
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 471 |
تعداد مقالات | 3,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,296,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,470,457 |
تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 42-29 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18392.1359 | ||
نویسندگان | ||
سیدنقی موسوی* 1؛ علیرضا مزینانی2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران | ||
2طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
احادیثی با مضمون تعلیم باب هدی و معلم خیر که در روایات اسلامی وجود دارد، ظرفیت بالایی جهت توشهبرداری در راستای سامانبخشی به حکمرانی دانش و آموزش دارد. تحلیل و بررسی روایات تعلیم باب هدی که قرابت مضمونی فراوانی با تعلیم خیر دارند، علاوهبر اثبات مطلوبیت تعلیم هدایتآمیز، مُهر بطلانی بر حکمرانی سکولار در حیطه علم و تعلیم و ایده فراغت دانش از ارزش هستند. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد است با روش توصیفی استنباطی به بررسی این احادیث از منظر حکمرانی دانش و آموزش بپردازد. پس از غربال حجّیتمحور این روایات، مطالب فراوانی در راستای تکمیل پازل حکمرانی، از ادلّه معتبر قابل اصطیاد است. برخی از دلالتهای استنباط شده بدین قرار است: جهتگیری کلان فضای تربیت، انگیزهبخشی جهت ورود باذلانه به عرصه تعلیم هدایتآمیز، توجه به ظرفیت ابزارهای نوین جهت نشر مضاعف دانش، بازبینی و کشف مولفههای صحیح ارزیابی معلمان، پرهیز از ذهنگرایی محض در جوامع علمی و فرهنگسازی عمومی آموزش هادیانه. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم خیر؛ انگاره معلمی؛ فقه تربیتی؛ فقه حکمرانی تربیتی؛ آموزش؛ حدیث | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Hadiths on Teaching the "Gate of Guidance" from the Perspective of Knowledge and Educational Governance | ||
نویسندگان [English] | ||
SeyedNaghi Mousavi1؛ Alireza Mazinani2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Level 4 Student, Qom Seminary, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Hadiths emphasizing the theme of "teaching the Gate of Guidance" (Bāb al-Hudā) and the "virtuous teacher" (Muʿallim al-Khayr) hold significant potential for informing the governance of knowledge and education. Examining these narrations, which closely align with "teaching goodness," not only affirms the desirability of guidance-oriented education but also invalidates secular governance in academia and the notion of value-free knowledge. This descriptive-inferential study analyzes these hadiths through the lens of knowledge and educational governance. After validating the authenticity of these narrations, substantial insights for completing the governance framework can be derived from credible sources. Key inferred implications include: Macro-directionality of educational environments; Motivating voluntary engagement in guidance-oriented teaching; Leveraging modern tools for knowledge dissemination; Revising criteria for teacher evaluation; Avoiding pure intellectualism in academic circles; Cultivating a culture of guidance-centered education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtuous Teacher (Muʿallim Al-Khayr), Teaching Paradigm, Educational Jurisprudence, Jurisprudence of Educational Governance, Education, Hadith | ||
مراجع | ||
ابن بابویه، محمد بن على (1376). الأمالی. تهران: کتابچی، چاپ ششم.
ابن بابویه، محمد بن على (1406ق). ثواب الأعمال و عقاب الأعمال. قم: دارالشریف الرضی للنشر، چاپ دوم.
اعرافی، علیرضا (1391). فقه تربیتی، مبانی و پیشفرضها. تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی. قم: اشراق و عرفان.
جوادی آملی، عبدالله (1398). منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. قم: اسراء، چاپ دوازدهم.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1416ق). مفردات الفاظ القرآن. بیروت: الدارالشامیه.
صدر الدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1383). شرح أصول الکافی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
صفار، محمد بن حسن (1404ق). بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم. قم: مکتبة آیتالله المرعشی النجفی، چاپ دوم.
علی بن موسی الرضا (1406ق). الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا(ع). مشهد: مؤسسة آلالبیت(ع).
فراهیدی، خلیل بن احمد، (1408ق). کتاب العین. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، ج4.
قمی، علی بن ابراهیم (1404ق). تفسیر القمی. قم دارالکتاب، چاپ سوم، ج2.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ج1.
مجلسى، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ج61.
مفید، محمد بن محمد (1413ق). الامالی. قم: کنگره شیخ مفید.
نجاشی، احمد بن على (1365). رجال النجاشی. قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعه لجامعة المدرسین بقم المشرفه، چاپ ششم.
نوری، حسین (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: موسسه آل البیت(ع)، ج4.
ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى (1410ق). مجموعة ورّام. قم: مکتبه فقیه، ج2.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |