تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,814 |
کیفیتبخشی آموزش مجازی فیزیک با طراحی محتواهای آموزشی بر اساس اصول نظریه بار شناختی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 111-133 اصل مقاله (708.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3447 | ||
نویسندگان | ||
زهرا راه بر1؛ فاطمه احمدی* 2 | ||
1دانشجو کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشکده ی علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 24 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
قصد بر آن است که تأثیر محتواهای الکترونیکی در زمینه فیزیک که بر اساس اصول نظریه بارشناختی جهت آموزش مجازی طراحی شدهاند، را بر پیشرفت تحصیلی، میزان یادداری و بارشناختی ادراک شده توسط دانشآموزان بررسی کنیم. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم دورۀ متوسطه اول منطقه ۱۷ استان تهران است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و با حجم ۱۲۰ نفر انتخاب شد. دادههای پیشرفت تحصیلی و یادداری به کمک یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته جمعآوری گردید. برای اندازهگیری میزان بارشناختی ادراک شده توسط دانشآموزان، از پرسشنامه سنجش بارشناختی محقق ساخته استفاده شد که بر اساس مقیاس درجهبندی ذهنی پاس و ونمرینبوئر (۱۹۹۳) طراحی شده بود. در تحلیل دادههای آماری، تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل بکار گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای پیشرفت تحصیلی نشان داد، طراحی محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه بارشناختی، سبب بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشود. نتیجه آزمون تی مستقل برای آزمون یادداری نشان میدهد، بین گروه کنترل و آزمایش در میزان یادداری آنها تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه آزمون تی مستقل برای پرسشنامه بارشناختی نشان داد که گروه آزمایش بارشناختی ادراکی کمتری را نسبت به گروه کنترل گزارش کردهاند. نتایج حاکی از آن است که رعایت اصول نظریه بارشناختی در طراحی محتوای آموزشی، تأثیر قابلتوجهی بر پیشرفت تحصیلی، افزایش میزان یادداری و کاهش بارشناختی ادراک شده توسط دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فیزیک؛ نظریه بارشناختی؛ اصول طراحی آموزشی؛ چندرسانهای؛ آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the quality Online physics instruction by designing educational content based on the principles of cognitive load theory | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra rahbar1؛ fatema ahmadi2 | ||
1Master Student of Physics Education, University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Physics, Faculty of Basic Sciences,, University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
We investigated the effect of electronic contents in the field of physics, which are designed on the principles of cognitive load theory, on academic progress memorability and cognitive load perceived by students. The research method is a pre-test-post-test quasi-experimental design with a control group. The statistical population includes all 9th grade female students of the secondary school in the 17th region of Tehran. The sample was selected by multi-stage cluster sampling with a volume of 120 people. The learning data were collected by an academic achievement test. To measure the amount of cognitive load perceived by students, a researcher-made cognitive load measurement was used. The results of covariance analysis test for academic progress showed that the design of digital content based on cognitive load theory improves the academic progress of students in the experimental group compared to the control group. The result of the independent t-test for the learning test shows that there is a significant difference between the control and experimental groups in the amount of learning. Also, the result of the independent t-test for the cognitive load questionnaire showed that the cognitive load test group reported less cognitive load than the control group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching physics, Cognitive load theory, Educational design principles, Multimedia, e-learning | ||
مراجع | ||
اندرسون، تری؛ الومی، فتی (۱۳۸۵). یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل. ترجمة زمانی، عشرت؛ عظیمی، امین. تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
تقییاره، فتانه؛ سیادتی، ملودی (۱۳۸۶). معیارهای انتخاب ابزارهای تألیف محتوا در یادگیری الکترونیکی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. ۱۳(۱)، 75-89.
زارع، محمد؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ امیرتیموری، محمدحسن؛ ساریخانی، راحله (۱۳۹۴). مقایسه بار شناختی بیرونی طراحی آموزش با الگوی مریل در آموزش به شیوه چندرسانهای و سنتی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. ۶(۳)، 25-40.
زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ مهربان، جواد (1394). بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس اصول بار شناختی بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیستشناسی. تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی. 22، 61-88.
سیف، علیاکبر (۱۳۹۲). روانشناسی پرورشی نوین، ویرایش هفتم. تهران: دوران.
ضرابیان، فروزان (۱۳۹۷). بررسی محتوی الکترونیکی مبتنی بر اصول طراحی چندرسانهای بر یادگیری دروس ریاضی و علوم دانشآموزان ششم ابتدایی. پژوهشهای برنامه درسی. ۸ (۲)، 48-69.
عبدی، علی و رستمی، مریم (۱۳۹۶). اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بار شناختی بر پیشرفت درسی، بار شناختی ادراک شده و انگیزش دانشآموزان به یادگیری درس علومتجربی. مجله آموزش و ارزشیابی. ۱۰(۴۰)، 43-67.
فراهانی، مرتضی و خدابنده لو، روحالله (۱۳۹۸). بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی استانداردشده در چارچوب نظریه شناختی چندرسانهایها بر میزان یادگیری و نگرش به درس ریاضی دانشآموزان مراکز آموزش از راه دور. فناوری آموزش و یادگیری. ۷(۲)، 59-79.
فردانش، هاشم (1395). طراحی آموزشی: مبانی، رویکردها و کاربردها. تهران: سمت.
کالیوگا، اس. (۱۳۹۱). بار شناختی و طراحی آموزشی. ترجمة امیر تیموری، محمدحسن؛ موسی رمضانی،سونیا؛ ولایتی، الهه. تهران: آوای نور.
محبوبی، طاهر؛ زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا؛ فردانش، هاشم؛ فیضی، آوات (1391). اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی بر بار شناختی موضوعات یادگیری در محیطهای یادگیری چندرسانهای. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 3(6)، 29-46.
هیوئیت، پل جی. (۱۳۸۸). فیزیک مفهومی، ترجمه رهبر، منیژه، ویرایش دهم. تهران: فاطمی.
Atkinson, R. C., & Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. The psychology of learning and motivation, 2, 89-195. DOI:10.1017/CBO9781316422250.025
Becker, S., Klein, P. & Kuhn, J. (2019). Promoting students’ conceptual knowledge using video analysis on tablet computers. Physics Education Research Conference 2018, Washington, DC. DOI:10.1119/perc.2018.pr.Becker
Becker, S., Klein, P., Gӧßling, A., Kuhn, J. (2020). Investigating dynamic visualizations of multiple representations using mobile video analysis in physics lessons. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissevschaften, 123-142. DOI:10.1007/s40573-020-00116-9
Camos, V. (2015). The impact of cognitive load on delayed recall. Psychonmic Bulletin & Review, 22(4), 1029-1034. DOI:10.3758/s13423-014-0772-5
Daniel, S. J. (2020). Education and the covid-19 pandemic. Prospects, 49(1–2), 91–96. DOI:10.1007/s11125-020-09464-3 Debue, N., & Leemput, C. V. D. (2014). Cognitive load and information retention in online news reading: analysis of theimpact of multimodality. 28th International Congress of Applied Psychology, Paris.
Liguori, E., & Winkler, C. (2020). From offline to online: challenges and opportunities for entrepreneurship education following the covid-19 pandemic. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 3(1), 2-6. DOI:10.1177/2515127420916738.
Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the right questions. Educational Psychologist, 32, 1-19. DOI:10.1207/s15326985ep3201_1
Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38, 43-52. DOI: 10.1207/S15326985EP3801_6
Opfermann, M., Schmeck, A., & Fischer, H. E. (2017). Multiple representations in physics and science education–why should we use them? In D. F. Treagust, R. Duit, & H. F. Fischer (Eds.), Multiple representations in physics education, 1–22. DOI:10.1007/978-3-319-58914-5_1
Paas, F. (1992). Training strategies for attaining transfer of problem-solving skill in statistics: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 84, 429–434. DOI: 0.1037/0022-0663.84.4.429
Paas, F., & Van Merriënboer, J. J. G. (1993). The efficiency of instructional conditions: An approach to combine mental effort and performance measures. Human Factors, 35, 737–743. DOI:10.1177/001872089303500412
Paas, F., & Van Merriënboer, J. J. G. (1994). Instructional control of cognitive load in the training of complex cognitive tasks. Educational Psychology Review, 6, 51–71. DOI:10.1017/CBO9780511844744.008
Rudolph, M. (2017). "Cognitive theory of multimedia Learning". Journal of Online Higher Education, 1(2), 21-33. DOI: 10.1207/S15326985EP3801_6
Susac, A., Bubic, A., Martinjak, P., Planinic, M., & Palmovic, M. (2017). Graphical representations of data improve student understanding of measurement and uncertainty: An eye-tracking study. Physical Review Physics Education Research, 13(2), 020125. DOI:10.1103/PhysRevPhysEducRes.13.020125
Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive load theory (vol. 1). New York: Springer.
Sweller, J., Van Merrienboer, J. J. G., & Paas, F. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10(3), 251-296. DOI:10.1023/a:1022193728205
Takir, A., & Aksu, M. (2012). The effect of an instruction designed by cognitive load theory principles on 7th grade students’ achievement in algebra topics and cognitive load. Journal of Creative Education. (3) 2, 232-240. DOI:10.4236/ce.2012.32037
Van Merriënboer, J. J. G., & Kester, L. (2005). The four-component instructional design model:Multimedia principles in environments for complex learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning , 71-93. NewYork: Cambridge University Press.
Van Merriënboer, J. J. G., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17(2), 147–177. DOI:10.1007/s10648-005-3951-0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |