
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,203 |
تعیین تأثیر مداخلات انگیزشی - رفتاری بر مبنای چرخه انگیزشی مارتین بر تعللورزی و خودناتوانسازی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 32، تیر 1403، صفحه 73-93 اصل مقاله (634.86 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.17053.1719 | ||
نویسنده | ||
سیف الله رحمانی* | ||
استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، 4462-3727-0003-0000 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخلات انگیزشی-رفتاری بر مبنای چرخه انگیزشی مارتین، بر تعللورزی و خودناتوانسازی در دانشجومعلمان بود. روش: این پژوهش، کاربردی از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1402-1401 بود که در مرحله اول 310 نفر به روش تصادفی و بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در مرحله دوم 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر به تعداد برابر که نمرات بالاتری در اهمالکاری و خودناتوانسازی داشتند انتخاب شدند و در دو گروه پیشآزمون و پسآزمون قرار داده شدند. برای جمعآوری دادهها دو پرسشنامه تعللورزی سولومون و راث بلام (1984) و خودناتوانسازی میدلی، آرونکومار و اوردان(٢٠٠٠) مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به روش تحلیل کوواریانس با نرمافزار SPSS ورژن 21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلات چندبعدی شناختی-رفتاری بر کاهش تعللورزی و خودناتوانسازی تأثیر گذاشته است و دانشجویان در پسآزمون نسبت به پیشآزمون، پس از گذراندن دوره، نمرات پایینتری کسب نمودند. نتیجهگیری: چنین میتوان نتیجه گرفت شناخت تعللورزی و خودناتوانسازی و انتخاب روشهای مناسب که منجر به کاهش آنها میشود، میتواند به بهبود عملکرد و انگیزه دانشجویان کمک نماید و بر کارایی سیستم آموزشی نیز بیفزاید. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی؛ خودناتوانسازی؛ مداخلات چندبعدی؛ چرخه انگیزشی مارتین؛ دانشجو معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Effect of Motivational-Behavioral Interventions Based on Martin's Motivational Cycle on Procrastination and Self-Disempowerment in Student Teachers of Farhangian University of Kurdistan Province in the Academic Year of 2021-2022 | ||
نویسندگان [English] | ||
seifola Rahmani | ||
Assistant professor, department of psychology and counseling, Farhangian University, Tehran, Iran, 0000-0003-3727-4462 | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The aim of the present study was to determine the effect of motivational-behavioral interventions based on Martin's motivational cycle on procrastination and self-disempowerment in student teachers. Methods: This applied research was of an experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all the students of Farhangian University in 2021-2022. In the first stage, 310 people were randomly selected as a sample, and in the second stage 60 female and male students, who had higher grades in procrastination and self-disability were selected and placed in two groups: experimental and control. The procrastination questionnaires by Solomon and Roth-Blam (1984) and Midley, Arunkumar and Ordan's (2000) self-handicapping questionnaires were used to collect data. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using the covariance analysis method with SPSS version 21 software. Findings: The results showed that multidimensional cognitive-behavioral interventions were effective in reducing procrastination and self- disempowerment, and students obtained lower grades in the post-test. Conclusion: Therefore, it can be concluded that recognizing procrastination and self- disempowerment and choosing appropriate methods that lead to their reduction can help improve the performance and motivation of students and increase the efficiency of the educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Procrastination, Self-Disempowerment, Multidimensional interventions, Martin's motivational cycle, Student teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |