تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,803 |
راهنمای کاربردی سنجش تکوینی (مستمر) در درس تاریخ. | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 4، شماره 3، مهر 1402، صفحه 57-69 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2023.3372 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر شهابادی* 1؛ اشرف سرشاد2 | ||
1استاد،گروه آموزشی تاریخ آموزش وپرورش استان خراسان رضوی،مشهد | ||
2استاد،دبیرتاریخ استان خراسان رضوی،مشهد | ||
تاریخ دریافت: 02 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
یکی از اساسیترین جنبههای فرایند آموزش- یادگیری در درس تاریخ، سنجش کلاسی است. در این پژوهش تلاش شده تا به راهبردهای اساسی در سنجش تکوینی در درس تاریخ پرداخته شود. سنجش تکوینی یا سنجش برای یادگیری با مشارکت یادگیرنده و همکاری معلم در جریان یادگیری واحدهای یادگیری رخ میدهد. هدف این نوع سنجش بهبود نحوه یادگیری دانش، مهارتها و کاربرد آنها در موقعیتهای واقعی است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که سنجش تکوینی (مستمر) در درس تاریخ با استفاده از انواع روشهای جمعآوری اطلاعات چون آزمونهای مداد کاغذی، فرمهای مشاهدۀ رفتار و نیز آزمونهای عملکردی صورت میگیرد. معلم بازخوردهای توصیفی کارآمدی برای بهبود و هدایت یادگیری ارائه میدهد، طوری که با کاهش اضطراب امتحان در دانش آموز، سطحِ کیفی یادگیری کلاسی و سلامت روان آنان در درس تاریخ افزایش مییابد. گردآوری دادهها به صورت اسنادی، کتابخانهای و میدانی بوده و روش پژوهش در این مقاله توصیفی – تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ سنجش تکوینی؛ سنجش برای یادگیری؛ فراگیران؛ تاریخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application guide for formative assessment (continuous) in history lesson | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Akbar Shahabadi1؛ Ashraf Sarshad2 | ||
1ofessor, Department of History of Education, Khorasan Razavi Province, Mashhad | ||
2Professor, Secretary of History of Khorasan Razavi Province, Mashhad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |