
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,230 |
فراترکیب مؤلفههای مدیریت اثربخش در تقویت سبک زندگی اسلامی دانشآموزان | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18683.1384 | ||
نویسندگان | ||
نعمت اله نجاری1؛ جواد کیهان* 2؛ مریم سامری3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی ، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
3دانشیار ، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی-توسعهای است که درصدد بررسی نقش مدیریت اثربخش در تقویت سبک زندگی اسلامی در دانشآموزان متوسطه دوم با رویکرد فراترکیب است. بدین منظور در بخش کیفی پس از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، در بازه زمانی سال 1390 تا 1403 شمسی و 2010 تا 2025 میلادی، تعداد 43 مقاله در زمینه مدیریت اثربخش و تقویت سبک زندگی اسلامی، ارزیابی و در نهایت 30 مقاله به روش هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. جامعه مشارکتکنندگان جهت اولویتبندی مولفهها شامل مدیران مدارس دوره متوسطه است که به روش هدفمند 12 نفر در این مطالعه مشارکت کردند. برای گردآوری دادهها از مطالعات داخلی و خارجی و پرسشنامه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اصول و مبانی لیبرالیسم میتوانند تأثیراتی بر رویکردهای فردی دانشآموزان داشته باشند. با این حال، در چارچوب اسلامی، مدیریت اثربخش باید به گونهای طراحی شود که توازنی مطلوب بین آزادیهای فردی و اصول دینی ایجاد کند. بهویژه، روشها و اهداف آموزشی بهویژه در زمینه ارزشیابی آموزشی، زمانی که با توجه به ارزشهای اسلامی تنظیم شوند، میتوانند نقش اساسی در هدایت دانشآموزان به سمت یادگیری اخلاقی و ارتقاء تعامل اجتماعی بر پایه ارزشهای اسلامی ایفا کنند. علاوه بر این، استفاده از روشهای آموزشی نوین و توجه به عوامل اجتماعی-فرهنگی، محیطی آموزشی را فراهم میآورد که در آن دانشآموزان میتوانند بهطور مؤثر فناوریهای روز را با آموزههای اسلامی ترکیب کنند. در نهایت، بهرهگیری از اعتقادات مذهبی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی، در کنار مدیریت اثربخش، میتواند دانشآموزان را به تحقق آرمانهای اخلاقی و دینی سوق دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت اثربخش؛ سبک زندگی اسلامی؛ دانشآموزان؛ مدارس دوره دوم متوسطه؛ رویکرد فراترکیب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meta-synthesis of Effective Management Components in Strengthening Students' Islamic Lifestyle | ||
نویسندگان [English] | ||
Nematollah Najjari1؛ Javad Keyhan2؛ Maryam Sameri3 | ||
1PhD Student, Department of Educational Management, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study is an applied-developmental research that seeks to investigate the role of effective management and its impact on strengthening Islamic lifestyle in high school students with a meta-synthesis approach. For this purpose, in the qualitative part, after searching databases, in the period from 1390 to 1403 AH and from 2010 to 2025 AD, 43 articles on effective management and strengthening Islamic lifestyle were evaluated and finally 30 articles were selected and analyzed using a purposeful method. The participant population for prioritizing components included high school principals, of whom 12 participated in this study using a purposeful method. Domestic and foreign studies and a questionnaire were used to collect data. The results of the study showed that the practical foundations and principles of liberalism can influence students' individual approaches, but in the Islamic framework, effective management must create a proper balance between individual freedoms and religious principles. Educational methods and objectives and educational evaluation with regard to Islamic values can play an important role in guiding students towards learning with the aim of strengthening ethics and social interaction based on Islamic values. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effective management, Islamic lifestyle, students, upper secondary schools, meta-synthesis approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |