تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,413 |
امکان سنجی استقرار دوره های آموزش ضمن خدمت بر بستر رایانش ابری در آموزش و پرورش استان بوشهر | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 607-624 اصل مقاله (920.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3464 | ||
نویسندگان | ||
یاسر درتاج1؛ پری مشایخ* 2؛ علیرضا قاسمی زاد3؛ حمیدرضا معتمد2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 26 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر امکان سنجی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت بر بستر رایانش ابری می باشد. جامعه آماری پژوهش همه معلمان، مدیران، کارمندان و مدرسان دورههای ضمن خدمت آموزش و پرورش استان بوشهر بودند. از این میان 250 نفر به روش نمونه گیری طبقهای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه بر اساس نتایج CVR لاوشه و تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تایید شد. ضریب آلفا کرانباخ بالاتر از 89/0 نیز مبیّن پایایی مناسب آن بود. برای تحلیل دادهها از آزمون T تک نمونهای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش و پرورش استان بوشهر از نظر موسسهای، مدیریتی و فناوری برای اجرا برنامههای آموزش ضمن خدمت بر بستر رایانش ابری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. اما از نظر آموزشی، اخلاقی، طراحی واسط کاربری، پشتیبانی و ارزشیابی آمادگی استفاده از این تکنولوژی را دارد. بنابراین میتوان گفت اگرچه آموزش و پرورش استان بوشهر برای اجرای برنامههای آموزش مبتنی بر رایانش ابری تاحدودی شرایط لازم را دارا میباشد اما کافی نیست و لازم است که عوامل مؤسسهای، مدیریتی و فناوری را تقویت کند. باید قبل از تصمیم گیری در مورد برگزاری دورههای آموزش مبتنی بر رایانش ابری در مورد مواردی که امکان اجرای آنها در حد متوسط و یا کمتر از متوسط است فکری نموده و نسبت به رفع کاستیها اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
امکان سنجی؛ دوره آموزشی؛ رایانش ابری؛ الگوی خان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Feasibility of Performing Educational Courses of Bushehr Province Education in Cloud Computing bed Based on Khan's model | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaser Dortaj1؛ PARI mashayekh2؛ alireza ghasemizad3؛ Hamid Reza Motamed2 | ||
1PhD Candidate, Department of Educational Sciences, Kazeroun Branch, Islamic Azad University, Kazeroun, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Kazeroun Branch, Islamic Azad University, Kazeroun, Iran | ||
3Associate Professor, Educational Sciences Department, Kazeroun Branch, Islamic Azad University, Kazeroun, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to assess the feasibility of training courses in the field of cloud computing. The statistical population of the study included all teachers of education departments and instructors of on – the - job education courses in Bushehr province. 250 of them were selected by Stratified Relative Sampling Method and a questionnaire based on Khan e-learning model was used to collect data. content reliability of the questionnaire was assessed by Law she's CVR and constructive validity was confirmed by confirmatory factor. Cronbach's alpha coefficient was more than 0.89 and confirmed the good reliability of the questionnaire. The results of data analysis using One Sample t-Test showed that education in Bushehr province has the least level of readiness to do a training courses in the field of cloud computing in terms of support, that requires a detailed planning to improve it. It is also in an unfavorable status in the managerial, institutional and technological dimensions. However, it has an excellent status in the moral dimension. The design of user interface, education and technology is also in good condition. It is important to note that although Bushehr Education Department has the conditions to implement education programs based on Cloud Computing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feasibility, Training courses, Cloud computing, Khan's model | ||
مراجع | ||
سالاری جائینی، فوزیه؛ احمدی، امینه؛ قدسی، احقر (1400). تبیین الگوی استقرار محیط یادگیری حرفهای الکترونیکی بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(11)، 107-126.
حقوردی، مجید؛ نوریافشار، مهریار؛ کمیجانی، علی (1399) آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان: از اثربخشی تا کارآمدی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(41)، 305-324.
روحانی، سعید؛ قلیزاده، پریا (1397). بررسی تأثیرات رایانش ابری بر یادگیری الکترونیکی. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 33(3)، 1267-1284.
سراجالدینی، محمدفواد؛ فتحی، سرگل؛ امینی، آرزو؛ فتحی، خدیجه (1395). بررسی نقش و تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر رشد و عملکرد حرفهای معلمان، سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.
اکرامی، محمود؛ شالباف، عذرا؛ عزتی ابرغانی، منظر (1397). پیادهسازی سیستمهای آموزشی هوشمند در بستر یادگیری سیار. آموزش و توسعه منابع انسانی، 5(17)، 55-65.
نوری کلخوران، فیروز؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ خراسانی، اباصلت؛ اصنافی، امیررضا (1398). رایانش ابری؛ رهیافتی نوین در آموزش و یادگیری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(1)، 74-83.
Qasem, Y. A., Abdullah, R., Jusoh, Y. Y., Atan, R. (2020). Conceptualizing a model for continuance use of cloud computing in higher education institutions. In Proceedings of the AMCIS 2020 TREOs, Salt Lake City, UT,USA, 10–14 August. DOI:10.3390/app10196628
Al-Samarraie, H., Saeed, N. (2018). A systematic review of cloud computing tools for collaborative learning: Opportunities and challenges to the blended-learning environment. Computers & Education, 124, 77-91. DOI:10.1016/j.compedu.2018.05.016
Lian, J. W., Yen, D. C., & Wang, Y. T. (2014). An exploratory study to understand the critical factors affecting the decision to adopt cloud computing in Taiwan hospital. International Journal of Information Management, 34(1), 28–36. DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2013.09.004
Safia. O., Kathie, A., Ahmed, I., Adamu. Y., Yakubu, M. (2020). Cloud-based m-learning: A pedagogical tool to manage infrastructurallimitations and enhance learning. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 16(2), 48-67.
Aloraini, S. (2009). Proposed model for distance education in Kingdom of Saudi Arabia based on the British, Malaysian and Arab Open University Models. First International Conference on e-Learning and Distance Learning. Riyadh – KSA.
Kurti, E. (2008). Students´experiences on eMesimi; an e-learning system in University of Prishtina, Kosova, in School of Mathematics and Systems Engineering. University of Prishtina.
Stergiou, C., Psannis, K. E., Kim, B.-G., & Gupta, B. (2018). Secure integration of IoT and cloudcomputing. Future Generation Computer Systems, 78, 964-975. DOI: 10.1016/j.future.2016.11.031 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |