
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,155 |
مروری بر انواع روش های تدریس خلاقانه و اثربخش در علوم تجربی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 37- ویژه نامه، اسفند 1403، صفحه 1-32 اصل مقاله (638.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18804.1524 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه معینی* 1؛ حسن میرحاج2 | ||
1آموزش و پرورش اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) | ||
چکیده | ||
در حال حاضر اهمیت آموزش علوم تجربی به طور گسترده ای در میان محققان و متخصصان آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. امروزه مربیان و کارشناسان آموزش علوم تجربی در خصوص روش های تدریس اثربخش این علوم با نظرات، چالش ها و تردیدهای فراوانی روبرو شده اند. در این راستا مربیان به صورت تخصصی تری بر روی روش های علمی بهینه و کارآمد آموزش علوم تجربی در جهت فاصله گرفتن از رویکردهای نظری و سنتی متمرکز شده اند. روش های تدریس علوم تجربی شامل رویکردهای سیستماتیکی است که برای دستیابی به اهداف آموزشی مرتبط با رشد آتی فراگیران اجرا می شود و به همین دلیل حرفه ای بودن مربی تاثیر این آموزش ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هدف این مقاله مروری، تحلیل روشهای مهم تدریس در حوزه ی آموزش های علوم تجربی با استفاده از تحقیقات صورت گرفته ی پژوهشگران و متخصصان آموزشی است. با توجه به عوامل ذکر شده، مربیان علوم تجربی می توانند با توجه به سطح خلاقیت خود و موضوع آموزشی مورد بحث، با استفاده از یک یا چند روش بررسی شده در این پژوهش، آن ها را جایگزین تکنیک های آموزشی سنتی متداول نموده و اثربخشی تدریس خود را دو چندان سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم تجربی؛ روشهای تدریس؛ فراگیر؛ خلاقانه؛ اثربخش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |