
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,235 |
اثربخشی روش بارش مغزی نسبت به روش سخنرانی در یادگیری شیمی پایه دهم | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 289-296 اصل مقاله (454.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی صفری* 1؛ وحید امانی2؛ اسماعیل اولی3 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه 18، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی میزان اثر بخشی دو روش تدریس بارش مغزی و سخنرانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش بصورت نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون – پس آزمون و جامعه آماری ما شامل دانش آموزان پسر دوره دوم منطقه 18 می باشد. برای نمونه گیری دانش آموزان دو کلاس درسی با یکدیگر مقایسه شدند که در یک کلاس از روش تدریس بارش مغزی و در کلاس دیگر از روش سخنرانی استفاده شد. نمونه آماری ما نیز شامل 60 نفر از دانش آموزان پسر پایه دهم دبیرستان شهدای هفت تیر بود. تدریس به دو روش بارش مغزی و سخنرانی برای دو کلاس بصورت جداگانه تدریس شد و بعد از آن از دو گروه آزمون گرفته شد و داده ها آزمون کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد با توجه به نتایج بدست آمده می توان دریافت که میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنا داری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ بارش مغزی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of the brainstorming method compared to the lecture method in 10th grade chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
علی صفری1؛ وحید امانی2؛ اسماعیل اولی3 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه 18، تهران، ایران | ||
3استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of two brainstorming and lecture teaching methods in the academic progress of students. The research method is semi-experimental in the form of a pre-test-post-test design and our statistical population includes male students of the second year of the 18th district. In order to sample the students, two classes were compared with each other, in one class brainstorming teaching method was used and in the other class, lecture method was used. Our statistical sample also included 60 male students of the 10th grade of Shahadai Haft Tir High School. Teaching by two methods of brainstorming and lecture was taught for two classes separately and after that two groups were tested and the data was analyzed by covariance test using SPSS software. The mean scores of the two experimental and control groups are significantly different from each other. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
chemistry education, brainstorming, educational progress | ||
مراجع | ||
اسکوئیلر، نادر (1372) ماهیت و ساختار هوش، تهران، کیوان.
امامقلی وند، فاطمه (1380) خلاقیت و راه های افزایش آن در دانش آموزان، رشد تکنولوژی آموزشی، دوره هفدهم، شماره ی 136.
شهبازخان ، منیژه، (1385) مقایسه بارش مغزی و بدیعه بر روی خلاقیت دانش آموزان پایان نامه کارشناسی ارشد،تربیت مدرس، تهران، ایران.
کرمی گزافی علیرضا، حاتمی کلثوم، طاهری عبدالمحمد، زمانی اکرم (1390) بررسی و مقایسه تاثیر آموزش به روش بارش مغزی با روش معمول تدریس بر روی پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان در مبحث شیمی محلولها، هفتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه زنجان.
گنجی حمزه، شریفی حسن پاشا، میرهاشمی مالک (1384) اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانش آموزان، نشریه تعلیم و تربیت، 21(1)، صفحات 89 – 112.
Pestel, Beverly C. (1997). Interactive Clasroon. Journal of College Science Teaching, 27(1), 74-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |