
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
نقش کارکردهای توسعه منابع انسانی دانشگاه در خودکارآمدی دانشجویان: شواهد تجربی از دانشگاه فرهنگیان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 33، مهر 1403، صفحه 97-115 اصل مقاله (700.37 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17658.1785 | ||
نویسنده | ||
فرهاد علیپور* | ||
1. استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: خودکارآمدی دانشجویان نقش تعیین کننده ای در موفقیت تحصیلی و شغلی آنها دارد. عدم توجه به این عامل مهم در دانشگاه ها و بویژه دانشگاه فرهنگیان که مأموریت اصلی آن، تربیت معلم است، میتواند نظام تعلیم و تربیت را دچار چالش کند. بنابراین ضروری است عوامل مؤثر بر خودکارآمدی دانشجویان در ابعاد مختلف ازجمله علمی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای توسعه منابع انسانی دانشگاه در خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران تهران انجام شد. روشها: روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان پسر پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و به تعداد ۱۲۴۳ نفر در رشته های آموزش ابتدایی، مشاوره و تربیت بدنی در مقطع کارشناسی بود. داده ها از نمونه ای به تعداد ۲۸۴ نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید چمران تهران به شکل تصادفی ساده جمع آوری شد و مدل سازی معادلات ساختاری SEM به منظور بررسی نقش کارکردهای توسعه منابع انسانی در خودکارآمدی مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل بهدستآمده، از برازش مناسبی برخوردار است و کارکردهای توسعه منابع انسانی، نقش مهمی در خودکارآمدی دانشجویان دارد. به عبارت دیگر، بین کارکردهای توسعه منابع انسانی و خودکارآمدی دانشجویان، یک رابطه خطی و مثبت وجود دارد. نتیجهگیری: با درک و اجرای مؤثر کارکردهای توسعه منابع انسانی، دانشگاه فرهنگیان میتواند به طور قابل توجهی بر خودکارآمدی دانشجویان خود تأثیر بگذارد و عملکرد آنها را در ابعاد علمی، عاطفی و اجتماعی بهبود بخشد. این تحقیق میتواند به سیاست گذاران و مربیان، برای بهبود کیفیت آموزش، ایجاد فضایی که در آن دانشجویان احساس توانایی برای دستیابی به اهداف خود کنند، کمک نماید. در مطالعات آینده باید اثرات بلندمدت کارکردهای عملکرد توسعه منابع انسانی بر خودکارآمدی دانشجویان و کمک به آنها جهت موفقیت شغلی پس از فارغالتحصیلی بررسی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه منابع انسانی؛ خودکارآمدی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of University Human Resources Development Functions in Students' Self-Efficacy; Empirical Evidence from Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
farhad alipoor | ||
Assistant professor, department of educational management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Students' self-efficacy plays a decisive role in their academic and career success. Lack of attention to this important factor in universities, especially Farhangian University, whose main mission is teacher training, can challenge the education system. Therefore, it is necessary to study the factors affecting students' self-efficacy in various dimensions, including academic, emotional, and social. The present study aimed to investigate the role of university human resource development (HRD) functions in the self-efficacy of students at Farhangian University, Shahid Chamran Campus, Tehran. Methods: The research method was descriptive-correlational and based on structural equation modeling. The statistical population included all male students at Shahid Chamran Campus of Farhangian University in the academic year 1401-1402, with 1243 students in the fields of elementary education, counseling, and physical education at the undergraduate level. Data were collected from a sample of 284 students of Farhangian University, Shahid Chamran, Tehran, using simple random sampling. Structural equation modeling (SEM) was used to investigate the role of human resource development functions in self-efficacy. Findings: The findings showed that the obtained model has a good fit and that HRD functions play an important role in students' self-efficacy in academic, emotional, and social dimensions. In other words, there is a linear and positive relationship between HRD functions and students' self-efficacy. Conclusion: By understanding and effectively implementing HRD functions, Farhangian University can significantly affect the self-efficacy of its students and improve their performance in academic, emotional, and social dimensions. This research can help policymakers and educators to improve the quality of education, create an environment in which students feel capable of achieving their goals. Future studies should examine the long-term effects of HRD functions on self-efficacy and help them achieve career success after graduation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Resource Development, Self-Efficacy, Teachers, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |