
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,127 |
راهبردهای فرهنگپذیری نومعلمان: یک مطالعه پدیدارشناسانه | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 32، تیر 1403، صفحه 23-41 اصل مقاله (842.42 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.16395.1656 | ||
نویسندگان | ||
بهروز خرام1؛ عظیمه سادات خاکباز* 1؛ محمدرضا یوسف زاده2 | ||
1دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین فرایند و راهبردهای فرهنگپذیری نومعلمان انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. برای گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختاریافته مورد استفاده قرار گرفت. میدان پژوهش شامل نومعلمانی بود که دوره چهارساله تربیتمعلم را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و کمتر از پنجسال سابقه تدریس داشتند. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 15 نفر از نومعلمان مذکور بودند که بهصورت هدفمند و ملاکمحور و با توجه به قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و گزینشی) استفاده شد. برای بررسی اعتماد دادهها، چهار معیار باورپذیری، قابلیتانتقال، اطمینانپذیری و تأییدپذیری مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که فرایند فرهنگپذیری نومعلمان در سه مرحله فرهنگپذیری اولیه، فرهنگپذیری تخصصی و فرهنگپذیری حرفهای انجام میگیرد و کوره ذوب، همانندگردی، تعاملگرایی، جدایی، حاشیهنشینی و رهاشدگی مهمترین راهبردهای فرهنگپذیری نومعلمان هستند. در پایان، نتیجهگیری شد که در فرایند فرهنگپذیری نومعلمان، مهمترین راهبرد مورد استفاده توسط مدرسه و نظام آموزشی، راهبرد «کوره ذوب» است تا بتوانند نومعلمان را با فرهنگ خود همسو و سازگار نمایند. در مقابل، مهمترین راهبرد مورد استفاده توسط نومعلمان، راهبرد «تعاملگرایی» است تا بتوانند بین پیشینه فرهنگی خود و نظام آموزشی و مدرسه اتصال و ارتباط برقرار نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیتمعلم؛ سالهای آغازین تدریس؛ فرهنگپذیری؛ فرهنگمعلمی؛ نومعلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strategies of New Teachers’ Acculturation: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Behrouz Khorram1؛ Azimehsadat Khakbaz1؛ Mohammadreza Yousefzadeh2 | ||
1دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2Bu-Ali Sina University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to explain the process and strategies of new teachers’ acculturation. For this purpose, the qualitative approach and the descriptive phenomenological method was used. Data collection was carried out by utilizing the semi-structured interview method. The participants included the new teachers who had completed a four-year teacher training course and had a teaching experience of less than five years. The sample included 15 new teachers who were selected purposefully, criteria-oriented, and regarding the theoretical saturation rule. For analyzing the collected data, coding and categorizing methods were utilized. Four criteria of credibility, transferability, dependability and confirmability were used to validate the findings. Findings proved that the new teachers’ acculturation process takes place in three steps: initial acculturation, specialized acculturation, and professional acculturation. Melting pot, assimilation, interactionism, separation, marginalization, and abandonment were the major strategies for new teachers’ acculturation. It was concluded that the major acculturation strategy used by schools and the educational system to adapt the new teachers to their culture was the “melting pot” strategy. However, the “interactionism” strategy was the major one used by the new teachers to build a connection and interaction between their cultural background and the cultural background of schools and the educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher Training, First Years of Teaching, Acculturation, Teacher Culture, New Teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |