تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,222 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,324 |
مطالعه درک دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان درباره برخی مفاهیم شیمی فیزیک | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 510-522 اصل مقاله (479.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود سعادتی1؛ سید محمدحسن شریفیان* 2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای شیمی فیزیک، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور مطالعه میزان درک دانشجومعلمان سال اول و دوم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در مورد برخی مفاهیم پایه موضوعات ترمودینامیک و سینتیک شیمیایی و استخراج کج فهمی های موجود در بین آنها انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی و روش جمع آوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته حاوی چند سوال درباره مفاهیم مورد نظر است که روایی و پایایی آن بررسی و تایید شد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که برخی از دانشجویان این دانشگاه در درک این مفاهیم مشکل دارند و کج فهمی هایی مشابه با کج فهمی های گزارش شده در منابع علمی برای دانش آموزان دوره متوسطه دارند. مشخص گردید که استفاده از استدلال ترمودینامیکی برای حل مسائل سینتیکی، عدم توانایی در استفاده از دانش خود برای یک حل مسئله معین و نقش کتابهای درسی از علل پیدایش برخی کج فهمی ها در میان دانشجومعلمان است. نتایج نشان داد که درباره تفسیرهای نادرست احتمالی دانشجومعلمان باید هوشیاری کافی وجود داشته باشد تا احتمال بروز کج فهمی کاهش یابد. معرفی تعاریف همراه با نشان دادن کاربردها در مورد مسائل خاص و بحث در مورد کج فهمی های رایج پیشنهاد پژوهش حاضر برای پیشگیری از برداشت نادرست دانشجویان است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ کج فهمی؛ ترمودینامیک؛ سینتیک؛ دانشجومعلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study and Identification of the Chemistry Teacher Students in the Science Education Department of Farhangian University About Some Concepts of Physical Chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
مسعود سعادتی1؛ سید محمدحسن شریفیان2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای شیمی فیزیک، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده [English] | ||
In the present study the understanding of chemsistry teacher students of chemistry education department of Farhangian University about some concepts of thermodynamics and chemical kinetics has been studied and their misconceptions extracted. The statistical population of the research is student teachers of chemistry education and the method of data collection is a researcher-made questionnaire containing several questions about the desired concepts. After confirming the validity of the questionnaire, the test was held in normal class conditions and without prior notice to the students. The results of the study showed that some students of this university have difficulty in understanding these concepts and have misunderstandings similar to those reported in literature for secondary school students. It was found that the use of thermodynamic reasoning to solve kinetic problems, the inability to use one's knowledge to solve certain problems, and the role of textbooks are causes of misunderstandings among student teachers. The results showed that there should be enough vigilance about the possible misinterpretations of student teachers to reduce the possibility of misunderstanding. Introducing definitions along with showing applications on specific problems and discussing common misunderstandings is the suggestion of the current research to prevent students' misconceptions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, Misconception, Thermodynamics, Kinetics, Teacher student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |