| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,727 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
مروری بر انواع روش های تدریس خلاقانه و اثربخش در علوم تجربی | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| مقاله 1، دوره 10، شماره 37- ویژه نامه، اسفند 1403، صفحه 1-32 اصل مقاله (638.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18804.1524 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه معینی* 1؛ حسن میرحاج2 | ||
| 1آموزش و پرورش اصفهان | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) | ||
| چکیده | ||
| در حال حاضر اهمیت آموزش علوم تجربی به طور گسترده ای در میان محققان و متخصصان آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. امروزه مربیان و کارشناسان آموزش علوم تجربی در خصوص روش های تدریس اثربخش این علوم با نظرات، چالش ها و تردیدهای فراوانی روبرو شده اند. در این راستا مربیان به صورت تخصصی تری بر روی روش های علمی بهینه و کارآمد آموزش علوم تجربی در جهت فاصله گرفتن از رویکردهای نظری و سنتی متمرکز شده اند. روش های تدریس علوم تجربی شامل رویکردهای سیستماتیکی است که برای دستیابی به اهداف آموزشی مرتبط با رشد آتی فراگیران اجرا می شود و به همین دلیل حرفه ای بودن مربی تاثیر این آموزش ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هدف این مقاله مروری، تحلیل روشهای مهم تدریس در حوزه ی آموزش های علوم تجربی با استفاده از تحقیقات صورت گرفته ی پژوهشگران و متخصصان آموزشی است. با توجه به عوامل ذکر شده، مربیان علوم تجربی می توانند با توجه به سطح خلاقیت خود و موضوع آموزشی مورد بحث، با استفاده از یک یا چند روش بررسی شده در این پژوهش، آن ها را جایگزین تکنیک های آموزشی سنتی متداول نموده و اثربخشی تدریس خود را دو چندان سازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| علوم تجربی؛ روشهای تدریس؛ فراگیر؛ خلاقانه؛ اثربخش | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |
||