
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
طراحی و اعتبارسنجی مدل برنامۀ توانمندسازی معلمانِ دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی ابتدایی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1404، صفحه 55-88 اصل مقاله (884.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.16991.1715 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه محمدی1؛ فائزه ناطقی* 2؛ محمد سیفی3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی ، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران | ||
3استادیارگروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف از فراگیرسازی، اطمینان حاصـلکـردن از ایـن موضـوع مهـم است که تمام افـراد، از حقـوق، فرصـت ها و پـذیرش برابـر برخوردارنـد. یکی از عناصر مهم در آموزش فراگیر، بحث توانمندی معلمان در ارائه این مدل از آموزشهاست. روشها: این پژوهش به روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی پژوهش، اطلاعات مورد نیاز از طریق انجام 25 مصاحبه نیمهساختارمند با متخصصان آموزشهای تلفیقی-فراگیر که با روش نمونه گیری هدفمند (گلولهبرفی)، انتخاب شده بودند و نیز با بررسی 33 مورد از متون و اسناد مرتبط با موضوع، جمعآوری شد. دادههای به دست آمده به روش تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی، تجزیه و تحلیل گردید. سپس کدهای حاصل از انجام مصاحبهها با دادههای استخراج شده از اسناد، تجمیع شد. براساس نتایج بخش کیفی، مدل پیشنهادی برنامه توانمندسازی معلمانِ دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه شد. در بخش کمی، با استفاده از روش دلفیفازی، اعتبار سازهای مدل ارائه شده در بخش کیفی، با کمک شاخص متوسط واریانس استخراجشد و پایایی گویههای متغیرهای پنهان مدل، با کاربرد تکنیک آلفای کرونباخ، محاسبه گردید. یافتهها: یافتههای این پژوهش، الگوی مطلوب برنامۀ توانمندسازی معلمانِ دانشآموزان با نیازهای ویژۀ مدارس عادی ابتدایی را به دست داد که در آن ویژگیها و مصادیق عناصر؛ شامل مواد و منابع یادگیری، فعالیتهای یادگیری، زمان آموزش و گروهبندی، شناسایی شد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از این بودند که استفاده از این الگو می تواند برنامهریزان و مجریان را در تشخیص و تعیین ویژگیهای مطلوب عناصر و مؤلفههای برنامۀ توانمندسازی معلمانِ دانشآموزان با نیازهای ویژه به خصوص در مدارس عادی دورۀ ابتدایی راهنمای نماید و یاری رساند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان با نیازهای ویژه؛ برنامه درسی؛ برنامه توانمندسازی معلمان؛ مدارس ابتدایی؛ مدارس عادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Validating Teacher Empowermen Program Model for Students with Special Needs in Normal Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Mohammadi1؛ Faezeh Nateghi2؛ Mohammad Seifi3 | ||
1Curriculum planning Ph.D. Student, Department of Educational Sciences , Arak Branch, Islamic Azad University , Arak , Iran | ||
2professor Department of Educational Sciences, , Arak Branch, Islamic Azad University , Arak , Iran | ||
3Assistant Professor Department of Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University , Arak , Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The main aim of inclusion is to guarantee that every individual benefits from equal rights, opportunities, and acceptance. A fundamental aspect of inclusive education lies in teachers’ competency to effectively deliver this education model.. Methods: This research had a mixed-methods design (qualitative and quantitative). In the qualitative phase, the required data were collected using 25 semi-structured interviews conducted with experts in inclusive-integrated education. These experts were selected through purposive sampling (snowball technique). Additionally, 33 relevant documents and texts were collected. The data obtained were analyzed using a deductive thematic analysis method. The codes derived from the interviews were integrated with those extracted from the documents. Based on the results of the qualitative phase, a proposed model was formulated for the professional empowerment program targeting teachers of students with special needs. In the quantitative phase, the construct validity of the proposed model was examined using the fuzzy Delphi technique, applying the Average Variance Extracted (AVE). Furthermore, Cronbach’s alpha coefficient was used to assess the reliability of the items representing the model's latent variables. Findings: The results of this research led to the development of a model for empowering teachers of students with special needs at elementary schools, in which the attributes and examples of elements such as instructional materials and resources, learning activities, teaching time, and student grouping, were identified.Conclusion: The findings suggest that using this model can help educational planners and implementers in identifying and specifying the suitable attributes of the components and elements in empowerment programs for teachers of students with special needs at elementary schools | ||
کلیدواژهها [English] | ||
students with special needs, curriculum, teachers empowerment curriculum, ordinary schools, Elementary schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |