
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,226 |
بررسی و تبیین رویکرد نقل گرایی به مولفه های تربیت اسلامی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18399.1361 | ||
نویسندگان | ||
هادی کریمی عقدا* 1؛ محسن فتاحی اردکانی2 | ||
1یزد - صفائیه - بلوار شهیدان انتظاری - مجتمع مسکونی عقیق - واحد 513 | ||
2استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در جهان اسلام در مورد نوع نگاه به تربیت رویکردهای مختلفی قابل ترسیم است، که هدف غایی تربیت نزد آن ها رضایت و قرب خداوند می باشد. اما هر یک از این رویکردها بر اساس مولفههای متفاوت این هدف را دنبال میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد نقل گرایی به این مولفهها میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش اسنادی و منابع کتابخانهای انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد نقل گرایان در کنار توجه به رضایت و قرب الهی به عنوان هدف غایی تربیت اسلامی به عدالت اجتماعی، پرهیز از آموزش مختلط، ملازمت، مخالفت، موافقت و سندیت معلم به عنوان اصول تربیت توجه دارند. در بحث روشهای تربیتی به روش آموزش فعال، مباحثه و تکرار و تمرین توجه دارند. علاوه بر این در فرایند یاددهی و یادگیری نیز تاکید فراوانی به نقش الگویی معلم و محتوای درسی مبتنی بر قران کریم و روایات ائمه اطهار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقل گرایی؛ تربیت اسلامی؛ اصول تربیت؛ اهداف تربیت؛ روشهای تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining and explaining the transference approach to the components of Islamic education | ||
نویسندگان [English] | ||
hadi karimi aqda1؛ mohsen fattahi ardakani2 | ||
1یزد - صفائیه - بلوار شهیدان انتظاری - مجتمع مسکونی عقیق - واحد 513 | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the Islamic world, there are different approaches to education, and the ultimate goal of education is the satisfaction and nearness of God. However, each of these approaches pursues this goal based on different components. The purpose of the present study is to examine the approach of the transmissionist to these components. The present study was conducted using a qualitative approach, documentary methods, and library resources. The results of the study showed that the transmissionists, in addition to paying attention to the satisfaction and nearness of God as the ultimate goal of Islamic education, pay attention to social justice, avoiding mixed education, coexistence, opposition, agreement, and the teacher's authority as the principles of education. In discussing educational methods, they pay attention to the active education method, discussion, repetition, and practice. In addition, in the teaching and learning process, they also place great emphasis on the role of the teacher as a model and the course content based on the Holy Quran and the narrations of the holy imams. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Translationism, Islamic education, principles of education, goals of education, educational methods | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |