
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,158 |
تحلیل محتوای خطبههای نماز جمعه و عیدین امام علی (ع) با رویکرد آموزش عقاید و تربیت اعتقادی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18990.1404 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سادات اخلاقی1؛ علیّه رضاداد* 2 | ||
1مدرسه تخصصی فقه و قران مشهد جامعه المصطفی العالمیه | ||
2گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در عصر حاضر، مواجهه با چالشهای اعتقادی و شبهات گوناگون، ضرورت توجه به آموزش عقاید و تربیت اعتقادی را بیش از پیش آشکار ساخته است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای خطبههای نماز جمعه و عیدین امام علی (ع) و استخراج مؤلفههای تربیت اعتقادی انجام شده است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، دادههای مورد نیاز از خطبههای امام علی (ع) استخراج و با روش کدگذاری باز، مفاهیم و مضامین تربیتی کلیدی دستهبندی شدند. یافتهها نشان میدهد که خطبههای امام علی (ع) به طور متوازن به دو ساحت نظری و عملی تربیت اعتقادی پرداختهاند. در ساحت نظری، مفاهیمی مانند توحید (28.92%)، معاد (25.30%)، و نبوت و امامت (45.78%) به عنوان پایههای اصلی تربیت اعتقادی مورد تأکید قرار گرفتهاند. در ساحت عملی، تقوا و پرهیز از رذایل اخلاقی (85.24%) بیشترین فراوانی را داشته و عمل به فرایض دینی (14.76%) نیز به عنوان ابزارهای تربیتی مورد توجه قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که امام علی (ع) در خطبههای خود، از روشهایی مانند یادگیری معنادار، الگوسازی، و یادگیری از طریق عمل برای تربیت اعتقادی استفاده کردهاند. این یافتهها میتواند در طراحی برنامههای آموزش عقاید و تربیت اعتقادی مورد استفاده قرار گیرد و به تربیت نسل جوان بر اساس ارزشهای اعتقادی و اخلاقی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اعتقادی؛ آموزش عقاید اسلامی؛ خطبه نماز جمعه و عیدین؛ معرفت نظری؛ رفتار عملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Imam Ali's (AS) Friday and Eid Sermons with the Approach of Teaching Beliefs and Doctrinal Education | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra sadat akhlaghi1؛ Aliyyeh rezadad2 | ||
1al mustafa un | ||
2farhangin un | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of analyzing the content of Imam Ali (AS)'s Friday and Eid sermons and extracting the components of ideological education. Using the qualitative content analysis method, the required data was extracted from Imam Ali's (AS) sermons and key educational concepts and themes were categorized using the open coding method. The findings show that Imam Ali's (AS) sermons have balancedly addressed the theoretical and practical aspects of ideological education. In the theoretical aspect, concepts such as monotheism (28.92%), resurrection (25.30%), and prophecy and imamate (45.78%) have been emphasized as the main foundations of ideological education. In the practical field, piety and avoiding moral vices (85.24%) were the most frequent, and practicing religious duties (14.76%) were also considered as educational tools. The results of the study show that Imam Ali (AS) used methods such as meaningful learning, modeling, and learning through action for ideological education in his sermons. These findings can be used in designing ideological education and ideological education programs and help educate the younger generation based on ideological and moral values. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Belief education, teaching Islamic beliefs, Friday and Eid sermons, theoretical knowledge, practical behavior | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |