تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,575 |
ارزشیابی از میزان موفقیت اجرای “طرح خواندن با خانواده “در استان خوزستان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 679-708 اصل مقاله (675.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3467 | ||
نویسندگان | ||
علی بیرمی پور* 1؛ شیدا اچرش2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 14 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور ارزشیابی موفقیت "طرح خواندن با خانواده" در استان خوزستان با استفاده از الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP) انجام پذیرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل سه جامعه کارشناسان،آموزش دهندگان و سوادآموزان استان خوزستان در سال تحصیلی 99- 1398 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. بدین صورت که استان خوزستان در قالب پنج طبقه تقسیم بندی شد. سپس، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با داشتن حجم جامعه، تعداد دقیق نمونهها مشخص شدند. در ادامه، به روش تصادفی سیستماتیک از هر کدام از این طبقات یک شهرستان انتخاب شد.ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس چهار ارزشیابی الگوی سیپ یعنی ارزشیابی زمینه، درونداد، فرایند و برونداد بود. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که فعالیتهای انجام شده در قسمت زمینه، درونداد و فرایند از نظر کارشناسان به طور معنیداری کمتر از سطح متوسط بوده و در قسمت برونداد بالاتر از سطح متوسط بوده است. فعالیتهای انجام شده در چهار قسمت زمینه، درونداد، فرایند و برونداد از نظر آموزش دهندگان به طور معنیداری بالاتر از سطح متوسط بوده است. برونداد این طرح از نظر سواد آموزان نیز، به طور معناداری بالاتر از سطح متوسط بوده است. در کل وضعیت طرح "خواندن با خانواده" در استان خوزستان از دید کارشناسان، آموزش دهندگان و سواد آموزان تا حدودی مثبت و مفید واقع شده است و در مواردی نیاز به بازنگری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح خواندن با خانواده؛ الگوی ارزشیابی سیپ؛ کارشناسان؛ آموزش دهندگان؛ سواد آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the success rate of the implementation of the "Family Reading Plan" in Khuzestan province | ||
نویسندگان [English] | ||
ALI Beiramipur1؛ Sheyda Echresh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This applied research was a descriptive-survey type. The statistical population of this study included three communities of experts, educators and literacy students in Khuzestan province in the academic year 1398-99. Thus, Khuzestan province was divided into five classes (north, south, east, west and center). Then, using Krejcie and Morgan table and having the population size, the exact number of samples were determined. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire based on four evaluations of CIPP model, namely evaluation of context, input, process and output. The data obtained through a questionnaire were analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics in SPSS software. The results of the study showed that the activities performed in the field of input and process were significantly lower than the average level in the opinion of experts and were higher than the average level in the output part. The activities performed in the four areas of context, input, process and output were significantly higher than the average level for educators. The output of this project in terms of literacy students, was significantly above average. d. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Family Reading Plan, CIPP Appraisal Pattern, Experts, Educators, Literacy Students | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، علی اکبر؛ میرحسینی، زهره؛ وکاکابرایی، کیوان (1389). بررسی اثربخشی کتب غیردرسی غیر نهضت سوادآموزی از دیدگاه زنان نوسواد شهر تهران. علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات. 3(9)، 1-9.
انصاری، محمد (1387). بررسی عوامل مؤثر بر شرکتنکردن بزرگسالان بیسواد در کلاسهای سوادآموزی مجری. طرح پژوهشی اجرا شده در سازمان نهضت سوادآموزی کشور.
بدری گرگری، رحیم؛ وجدان پرست، حسین؛ حاتمی، جواد؛ و واحدی، شهرام (1390). ارزیابی فرایند اجرای طرح آزمایشی برنامه درسی جدید دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی. پژوهشهای برنامه درسی، 1(1)، 51-68.
پناهی، رضا؛ و انوری، صدور (1385). بررسی علل افت تحصیلی سوادآموزان از دیدگاه کارکنان نهضت سواد آموزی استان اردبیل. طرح پژوهشی اجرا شده در دفتر برنامهریزی و مشارکتهای بین بخشی سازمان نهضت سواد آموزی.
پورفتحی، مهرداد (1392). بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 4(4)، 145-156.
تورانی، حیدر و عارفنژاد، سعید (1396). بررسی موانع و شیوههای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری. فصلنامه تعلیموتربیت، 132، 31-47.
حسنی، رفیق (1395). تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 130، 81-99.
حکیمزاده، رضوان؛ قربانی، حسین؛ و ملکی، عباس (1394). بررسی عدم استقبال بیسوادان از برنامههای سوادآموزی کشور: یک پژوهش ملی. مهندسی فرهنگی، 84، 64-83.
ذاکری، مختار؛ و صباحیزاده، محمود (1399). شناسایی چالشها و راهکارهای بهبود طرح سوادآموزی خواندن با خانواده: مطالعة موردی استان هرمزگان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 17(39)، 184-194.
سازمان نهضت سوادآموزی ایران (1393). برنامه ریشهکنی بیسوادی در جمهوری اسلامی ایران. تهران: سازمان نهضت سواد آموزی ایران.
سازمان نهضت سوادآموزی ایران (1394). توسعه سوادآموزی از طریق مراکز یادگیری محلی و یادگیری همراه. طرح پژوهشی اجرا شده در سازمان نهضت سواد آموزی ایران.
سراجخرمی، ناصر؛ و شیرین صحرایی، علیرضا (1391). بررسی نقش آموزشهای پس از سواد در ارتقای سطح آگاهیهای زنان و دختران نوسواد بزرگسال روستایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(2)، 137-148.
سلطانزاده، حمیرا (1378). ارزیابی طرح خواندن با خانواده از دیدگاه سوادآموزان در دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی شهرستان ری. پایاننامه دوره کارشناسی مدیریت آموزشی بزرگسالان. مرکز آموزش عالی شهید باهنر.
شریفان، احمد؛ باقرزاده، علی؛ نامجومنش، مهدی؛ و بازگیر، عابدین (1398). تأثیر سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 71، 149-167.
کرد نوقابی، رسول؛ مرادی، شهریار؛ و دلفان بیرانوند، آرزو (1397). عوامل پیشبینیکننده رجعت به بیسوادی در سوادآموختگان دوره سوادآموزی. دوفصلنامه جامعهشناسی آموزشوپرورش، 11، 65-78.
کیامنش، علیرضا (1392). روشهای ارزشیابی آموزشی (چاپ پنجم). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
هادیانفرد، حبیب (1398). مطالعهای در ارتباط با نگرش مردم دربارة مشارکتهای مردمی در پیادهسازی و گسترش سوادآموزی بزرگسالان. پژوهشهای برنامه درسی، 9(1)، 54-74.
Boudard, E. & K. Rubenson. (2003). Revisiting Major Determinants of Participation in Adult Education with a Direct Measure of Literacy Skill. International Journal of Educational Research, 39 (3), 265-281.
Collins, P. M. (2011). Motives for and Barriers to Participation in Postsecondary Educational Attainment in Northern Wisconsin. Doctoral Dissertation. University of Wisconsin—Stout.
Scanlan, C. L. (1986). Deterrents to Participation: An Adult Education Dilemma. Information Series No. 308.
UNESCO. (2014). All children in School by 2015: Global initiative on out-of-school children. UNICEF Regional Office for South Asia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |