
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18392.1359 | ||
نویسندگان | ||
سیدنقی موسوی* 1؛ علیرضا مزینانی2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران | ||
2طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم | ||
چکیده | ||
احادیثی با مضمون تعلیم باب هدی و معلم خیر که در روایات اسلامی وجود دارد ظرفیت بالایی جهت توشه برداری در راستای سامان بخشی به حکمرانی دانش و آموزش دارد. تحلیل و بررسی روایات تعلیم باب هدی که قرابت مضمونی فراوانی با تعلیم خیر دارند علاوه بر اثبات مطلوبیت تعلیم هدایت آمیز، مهر بطلانی بر حکمرانی سکولار در حیطه علم و تعلیم و ایده فراغت دانش از ارزش دارند. نوشتار حاضر درصدد است با روش توصیفی استنباطی به بررسی این احادیث از منظر حکمرانی دانش و آموزش بپردازد. پس از غربال حجیت محور این روایات، مطالب فراوانی در راستای تکمیل پازل حکمرانی، از ادله معتبر قابل اصطیاد است. برخی از دلالتهای استنباط شده بدین قرار است: جهت گیری کلان فضای تربیت، انگیزه بخشی جهت ورود باذلانه به عرصه تعلیم هدایت آمیز، توجه به ظرفیت ابزارهای نوین جهت نشر مضاعف دانش، بازبینی و کشف مولفه های صحیح ارزیابی معلمان، پرهیز از ذهن گرایی محض در جوامع علمی و فرهنگ سازی عمومیِ آموزشِ هادیانه از جمله توشه های احادیث معتبر باب در راستای تنظیم حکمرانی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم خیر؛ انگاره معلمی؛ فقه تربیتی؛ فقه حکمرانی تربیتی؛ تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Hadiths of Bab Hudi's teaching from the perspective of governance of knowledge and education | ||
نویسندگان [English] | ||
seyednaghi mousavi1؛ alireza mazinani2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم | ||
چکیده [English] | ||
Hadiths with the theme of the teachings of Bab Hoda and good teachers that exist in Islamic traditions have a high capacity to carry baggage in order to organize the governance of knowledge and education. Analyzing and examining the teachings of Bab Huda, which have a lot of thematic kinship with good teaching, in addition to proving the desirability of guiding education, they have a nullity seal on secular governance in the field of science and education and the idea of freedom of knowledge. The present article tries to investigate these hadiths from the perspective of the governance of knowledge and education with a descriptive and inferential method. After sifting through the authenticity of these traditions, many materials can be found from authentic evidences in order to complete the puzzle of governance. Some of the inferred implications are as follows: The macro-orientation of the education environment, motivation to enter the field of guided education, paying attention to the capacity of new tools for the double dissemination of knowledge, reviewing and discovering the correct components of teacher evaluation, avoiding pure subjectivism in scientific societies and creating a general culture of gifted education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
A good teacher, the image of a teacher, educational jurisprudence, jurisprudence of educational governance, Islamic education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 |