
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
ارزشیابی مفهوم اسید و باز به شیوه عملکردی در موقعیت شبیهسازی شده، مورد مطالعه: دانش-آموزان پایه دوازدهم شهرستان سوسنگرد | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 66-81 اصل مقاله (428.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زکیه اکرمی* 1؛ الهه خواجه2؛ فاطمه زاده اریفی2؛ مهسا عربزاده2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
به دنبال تغییر برنامهها و رویکردها در تألیف کتب درسی و به تبع آن تغییر در روشهای یاددهی-یادگیری لازم است جهت دستیابی به اهداف پیشبینی شده، تغییری در شیوههای ارزشیابی نیز صورت پذیرد. در این پژوهش توانایی اجرای آزمون عملکردی در موقعیت شبیهسازی شده در برآورده کردن انتظارات معلم از دانشآموزان پایه دوازدهم در مفهوم اسید و باز و بروز پاسخهای خلاقانه مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم رشتههای تجربی و ریاضی شهرستان سوسنگرد بودند که 26 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، آزمون محقق ساخته حاوی شش موقعیت شبیهسازی شده و فهرست وارسی مبتنی بر اصول و مولفههای الگوی خلاقیت پلسک میباشد. روایی سوالات آزمون توسط یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و یکی از دبیران شیمی تأیید گردید. ضریب پایایی توافق در همسانی کدگذاری با استفاده از آزمون هولستی برابر 82 درصد بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد این شیوه ارزشیابی میتواند انتظارات معلم را به میزان 8/77 درصد برآورده سازد اما تأثیر چندانی در بروز پاسخهای خلاقانه دانشآموزان نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی عملکردی؛ اسید و باز؛ انتظارات معلم؛ خلاقیت؛ موقعیت شبیهسازی شده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the concept of acid and base in a functional way in a simulated situation, case study: 12th grade students of Sosangard city | ||
نویسندگان [English] | ||
زکیه اکرمی1؛ الهه خواجه2؛ فاطمه زاده اریفی2؛ مهسا عربزاده2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی اصفهان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
Following the change of programs and approaches in writing textbooks and the consequent change in teaching-learning methods, it is necessary to change the assessment methods in order to achieve the expected goals. In this research, the ability to perform a performance test in a simulated situation in meeting the teacher's expectations of the 12th grade students in the concept of acid and base and the occurrence of creative responses has been investigated. The statistical population included all 12th grade female students of experimental and mathematical fields in Sosangard city, 26 of whom were selected as a statistical sample using available sampling method. The research data collection tool is a researcher-made test containing six simulated situations and a checklist based on the principles and components of Plesk's creativity model. The validity of the test questions was confirmed by one of the faculty members of Farhangian University and one of the professors of chemistry. The reliability coefficient of agreement in coding similarity using the Holsti test was found to be 82%. The results of the research show that this evaluation method can meet the teacher's expectations by 77.8%, but it did not have much effect on the students' creative responses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Functional evaluation, acid and base, teacher's expectations, creativity, simulated situation | ||
مراجع | ||
احمدی، پروین؛ صمدی، پروین و موحدیان، زهره (1394). عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاات در ارزشیابی توصیفی- کیفی، مطالعات برنامه درسی، 36، 71-96.
اسحاق نیموری، مهدی (1395). بررسی رابطه شیوههای ارزشیابی رشته فنی و حرفهای با خلاقیت هنرجویان، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4، 27-38.
اکبرپور گنجه، احمد و امانی، وحید (1400). بررسی کجفهمیهای دانشآموزان پایه دوازدهم در مفاهیم اسید-باز، از طریق آزمون تشخیصی سه ردیفی، پویش در آموزش علوم پایه، 7(25)، 59-75)
اکرمی،زکیه و دهقانی، فاطمه (1400). تحلیل محتوای شیمی کتاب آزمایشگاه علوم تجربی پایه دهم بر اساس الگوی خلاقیت پلسک، سومین همایش ملی آموزش شیمی، تهران.
بنکداری، نسرین؛ مهران، گلنار؛ ماهروزاده، طیبه و هاشمی، سیدعباس (1395). ویژگیهای استاد شایسته در آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(1)، 117-138.
حسنی، محمد و نصرت ناهوکی، عبدالسلام (1393). مقایسه میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در برنامه ارزشیابی کیفی و توصیفی و ارزشیابی سنتی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 49(13)، 108-124.
رضاپور، یوسف (1395). بررسی میزان تحقق اهداف ارزشیابی در پایه اول و دوم دبستانهای استان آذربایجان شرقی، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 9(33)، 69-82.
رضایی، علی اکبر و سیف، علی اکبر (1385). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(18)، 40-11.
رفیعیان، کیوان و خدایی، علیرضا (1399). بررسی ارزشیابی تکوینی و چگونگی اجرای اثربخش آن در آموزش شیمی، سومین همایش بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
زاهدبابلان، عادل؛ فرجاللهی، مهران و همرنگ، محمد (1391)، عوامل موثر در کاربرد ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان ابتدایی، فصلنامه فناوری آموزش، 7(1)، 45-57.
قاسمی، فرشید؛ جهانی، جعفر (1389). اثر گذاری آموزش خلاقیت، برکودکان دبستانی براساس الگوی پلسک، فصلنامه برنامه مطالعات درسی. 10(90)، 82-63.
قلیزاده، آذر؛ قنبری طلب، محمد و قنبری، علی (1391). بررسی تأثیر انواع ارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی پایه سوم ابتدایی دانشآموزان شهرستان لردگان، پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(32)، 82-94.
کارشکی، حسین؛ مومنی مهمویی، حسین و قریشی، حسین (1395). مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(13)، 104-114.
کشتی آرای، نرگس؛ کریمی علویجه، اکرم و فروغی ابری، احمدعلی (1392). شناسایی موانع و چالشهای اجرای طرح ارشیابی توصیفی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(12)، 53-68.
میرزایی، انصار و قلخانی، معصومه (1395). بررسی کجفهمی دانشآموزان سال چهارم دبیرستان در مفهوم شیمی اسید و باز، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان
نادری، سوسن (1395). شیوههای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان.
نقیزاده ، حمید و سعادتمند، زهره (1396). تأثیر اجرای آزمونهای عملکردی در درس علوم تجربی در میزان پیشرفت، نگرش تحصیلی و قدرت یادداری دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان مبارکه، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 10(37)، 13-33.
نوروزی، داریوش، رضوی، سیدعبّاس (1398). مبانی طرّاحی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,112 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 900 |