تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,340 |
فرسودگی روشهای تدریس علوم تجربی و راهکارهای جایگزینی آن | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 108-120 اصل مقاله (447.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسنده | ||
یونس قاسمیان* | ||
دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهگیان،پردیس شهید باهنر، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
روشهای کنونی موجود در تدریس دروس علوم تجربی ایران، به طور عمده شامل روش تدریس سخنرانی میباشد، که موجب میشود بسیاری از دانش آموزان از لحاظ کاربرد محتوای درسی، فاصله بسیار زیادی با ایدهآل داشته باشند. امروزه، پیشرفتهترین کشورهای دنیا کشورهایی بشمار میروند، که در زمینه کاربردی کردن محتوای علوم تجربی، به سرحد خودکفایی رسیدهاند و میتوانند به خوبی از محتوای علمی این زمینه، برای رفع نیازهای ضروری خود استفاده کنند. منطقی است که رسیدن به این جایگاه، مستلزم یادگیری اصولی و درست مطالب از طریق روشهای نوین آموزش میباشد. در کشور ما به علتهای گوناگون؛ مانند: عدم تناسب نسبت معلمان به دانش آموزان، عدم برخورداری مدارس از امکانات لازم و همچنین عدم اطلاع و تسلط، برخی معلمان از روشهای نوین و متناسب تدریس با رشته تخصصی خود، عموماً مطالب در حد بهیادسپاری باقی میماند، و دانش آموزان از بکاربردن آن در بطن زندگی و حل مشکلات باز میمانند. با توسعه روشهای نوین تدریس در جهان، تحولی شگرف در آموزش و پروش کشورهای پیشرو رخ داد، که همگی آنها به سبب کاربردی کردن، روشهای نوین تدریس و اهمیت دادن به این مسئله مهم است. بیشترین تحول و تأثیر در زمینه روشهای نوین تدریس در دروسی؛ مانند: فیزیک، شیمی، زیست و زمینشناسی میباشد، که همگی زیرمجموعههای رشته علوم تجربی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ علوم تجربی؛ فرسودگی؛ جایگزینی؛ روش تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the obsolescence of experimental sciences teaching methods and its replacement solutions | ||
نویسندگان [English] | ||
یونس قاسمیان | ||
دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهگیان،پردیس شهید باهنر، اراک، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The current methods of experimental sciences teaching in Iran include mainly the lecture teaching method, which causes many students to have too much distance with ideal state in terms of curriculum content usage. Nowadays, the most advanced countries in the world are countries that have reached top of self-sufficiency in using the experimental sciences content and can use well the scientific content of this field in order to resolving their essential needs. So it is logical that achieving this position requires the principled and correct learning of curriculum content through new teaching methods. In our country, due to various reasons, such as the disproportion of teachers-students ratio, lack of necessary facilities in schools, and some teachers being unawares and not professional about new and appropriate teaching methods with their specialized fields, the contents generally will remain at level of memorization so students will fail to use it in their lives and to solve problems. With development of new teaching methods in the world, have occurred a wonderful change in education process of pioneer countries, that all of them are important due to make practical the new teaching methods and pay attention to this issue. The greatest development and influence in field of new teaching methods occurred in courses such as physics, chemistry, biology and geology, which are subcategories of experimental sciences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, experimental sciences, obsolescence, replacement, teaching method | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |