تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,743 |
مطالعة تطبیقی اهداف دورة ابتدایی ایران و فنلاند بر اساس مهارتهای دهگانة زندگی سازمان بهداشت جهانی | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، مرداد 1402 اصل مقاله (1.91 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
غلامرضا اکبرنژاد* | ||
آموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعة تطبیقی مهارتهای دهگانة زندگی سازمان بهداشت جهانی (1393) در اهداف دورة ابتدایی در دوکشور ایران و فنلاند بود. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از الگوی تطبیقی جورج. زد. اف، بردی است که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. علت انتخاب کشور فنلاند، داشتن نظام آموزشی موفق در آزمون پرلز در دورة ابتدایی است. برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای، پژوهشها و مقالات علمی و نیز از سایتها و بانکهای اطلاعاتی معتبر استفاده شد. یافتهها نشان داد یادگیری مفاهیم پایة خواندن، نوشتن، حسابکردن و توجه به ابعاد فرهنگ و هنر، بهداشت و مهارتهای اجتماعی از شباهتهای اهداف ابتدایی دو کشور هدف است و همچنین، توجه به مهارتهای شناختی (تصمیمگیری، حل مسئله، تفکر خلاق، انتقادی و خودآگاهی)، اهداف اجتماعی و میانفردی (ارتباط مؤثر، ارتباط بینفردی، همدلی، هیجان و مقابله با استرس) از تفاوتهای اهداف دورة ابتدایی ایران و فنلاند است. این پژوهش میتواند از حیث مقایسه و جایگاه اهداف دورة ابتدایی ایران نسبت به مهارتهای دهگانة سازمان بهداشت جهانی و کشورهای پیشرفته مثل فنلاند آگاهی یافت و برای کارایی و اثربخشی این اهداف، اقدامات و اصلاحات لازم را انجام داد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ دورة ابتدایی؛ سازمان بهداشت جهانی؛ فنلاند؛ مطالعة تطبیقی؛ مهارتهای زندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Goals of the Primary Education of Iran and Finland Based on WHO's Top 10 Core Life Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
gholamreza akbarnejad | ||
Education | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to compare the top 10 core life skills recommended by World Health Organization (WHO) in the elementary education of Iran and Finland. This research was a qualitative study using Bereday’s (1964) model containing four stages of description, interpretation, juxtaposition, and comparison. Finland was selected because it has been very successful in elementary education according to the PIRLS results. The data were collected from library documents, articles, quarterly and annual reports, websites and databases. The findings indicated that learning fundamental concepts such as reading, writing, mathematics, and attention to culture and art, health, and social skills were common goals of the elementary education of the two countries. But these two were different in terms of attention to cognitive skills (decision-making, problem-solving, creative thinking, critical thinking, self-awareness), and social and interpersonal skills (effective communication, interpersonal relations, empathy, emotions, and stress management). The findings of this study can provide insights into the status of Iran's primary education in terms of WHO's core life skills to facilitate the necessary actions and reforms to enhance the efficiency and effectiveness of these goals | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, Elementary education, Finland, Iran, Life skills, World Health Organization | ||
مراجع | ||
اعتمادی، نادر(1391). رابطة بین ویژگیهای شخصیتی معلمان (درونگرایی و برونگرایی ). پایاننامة کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی.
امام جمعه، سیدمحمدرضا، احمدی، غلامعلی، و تیمورنیا، مهین (1392). بررسی تطبیقی فعالیتهای فوق برنامة دورة ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی. نشریة پژوهشهای برنامة درسی، 5، 10-1.
آقاجانی، زری (1393). اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی. پایان نامة کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی.
آقازاده، احمد (1379). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
باباپورواجایی، مریم، حیدری، سوفیا، و خوارزمی، رحمتاله (1395). نقش روانشناسی محیط در یادگیری دانشآموزان. دومین کنگرة بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزة علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، 31، 25-7.
بهرامی نیت، سارا، و رحیمی، صالح (1396). بررسی رابطة توسعة تجربة یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقولة نظمدهی هیجانی، اضطراب و افسردگی. کتابداری و اطلاعرسانی، 20(1)، 165-138.
بهزادی بیکاه، صفورا (1397). آموزش و پرورش ایران، فنلاند و کره . پنجمین همایش علمی پژوهشی سراسری از نگاه معلم . بهار 1397 هرمزگان.
جزایری، علیرضا، و رحیمی، سیدعلی سینا (۱۳۹۴). مجموعة آموزش مهارتهای زندگی. تهران: دانژه.
حسینی، رحمتاله (1400). مقایسة ویژگیهای آموزش دورة ابتدایی در کشورهای ایران و مالزی. علوم زیستمحیطی و دانش جغرافیا، 10-1.
حسینیخواه، علی (1394). مطالعة تطبیقی عناصر برنامة درسی ابتدایی ایران و سوئد . پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
خنیفر، حسین (1389 ). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش.
دهقانی تل گردوی، کیوان (1396). مقایسة نظام آموزشی دورة ابتدایی ایران با آمریکا. همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش میناب. بهار 1396.
سورتیجی اوکرکایی، علی اصغر (1402). نتایج آزمون بین المللی خواندن (پرلز)2021. مجله اعتماد شماره ۵۴۹۷.
عسکری، مهدی، الهی منش، محمدحسن، و پریزاد، رضا (1398). مقایسه سیاستگذاری آموزشی ایران و ژاپن در دورة ابتدایی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ، 9(30)، 10-1.
کاکابرایی، کیوان، و صیدی، مریم (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئلة بینفردی بر حل مسئلة اجتماعی دانشآموزان پیش ابتدایی. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9(4)، 175-159.
معصومی نژاد، رضا، و لامعی، عطیه (1400). شناسایی مؤلفههای مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی در برنامة درسی مطالعات اجتماعی دورة ابتدایی. پویش در آموزش علوم انسانی، 25،
مهرپور، مریم، نظامزاده، مریم، و خاقانیزاده، مرتضی (1399). مقایسة سیاستگذاری آموزشی آمریکا و کانادا. پژوهشهای سیاسی و بین المللی، 11، 10-4.
نظام آموزشی فنلاند (1399). رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استکهلم.
وزارت آموزش و فرهنگ فنلاند (2014). آموزش مهارتهای زندگی برای ارتقای صلاحیت روانی و اجتماعی. ترجمة غلامرضا اکبرنژاد، پروژة مهارتهای زندگی برنامة بهداشت روان، WHO، ژنو.
ولیخاننیا، آرینا، و هاشمی، سیده پردیس (1399). مقایسة تطبیقی نظام آموزش و پرورش ایران ونظام آموزش و پرورش کشور سنگاپور حول محور توسعه. پنجمین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعة پایدار. بهار 1399، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |