martin, A. J. (2016). Adaptability, engagement and academic achievement at university. Educational Psychology, 37(1), 1-16. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research: Rochester. NY,US: University of Rochester Press. Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagne, M., Leone, D. R., Usunov, J., Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Society for Personality and Social Psychology, 27(8), 930-942. Diseth, A., Danielsen, A. G., Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among secondary school students. Educational Psychology: An International Journal of Experiment Educational Psychology, 32(3), 1-20. Duchesne, S., Ratelle, C. F., & Feng, B. (2016). Psychological need satisfaction and achievement goals exploring indirect effects of academic and social adaptation following the transition to secondary school. Early Adolescence, 36(1), 1-29. Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of dwecks model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 30, 43-59. Elliot, A. J., & Church, M. (1997). A hierarchial model of approach and avoidance achievement motivation. Personality and Social Psychology, 72 (1), 218-232. Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Personality and Social Psychology, 70 (2),461-475. Errey, R., & Wood, G. (2011). Lessons from a student engagement pilot study: Benefits for students and academics. Australian Universities’ Review, 53(1), 21–34. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, The Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc. 72 Spring Street, New York: NY 10012. Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self - efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcom. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 486-512 Martin, A. J., & Elliot, A. J. (2016). The role of personal best (PB) and dichotomous achievement goals in students’ academic motivation and engagement: A longitudinal investigation. Educational Psychology, 36(7), 1285-1302. Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of relationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87. Meece, J. L., Blumenfeld, P. C., & Hoyle, R. H. (1988). Students' goal orientation and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80(4), 514-523. Nicholson, L. J., & Putwain, D. W. (2016). The importance of psychological need satisfaction in educational re-engagement. Research Papers in Education, 31(1), 1-18. Ntoumanis, N. (2001). Empirical links between achievement goals theory and self-determination theory in sport. Sport Science, 19(6), 397-409. Orkibi, H., & Tuaf, H. (2017). School engagement mediates well-being differences in students attending specialized versus regular classes. Educational Research, 110(6), 675-682. Pelletier, L. G., & Sharp, E. C. (2009). Administrative pressures and teachers interpersonal behavior in the classroom. Theory and Research in Education, 7(2), 174-183. Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Educational Psychology, 105(1), 579–595. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1989). Bridging the research traditions of task/ego involvement and intrinsic/ extrinsic motivation: Comment on Butler (1987). Educational Psychology, 81(3), 265- 268. Sakamoto, R. (2015). The relationship between motivation, second language learning, and stress in international students. Doctoral dissertation, University of Central Missouri. Schuitema, J., Peetsma, T., & vanderveen, I. (2016). Longitudinal relations between perceived autonomy and social support from teachers and students' self-regulated learning and achievement. Learning and Individual Differences.49(2), 32-45. Sharan, S., & Tan, I. G. C. (2008). Organization schools for productive learning. Springer. Sheldon K. M, & Osin E. N, Gordeeva T. O, Suchkov D. D., & Sychev, O. A. (2017). Evaluating the dimensionality of self-determination theory's relative autonomy continuum. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(9), 1215-1238. Shih, S. (2008). The relation of self-determination and achievement goals to Taiwanese eighth graders behavioral and emotional engagement in schoolwork. The Elementary School Journal, 108(4), 313-334. Sins, P. H. M., Van Joolingen, W. R., Savelsbergh, E. R., & Hout-Wolters, B. V. (2018). Motivation and performance within a collaborative computer- based modeling task: Relation between student’s achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement. Contemporary Educational Psychology, 33(1), 58-77. Talley, A. E., Kocum, L., Schlegel, R. J., Molix, L., & Bettencourt, A. (2012). Social roles, basic need satisfaction, and psychological health: The central role of competence. Personality and Social Psychology Bulletin, 38(2), 155-173. Taylor, J., & Nelms, L. (2019). School engagement and life changes: 15 year olds in transition. Brotherhood of St Laurence, Melbourne. Urdan, T. & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationship, and competence beliefs. School Psychology, 44(5), 331-349. Vrugt, A., & Oort, F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacognition Learning, 3(2), 123-146. Wang, C. K. J., Koh, K. T., & Chatzisarantis, N. (2009). An intra-individual analysis of players perceived coaching behaviours, psychological needs, and achievement goals. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(2), 177- 192. Wang, M. T., & Peck, S. (2013). Adolescent educational success and mental health vary across school engagement profiles. Developmental Psychology. 49 (5), 1266-1276. Wang, M., Willett, J., & Eccles, J. S. (2014). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. School Psychology, 49(4), 465-480. Yu, C., Li, X., & Zhang, W. (2015). Predicting adolescent problematic online game use from teacher autonomy support, basic psychological needs satisfaction and school engagement: A two-year longitudinal study. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 18(4), 228-233. Zhao, L., Lu, Y., Wang, B., & Huang, W. (2011). What makes them happy and curious online? An empirical study on high school students’ Internet use from a self-determination theory perspective. Computers & Education, 56(2), 346-356. Zhen, R., Liu, R. D., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students. Learning and Individual Differences, 54(3), 210-216. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |