تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,450 |
تحلیل محتوای مباحث شیمی از کتاب علوم تجربی پایه هفتم سالتحصیلی 1401-1400 به روش ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 55-65 اصل مقاله (449.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عذرا فیضی* 1؛ حاتم احمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز، ایران | ||
2استادیار زیست شناسی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی مباحث شیمی کتاب جدیدالتألیف علوم تجربی پایه هفتم در سالتحصیلی 1401_1400 بر اساس روش ویلیام رومی است. جملات و تصاویر مباحث شیمی کتاب علوم تجربی پایه هفتم تا چه اندازه به صورت فعال تدوین شدهاست؟ این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش، بخش شیمی کتاب جدیدالتألیف علوم تجربی پایه هفتم سال تحصیلی 1401-1400 بود. نتایج مطالعه نشان داد که شاخص درگیری برای جملات متون شیمی درکتاب علوم تجربی پابه هفتم در بازهی ۵4/۰ و برای تصاویر این متون در بازهی مناسب06/1 بدست آمد. باتوجه به اینکه ضرایب درگیری مطالب شیمی این کتاب به عدد 5/0 نزدیک و با عدد 5/1 فاصله بیشتری دارد، و از طرف دیگر برای بهبود کیفیت آموزش علوم باید محتوای آن به گونهای طراحی شود که دانشآموزان به سمت درک مطلب هدایت شوند، لذا مطالب تألیفشده این کتاب به طور نسبی به صورت فعال تالیف شدهاست، اما با وضع مطلوب فاصله دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب علوم هفتم؛ مباحث شیمی؛ روش ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of chemistry topics from the book of experimental sciences of the seventh grade of the academic year 1401-1400 according to the method of William Rumi | ||
نویسندگان [English] | ||
عذرا فیضی1؛ حاتم احمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز، ایران | ||
2استادیار زیست شناسی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present research is to investigate the chemistry topics of the new book written by seventh grade experimental sciences in the academic year of 1400-1401 based on William Rumi's method. To what extent are the sentences and pictures of the chemistry topics of the seventh grade experimental science book actively edited? This research was conducted using quantitative content analysis and descriptive statistics. The studied community in this research was the chemistry section of the new book of experimental sciences of the seventh grade of the academic year 1401-1400. The results of the study showed that the conflict index for the sentences of the chemistry texts in the book of experimental sciences of the seventh grade was 0.54 and for the images of these texts, the appropriate range was 1.06. Considering that the correlation coefficients of the chemistry content of this book are close to 0.5 and more distant from 1.5, therefore and on the other hand, to improve the quality of science education, its content should be designed in such a way that students are guided to understand the material, the content of this book is relatively actively composed, but it is far from the ideal situation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, 7th grade experimental science book, William Rumi's method, chemistry topics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |