
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,210 |
طراحی محتوای آموزشی برای موضوع الکتروشیمی با تلفیق دو رویکرد STEM و TPACK | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 1-28 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
امیر محمد بهرامی مداح* 1؛ مهرانگیز فتحی نیا* 2؛ حمیده حقیقت2؛ زهره سرکان3 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران | ||
2استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3کارشناس نظارت بر مراکز پیش دبستانی، اداره کل آموزش و پرورش، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
الکتروشیمی یکی از زیر شاخههای شیمی میباشد که به بررسی واکنشهای شیمیایی میپردازد که در اثر عبور جریان الکتریکی انجام میشوند، یا انجام یافتن آنها سبب ایجاد جریان الکتریکی میشود. الکتروشیمی همواره یکی از دروس دشوار در دوره دبیرستان شناخته میشود و یاددهی و یادگیری آن همواره مشکل بوده است. یکی از دغدغههای همیشگی دبیران شیمی آموزش الکتروشیمی بوده است و همواره سعی در ارائه راهکارهایی داشته اند که سبب تسهیل در یادگیری شیمی گردد. در پژوهش حاضر به طراحی محتوای آموزشی در زمینه ی الکتروشیمی با رویکرد STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) برای دانشجویان رشته شیمی در مقطع کارشناسی پرداخته شده است که طی آن معلم خود به طراحی محتوای آموزشی و ساخت محتوای دانشی اقدام میکند. همچنین پس از طراحی محتوای آموزشی معلم باید بتواند این طراحی آموزشی را با رویکرد نوین نیز آموزش بدهد یعنی بهره گیری از رویکرد TPACK (دانش محتوایی فناوری آموزشی). رویکردSTEM و TPACK استفاده شده در این پژوهش از روشها و رویکردهای نوین طراحی محتوی آموزشی و تدریس میباشد که استفاده از آنها در تدریس و طراحی یک محتوای آموزشی به یادگیری طولانی مدت و معنادار فراگیران کمک میکند و منجر به کاوشگری و کسب مهارت در فراگیران میشود. با این حال، اجرای موفقیت آمیز چنین رویکردها و راهبردها، مستلزم آن است که معلمان از آنها آگاه بوده و فعالیتهای کلاس را بر این اساس هدایت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی محتوا؛ الکتروشیمی؛ رویکرد STEM و TPACK؛ رویکرد تلفیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing educational content for the subject of electrochemistry by combining STEM and TPACK approaches | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir mohammad Bahrami maddah1؛ Mehrangiz Fathinia2؛ Hamideh Haqiqat2؛ Zohre Serkan3 | ||
1Master student of chemistry, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
2Assistant Professor of Chemistry, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Expert in supervision of preschool centers, General Directorate of Education, Hamadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Electrochemistry is one of the sub-branches of chemistry that investigates chemical reactions that are carried out due to the passage of electric current, or their performance causes the creation of electric current. Electrochemistry is always known as one of the most difficult subjects in high school courses, and teaching and learning it has always been difficult. One of the constant concerns of high school chemistry teachers has been the teaching of electrochemistry, and chemistry teachers have always tried to provide solutions that facilitate the learning of chemistry. In the current research, the design of educational content in the field of electrochemistry with the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) approach for undergraduate chemistry students has been discussed, during which the teacher designs the educational content and creates knowledge content. Also, after designing the educational content, the teacher should be able to teach this educational design with a new approach, that is, using the TPACK (Teaching Technology Content Knowledge) approach. The STEM and TPACK approach used in this research is one of the new methods and approaches of designing educational content and teaching, which use them in teaching and designing an educational content helps the long-term and meaningful learning of learners and leads to exploration and acquisition of skills in learners. However, the successful implementation of such approaches and strategies requires that teachers be aware of them and guide classroom activities accordingly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content design, electrochemistry, STEM and TPCK approach, integrated approach | ||
مراجع | ||
احمدآبادی، زهرا (1399). مقاله بررسی کج فهمیها براساس سطوح چندگانه جانستون در پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی، 5 ،40-25.
امیری, فاطمه. کل صفتان, محمدرضا (1398). رویکرد استم و الزامات پیاده سازی آن در ایران .فصل نامه پویش در آموزش علوم پایه. 50-42.
آیتی، محسن و رستمی، مریم (1390) بهره گیری معلمان علوم پایة مقاطع راهنمایی و متوسطه از فاوا. نشریة علمی پژوهشی فناوری آموزش، 6 (1)، 48-41.
پاکروح، بهزاد (۱۳۸6). الکتروشیمی. تهران: انتشارات اندیشه سرا
تورانی، حیدر (2001). الگویی برای ارتقای مستمر کیفیت در فرآیند برنامه درسی دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 66، 70-47.
خوش نشین، زهره؛ تأثیر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم، نشریه علمی-پژوهشی فناوری آموزش، تابستان ، جلد 12 ،شماره 4، 328-321، 1397.
رستمی مسنی، کورش؛ بررسی امکان اجرای برنامهدرسی تلفیقی در مقطع ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دی 1393.
زمانیان، عیسی. آقاپور، الهه. ابراهیمی، استیره (1399). نقش شبکه های اجتماعی در آموزش و یادگیری و ارائه راهکارهای اجرایی آن. فصلنامه علوم تربیتی. https://www.hfj.ir/
عمادزاده، مصطفی. بختیاری، بهروز. صامتی، مرتضی. (1382). برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاههای دولتی ایران. https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/2429/38
مارچ شیدر، کمک کنیم آموزش یکپارچه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات توسعه پیدا کند، ترجمه محمد جعفر جوادی، نشریه چشم انداز آموزشی، شماره 11، بهار 1395.
متین فر، نرگس، کیان مرجان، مروری بر روشهای تدریس دوره ابتدایی مبتنی بر برنامههای درسی تلفیقی هنر، اولین کنفرانس ملی یافتههای نوین، اسفند 1397.
مطلبی فرد، علیرضا و همکاران، چیستی و چرایی رویکرد تلفیقی با تأکید بر رویکرد میان رشتهای در آموزش، آموزش و بهسازی منابع انسانی، اردیبهشت1389.
مهر محمدی، محمود و همکاران، ارائه یک مدل الگوی تلفیق میان رشتهای در طراحی برنامه درسی، فصلنامه علمی پژوهشی، شماره 18، 8-31، پاییز 1389.
مهر محمدی، محمود، نقد و نظری بر نگاشت سوم سند"برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران"، نشریه مطالعات برنامه درسی، شماره 18، 8-13 پاییز، 1389.
Akaygun, S.; Aslan-Tutak, F. (2016) STEM Images Revealing STEM Conception of PreService Chemistry and Mathematics Teachers, Int. J. Educ. Math. Sci. Technol., 4, 1: 56-71. Alrwaished, N., Alkandari, A., & Alhashem, F. (2017). Exploring in- and pre- service science and mathematics teachers technology pedagogy content knowledge (TPACK): What next? Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13 (9),6113-6131. Aminifar E, Saleh Sedghpour B, Valinejad F. [The Role of Technology on the Mathematics Learning]. Journal of Technology of Education (JTE). 2011; 5(4): 265-272. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |