
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
مطالعه پدیدارشناسی ادراک دانشآموزان از واکنش معلمان در مواجهه با سوءرفتارشان در کلاس | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 34، دی 1403، صفحه 21-50 اصل مقاله (864.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17661.1786 | ||
نویسندگان | ||
حامد رضایی* 1؛ انور دست باز2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان،سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: شناخت واکنشهای متفاوت معلمان به سوءرفتارهای دانشآموزان همواره مورد بحث متخصصان محیطهای آموزشی بوده است. بااین حال کمبود پژوهش در حیطه واکنشهای معلمان به این بدرفتاریها از دیدگان دانشآموزان در پژوهشهای داخلی و خارجی نمایان بود؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک دانشآموزان از واکنشهای معلمان نسبت به بدرفتاریشان در کلاس انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش با شیوه کیفی و رویکرد پدیدارشناسی با 15 دانشآموز متوسطه اول استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1404 با استفاده از نمونهگیری هدفمند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختارمند بود و از تحلیل مضمون کلارک و براون در جهت تحلیل اطلاعات بهدست آمده استفاده شد. جهت اعتمادپذیری اطلاعات بهدستآمده، از روشهای مدیریت از سوی مصاحبهشوندگان، تحلیل مورد ناهمسو و مشاهده و تماس طولانی در محیط آموزشی و جهت تاییدپذیری، از برگه ثبت پیشفرضها استفاده شد. برمبنای مصاحبهها دو کد اصلی راهبردهای سختگیرانه و ملایم به دست آمد. راهبردهای سختگیرانه شامل اطلاع به والدین و مدیران، تنبیه بدنی و راهبردهای ملایم، شامل واکنشهای گفتوگو، درگیری کلاسی و نمره منفی بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد معلمان میتوانند با ارتباط حسنه و درگیری دانشآموزان با فعالیتهای کلاسی و درک عدالت از سوی آنها، در جهت کاهش بدرفتاری دانشآموزان قدم بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بدرفتاری؛ ادراک؛ دانشآموزان؛ معلمان؛ محیطهای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Phenomenological Study of Students' Perception of Teachers' Reaction to Their Misbehavior in the Classroom | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed Rezaie1؛ Anvar Dastbaz2 | ||
1MA student, department of counselling, faculty of psychology and educational sciences, Allemeh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Assistant professor, department of human sciences and social sciences, Kurdistan University, Sanandaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the different reactions of teachers to students' misbehavior has always been a topic of discussion among educational environment experts. However, the lack of research in the field of teachers' reactions to this misbehavior from the students' perspective was evident in domestic and foreign studies. Therefore, the present study aimed to investigate students' perception of teachers' reaction to their misbehavior in the classroom with a qualitative method and a phenomenological approach with 15 first-year high school students in Kermanshah province in the academic year 1403-1404 using purposive sampling. The data collection tool was a semi-structured interview, and Clark and Brown's content analysis was used to analyze the information obtained. In order to ensure the reliability of the information obtained, the management methods used by the interviewees, non-directional case analysis, and long-term observation and contact in the educational environment were used. For verification, a presupposition-recording sheet was used. Based on the interviews, two main codes of strict and gentle strategies were obtained. Strict strategies included informing parents and administrators, corporal punishment, and gentle strategies included conversational responses, classroom conflict, and negative grades. The results showed that teachers could take steps to reduce student misbehavior by communicating well and engaging students in classroom activities and their perception of justice | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational environments, misbehavior, Perception, students, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |