
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,155 |
رابطه جهت گیری هدف و باورهای خود کارآمدی با رفتار کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 40، اسفند 1403، صفحه 63-73 اصل مقاله (429.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر برگزینی1؛ حیدرعلی زارعی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی خوی، ایران | ||
2دانشیارگروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی خوی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی جهتگیری هدف و باورهای خودکارآمدی با رفتار کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان خوی بود. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان خوی در سال تحصیلی 1403-1402 که تعدادشان برابر6236 نفر بود که به این منظور تعداد 360 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جهت گیری هدف میدلتن و میگلی(۱997)، پرسشنامه ی کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین مولفه جهت گیری هدف (تبحری، عملکردی و اجتنابی) با رفتار کمک طلبی تحصیلی ( اجتناب از کمک طلبی تحصیلی) به ترتیب برابر با 36/0- ، 12/0- و 13/0 بوده و در سطح 05/0< P رابطه معنیدار وجود دارد و بین مولفه جهتگیری هدف (تبحری، عملکردی و اجتنابی) با رفتار کمکطلبی تحصیلی ( پذیرش کمک طلبی تحصیلی) به ترتیب برابر با 35/0 ، 16/0، 15/0- بوده و در سطح 05/0< P رابطه معنیدار وجود دارد. ضریب همبستگی بین باورهای خودکارآمدی با اجتناب از کمک طلبی تحصیلی برابر 30/0- و پذیرش کمک طلبی تحصیلی برابر 25/0 بود که هر دو ضریب در سطح 05/0< P معنادار بودند. همچنین ابعاد جهت گیری هدف و باورهای خودکارآمدی توانست میزان کمک طلبی تحصیلی را پیشبینی کند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between goal orientation and self-efficacy beliefs with academic help-seeking behavior in students | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Bargozini1؛ HeydarAli Zarei2 | ||
1Master of Science in Educational Psychology, Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University of Khoy, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University of Khoy, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research was to investigate the relationship between goal orientation and self-efficacy beliefs with academic help-seeking behavior in second year high school students of Khoy city. The research method of the present study is correlational. The statistical population of the research includes all male students of the second grade of high school in Khoy city in the academic year of11402-1403, whose number was 6236, for this purpose, 360 people were selected using the Morgan table and multi-stage cluster random sampling method. became In order to collect information, the goal orientation questionnaire of Middleton and Midgley. (1997), the academic help-seeking questionnaire of Ryan and Pentrich (1997) and the self-efficacy beliefs questionnaire of Scherer et al (1982) were used. Pearson correlation test was used to analyze the data. The results showed that the correlation coefficient between the component of goal orientation (mastery, performance and avoidance) with academic help-seeking behavior (avoidance of academic help-seeking) is equal to -0.36, -0.12 and 0.13 respectively at the level of 0.05 There is a significant relationship between the goal orientation component (mastery, functional and avoidance) and academic help-seeking behavior (acceptance of academic help-seeking) at the level of 0.35, 0.16, and -0.15 respectively. P < 0.05, there is a significant relationship. There is a significant correlation coefficient between self-efficacy belief and avoidance of academic help-seeking - 0.30 and acceptance of academic help-seeking 0.25 at the level of P < 0.05. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |