
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,206 |
واکاوی تجارب دانشجویان کارورزی رشته الهیات از فرایند فرمج کارورزی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.16490.1326 | ||
نویسندگان | ||
فهمیه رحیمی؛ مریم نساج* | ||
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درسکارورزی3 یکی از دروس دانشگاه فرهنگیان است که در آن دانشجو باید از طریق روش ساختارگرا و فرمج به ارائۀ تدریس بپردازد. اهمیت و ضرورت این پژوهش چگونگی و کارآیی این فرم برای رشته الهیات است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریۀ دادهبنیاد انجام شدهاست. شیوۀ نمونهگیری به صورت هدفمند و همچنین گلوله برفی است. جامعۀ آماری 27 نفر از دانشجویان درسکارورزی3 در دانشگاه فرهنگیان است. یافتههای پژوهش در قالب 145 کدگذاری باز، 38 کدگذاری محوری و 5 کدگذاری انتخابی عوامل مؤثر، موانع، راهکارها، عوامل زمینهای و پیامدها بیان شدهاست. از جمله موانع مداخله گر عبارت است از فراگیر نبودن فرمج برای همه دروس، محدودیت زمان کلاس درس و نبود فرصت کافی برای اجرای کامل مراحل فرمج، بالا بودن حجم زیاد مطالب، مناسب نبودن برای مفاهیم انتزاعی، عدم همکاری لازم مدیران و معلمان راهنما و آشنا نبودن معلم راهنما با فرمج و ایجاد مشکلات، ذهنیت منفی دانشآموزان در مورد معلم دینی، سختی انطباق مطالب با روشهای جدید و فعال تدریس و پیامدها عبارت است از افزایش مشارکت دانشجویان، ایجاد علاقهمندی دانشآموزان، رشد خلاقیت دانشآموزان و تغییر نگرش دانشآموزان، تسهیل انتقال مطالب زیاد و سنگین به دانشآموزان، افزایش دقت و زمانبندی درتدریس، نظاممند شدن فرایند تدریس، کمشدن فشار روانی و استرس تدریس، نجات از متکلم وحده بودن معلم و تعامل بهتر دانشآموزان. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ فرمج؛ دانشگاه فرهنگیان؛ رشته الهیات؛ روش تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of the experiences of theology internship students from the internship form process | ||
نویسندگان [English] | ||
fahimeh rahimi؛ maryam nassaj | ||
Department of Islamic Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Internship 3 is one of the courses at Farhangian University in which the student must teach through the structuralist method and the C-form. The importance and necessity of this research is the nature and effectiveness of this form for the field of theology. This research is applied in terms of purpose and has a qualitative approach and uses the data-based theory method. The sampling method is purposive and snowball. The statistical population is 27 students of Internship 3 at Farhangian University. The results of the research are expressed in the form of effective factors, obstacles, solutions, contextual factors, and consequences. Among the interfering obstacles are the lack of comprehensiveness of Form C for all subjects, limited classroom time and lack of sufficient opportunity to fully implement the steps of Form C, difficulty in adapting the material to new and active teaching methods, and the consequences include increasing student participation, creating student interest, growing student creativity, and changing student attitudes, facilitating the transfer of large and heavy materials to students, increasing accuracy and timing in teaching, systematizing the teaching process, reducing psychological pressure and teaching stress, saving the teacher from being a lone speaker, and better student interaction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, Form C, Farhangian University, Theology major, Teaching method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |