
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر رفتار جامعهپسند بر سازگاری اجتماعی معلمان | ||
تجارب معلمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.18010.1122 | ||
نویسنده | ||
ستار صیدی* | ||
گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: سازگاری، دستیابی به درک مناسب از رفتارها، اندیشهها و احساسات خود و دیگران و کنارآمدن با انتظارات جامعه و مشکلات را فراهم میسازد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند بر سازگاری اجتماعی معلمان انجام گرفت. روشها: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج بود که 32 نفر از آنان به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند در 10 جلسه یک و نیم ساعته شرکت کردند. هر دو گروه پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات سازگاری اجتماعی معلمان پس از مداخله در پس آزمون در گروه آزمایش (06/4±43/16) نسبت به گروه کنترل (50/3±37/11) افزایش یافته است و این افزایش از لحاظ آماری معنادار است (01/0P<). نتیجهگیری: یافته ها حاکی از آن است که برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند میتواند به عنوان مداخله مناسبی در جهت افزایش و ارتقاء سازگاری اجتماعی معلمان مدنظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزشی؛ رفتار جامعهپسند؛ سازگاری اجتماعی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Efficacy of Teaching Program Based on Pro-social Behavior on teachers’ Social Adjustment | ||
نویسندگان [English] | ||
sattar saidi | ||
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Adjustment provides an understanding of one's own and others' behaviors, thoughts, and feelings, and of coping with social expectations and problems. The aim of this study was to evaluate the efficacy of teaching program based on pro-social behavior on social adjustment in teachers. Methods: The research design was a quasi-experimental and a pretest-posttest with a control group. The sample consisted of 32 teachers who were selected by purpose sampling in the schools of Sanandaj, and were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group was based on a curriculum Participated in pro-social behavior in 10 sessions. Social Adjustment Questionnaire was completed before and after the intervention in both groups. The data were analyzed by SPSS-22 software in two levels of descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics with covariance (MANCOVA). Findings: The results showed that the mean social adjustment of teachers after intervention in post-test was increased in the experimental group (16.43 ± 4.06) compared to the control group (11.37 ± 3.50) and this increase was statistically significant. Conclusion: The findings suggest that teaching program based on pro-social behavior can be considered as an appropriate intervention to increase the social adjustment of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Program, Pro-social Behavior, Social Adjustment, Teachers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |