
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,200 |
مطالعه کیفی فرآیند بیانگیزگی تحصیلی با استفاده از شیوه نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: دانشجومعلمان علوم پایه) | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 172-180 اصل مقاله (386.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود قاسم زاده1؛ صمد حسینی صدر* 2 | ||
1دکترای جامعه شناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
2علوم , علامه امینی تبریز، دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
یکی از مسایلی که نظام آموزش عالی با آن مواجه هست، بیانگیزگی تحصیلی دانشجویان میباشد که عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار میدهد تا جایی که به دغدغه بسیاری از پژوهشگران و محققان و سیاستگذاران نظام آموزشی تبدیل شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه علل بیانگیزگی تحصیلی در بین دانشجو معلمان علوم پایه میباشد. در پژوهش حاضر از رویکرد نظریه داده بنیاد که یک شیوه پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده است و با 20 نفر از دانشجو معلمان پردیس علامه امینی تبریز به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبه عمیق صورت گرفته است. تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافتهها نشان داد که از نظر دانشجویان هشت مقوله محوری عدم تنوع در شیوههای تدریس، فراگیری سبک زندگی تکنولوژی محور، نامطلوبیت کیفیت خدمات دانشگاهی، گرایش به ارزشهای مادی، تضمین آینده شغلی، ضعف سرمایه اجتماعی دانشگاهی، نبود بالندگی دانشجویی، کم توجهی یا بیتوجهی به زیرساختهای بالندگی دانشگاه فرآیند بیانگیزگی تحصیلی دانشجو معلمان را تفسیر میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بی انگیزگی تحصیلی؛ سبک زندگی فناوری محور؛ تضمین آینده شغلی؛ ضعف سرمایه اجتماعی دانشگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A qualitative study of the process of academic demotivation using the method of foundational data theory (case of study: student teachers of basic sciences) | ||
نویسندگان [English] | ||
داود قاسم زاده1؛ samad hosseini sadr2 | ||
1دکترای جامعه شناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
2science, allameh amini tabriz, farhangyan university | ||
چکیده [English] | ||
One of the problems that the higher education system is facing is the lack of academic motivation of students, which affects the academic performance to the extent that it has become the concern of many researchers and researchers and policy makers of the educational system. Therefore, the aim of the current research is to study the causes of academic demotivation among student teachers of basic sciences. In the current research, the foundational data theory approach, which is a qualitative research method, has been used, and in-depth interviews have been conducted with 20 student teachers of Allameh Amini Campus in Tabriz using a targeted sampling method. Data analysis was done based on open, axial and selective coding. The findings showed that according to the students, there are eight main categories: lack of diversity in teaching methods, learning of technology-oriented lifestyle, undesired quality of academic services, tendency towards material values, securing the future of employment, weakness of academic social capital, lack of student growth and Lack of attention or inattention to the infrastructure of the university which cause the process of student teachers' academic demotivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lack of academic motivation, Technology-oriented lifestyle, Job security, Weakness of academic social capital | ||
مراجع | ||
آزاد، یاسر، و فرح بخش، کیومرث، و شفیع آبادی، عبدالله، و ربیعی، محمد، و سلیمی، حسین (1397). نقش مهارت انتخاب شغل در انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهرکرد. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی، سال نهم، شماره 36، صص51-76.
ایزدی، صمد، و جویباری، لیلا، و بهنامپور، ناصر، و تقوی، احمد، و بیگی، فریبا (1393). ارتباط انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 1(2)، 44-50.
حسین آبادی فراهانی، محمد جواد، و کثیرلو، لیلا، و اینانلو، فرهاد (1396). ارتباط بین انگیزه پیشرفت و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه توصیفی – همبستگی. نشریه آموزش پرستاری، دوره 6، شماره5.
خدابنده، صدیقه، و درتاج، فریبرز، و اسدزاده، حسن، و فلسفینژاد، محمدرضا، و ابراهیمیقوام، صغری (1393). نقش سبک های یادگیری در تبیین انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال دوم، شماره سوم، صص39-42.
رضایی راد، مجتبی؛ ساداتی مطلق، سیده لیلا (1396). مقایسة انگیزه پیشرفت، اعتمادبه نفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس دولتی، نمونه دولتی، هوشمند و تیزهوشان. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال چهاردهم، دوره دوم، شماره 28(پیاپی55) زمستان 1396صفحات 74-67.
دانش، پروانه، و ملکی، امیر، و نیازی، زهره (1391). نظریه زمینه ای درباره علل اعتیاد زنان معتاد زندانی در زندان مرکزی اصفهان، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره اول، شماره 4، صص 125-145.
کرسول،جان (1396). پویش کیفی و طرح پژوهش، مترجم حسن دانایی فرد و حسین کاظمی، تهران، انتشارات صفار.
معماریان، آذین دخت، و عابدی، احمد، و شوشتری، مژگان، و علی پور، احمد (1394). اثربخشی مداخلات پند بعدی شناختی- رفتاری مارتین بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی، رویکردهای نوین آموزشی، سال دهم، شماره 1، صص 121-142.
مولوی، پرویز، و رستمی، خلیل، و فدایی نائینی، علیرضا، و محمدنیا، حسین، و رسول زاده، بهزاد (1386). بررسی عوامل موثر در کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دوره 25، شماره 1، صص 53-58.
ناصح،لادن، و مردانیان دهکردی، لیلا، و ناصح، حامد (1396). بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 12(1)،27-39.
نظامی، مینا، و نقش، زهرا، و حجازی، الهه (1399). تحلیل چند سطحی رابطه انگیزش تحصیلی، ادراک دانش آموزان از جو مدرسه و احساس کارآمدی و رضایت شغلی معلمان. فصلنامه نوآور یهای آموزشی، سال بیستم بهار 1400 شماره 77.
Faiza K., Arshad J. (2020). Students' perceptions of factors for academic failure in pre-clinical years of a medical school. J. Pak. Med. Assoc., 70(5), 803-808. Gunduz, M., & Karaman, S. (2020). Open education faculty and distance education students' dropout reasons: The case of a Turkish State University. Open Praxis, 12(1), 7. Pusztai, G., Fenyes, H., Szigeti, F. & Pallay, K. (2019). Dropped-out Students and the Decision to Drop-out in Hungary. Central European Journal of Educational Research, 1(1), 31 – 40. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 842 |