تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,327 |
رویکرد پدیدارشناسانه به تجارب دانشآموزان پایة دوازدهم از آمادگی شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها ویژة بحران کرونا | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 19، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 496-479 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2865 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی1؛ فهیمه کشاورزی2؛ رضا ناصری جهرمی* 3؛ پریسا معارف4؛ فاطمه میرغفاری5؛ راحیل ناصری جهرمی6؛ فائزه روستا7 | ||
1دانشیار، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4کارشناس ارشد مدیریت شهری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
5دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
6کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران | ||
7دانشجوی کارشناسی مشاورة خانواده، مؤسسة آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 08 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
دریافت تجربیات دستة اول یا تجربة زیسته تنها از طریق مصاحبه با افرادی صورت میگیرد که خود این تجربه را داشتهاند. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از بهمنماه 1398، دانشآموزان پایة دوازدهم برای شرکت در آزمون سراسری ناگزیر از تلاش بیشتری شدهاند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربة زیستة دانشآموزان پایه دوازدهم برای آمادگی شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها در بحران کرونا بوده است که با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شده است. روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبة نیمهساختمند بوده است. بر این اساس، با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش معیار، دانشآموزان پایة دوازدهم، انتخاب و بر اساس اشباع نظری در نهایت، 14 نفر مصاحبه شدهاند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شده است. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی، در دو مضمون اصلی و هشت مضمون فرعی شامل چالشهای آموزشی (مشتمل بر چهار مضمون فرعی استفاده از مشاوران درسی، تفاوت محتوای درسی با مطالب ارائهشده در شبکة آموزش، کاهش رقابت و کاهش اثربخشی یادگیری) و چالشهای فردی (مشتمل بر چهار مضمون فرعی بیانگیزگی، افزایش هزینة تحصیل، عدم تمرکز و افزایش زمان مطالعه) طبقهبندی شدهاند. بحران کرونا موجب شکلگیری چالشها و بروز نیازهای متفاوتی در دانشآموزان متقاضی شرکت در آزمون سراسری شده که باید مورد توجه و تحقق برنامهریزان، معلمان و والدین قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون سراسری؛ تجارب زیسته؛ دانشآموزان؛ دورة متوسطه؛ ویروس کرونا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological Approach to the Challenges of 12th Grade Students to take Universities Entrance Exam in the Crisis of Coronavirus Outbreak | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Mohammadi1؛ Fahimeh Keshavarzi2؛ Reza Naseri Jahromi3؛ Parisa Maaref4؛ Fatemeh Mirqafari5؛ Rahil Naseri Jahromi6؛ Faezeh Roosta7 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Ph.D. of Curriculum Development, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
4M.A. of Urban Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
5Ph.D. Student of Educational Administration, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
6M.A. of General Psychology, Firouz Abad Branch, Islamic Azad University, Firouz Abad, Iran | ||
7B.S. Student in Family Counselling, Higher Education Institue of Fatemiyeh, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The outbreak of Corona virus has led to the closure of schools since February 2019, so the 12th grade students who were preparing to take the entrance exam were forced to make more efforts. The main purpose of the present study was to understand the lived experience of 12th grade students to prepare for the university entrance exam in the coronavirus outbreak crisis, which was implemented using phenomenological methods. The method of data collection was to use a semi-structured interview. Based on this, with the approach of purposeful sampling and standard method, 12th grade students were selected and finally 14 people were interviewed based on theoretical saturation. Interview analysis was performed using a cleavage model and thematic analysis method. After extracting and categorizing the topic, in 2 main themes and 8 sub-themes including educational challenges (including four sub-themes; use of counselors, difference in curriculum content with the materials provided in the training network, reducing competition and reducing learning effectiveness) and Individuals challenges (including four sub-topics; motivation, increased study costs, decentralization, and increased study time) were classified. Considering the issues mentioned by the 12th grade students, the special attention of the education system administrators to Universities entrance exam of 1399 is necessary. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coronavirus, High school, Lived experiences, Students, Universities entrance exam | ||
مراجع | ||
دلشاد، محمدحسین، حیدرنیا، علیرضا، حیدرنیا، محمدعلی، نیکنامی، شمسالدین، و پورحاجی، فاطمه (1395). بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب بهمنظور مداخلة پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخلة آموزشی USP. علوم پزشکی، ۲۶(۲)، 108-99.
عسکری، محمد (1398). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوة شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور داوطلبان ورود به دانشگاه. روانشناسی تربیتی، 51، 194- 175.
کاویانی، حسین، پورناصح، مهرانگیز، صیادلو، سعید، و محمدی، محمدرضا (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکتکنندگان در کلاس کنکور. تازههای علومشناختی، 2، 68- 61.
معمار، ثریا، عدلیپور، صمد، و خاکسار، فائزه (1391). شبکههای اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 176- 155.
Atas, S., & Erisen, Y. (2016). Investigating the association between Turkish freshman’s multiple intelligence profiles and university entrance exam performance. European Journal of Education Studies, 23(3), 156- 169. Barua, S., Junnatun, N., & Tun-Nessa, H. (2020). Economic climate, infrastructure and FDI: Global evidence with new dimensions. Business and Economics, 16, 31- 48. Chakravarty, S., & Hegde, P. (2019). The Joint Entrance exam, overconfident directors and firm performance. Corporate Finance, 56, 298-318. Cirak, Y. (2016). University entrance exams from the perspective of senior high school students. Education and Training Studies, 4(9), 177-185. Gelana, G., & Cheru, M. (2014). Teachers’, students’ and academic support staff views on the effectiveness of female students academic support programmes at Bahir Dar University. Education and Practice, 5(10), 37-48. Grosseck, G., Bran, R., & Tiru, L. (2011). Dear teacher, what should I write on my wall? A case study on academic uses of Facebook; Procedia Social and Behavioral Sciences, 15,: 1425- 1430 Lobo, J. L., Del Ser, J., Bifet, A., & Kasabov, N. (2020). Spiking neural networks and online learning: an overview and perspectives. Neural Networks, 121, 88-100. Longwell-Grice, R., & Longwell-Grice, H. (2008). Testing into: How do retention theories work for first- generation, working-class students? College Student Retention, 9(4), 407-420. Melese, W., & Fenta, G. (2009). Trend and causes of female students dropout from teacher education institutions of ethiopia: The case of Jimma University. Ethiopian Journal of Education & Sciences, 5(1), 1-19. Ministry of National Education (2003). Milli egitim sayısal veriler [Statistical Data for National Education] Milli Egitim Basımevi: Ankara Myskow, G., & Gordon, K. (2012). Getting interpersonal on a university entrance exam impromptu writing task. English for Academic Purposes, 11(2), 90-98. Oladele, O. M., & Longlong, H. (2019). students perspective comparison of higher education entrance examination: A tale of two countries; China and Nigeria education system. Academy of Educational Leadership Journal, 23(2), 126- 135. Rodrigo, A., Penas, A., Miyao, Y., & Kando, N. (2018). Do systems pass university entrance exams? Information Processing & management, 54 (4): 564-575. Schroch, G. (2014). Farmer strategies for tree crop diversification in the humid tropics: A review. Agronomy for Sustainable Development, 34(1), 139-154. Stewart, D. M., & Johanek, M. C. (1996). The Evolution of College Entrance Examinations. Retrieved from http://repository.upenn.edu/gse_pubs/179 Thuo, M., & Edda, M. (2017). Transition to University life: Insights from High School and University Female Students in Wolaita Zone. Ethiopia Education and Practice, 8(4), 45-54. Yang, C. (2020). Exploring the possibilities of online learning experiences. Doctoral Dissertation, Teachers College: Columbia University. Yildirim, I., Ergene, T., & Munir, K. (2007). High rates of depressive symptoms among senior high school students preparing for national university entrance examination in Turkey. International Journal on School Disaffection, 4(2), 35-44. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |