
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,911 |
بررسی تحلیلی طیف رویکردها و روشهای برقراری ارتباط و آموزش دانشآموزان با آسیب شنوایی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.18187.1062 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه رحمانی1؛ محمد عاشوری* 2 | ||
1روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان اصفهان ایران | ||
2گروه روان شناسی و آموزش افراد با نیاز خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مقاله حاضر با هدف بررسی طیف رویکردهای ارتباطی معلمان و دانش آموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روشها: به این منظور، مقاله های منتشرشده به زبان انگلیسی و فارسی در پایگاه های اطلاعاتی Scholar Google، Science Direct، Elsevier، EBSCO و Springer برای مقاله های انگلیسی و در پایگاه های اطلاعاتی ISC ، SIDو IranDoc برای مقاله های فارسی به کار گرفته شدند و به روش پدیدار شناسی انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که رویکردهای ارتباطی مبتنی بر تقویت مهارتهای زبانی و اجتماعی، با تأثیر مثبت بر کیفیت یادگیری و تعاملات اجتماعی دانشآموزان با آسیب شنوایی همراه است. علاوه بر این، رویکردهای تخصصی مانند استفاده از زبان اشاره و تکنولوژیهای نوین، نقش مهمی در بهبود تعاملات روزمره این دانشآموزان دارند. همچنین، این رویکردها به تقویت اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشآموزان در فرآیند یادگیری و توسعه مهارتهای ارتباطی آنها کمک میکنند. به طور کلی، این پژوهش نشان داد که انتخاب رویکرد مناسب باید بر اساس نیازهای خاص دانشآموزان و ویژگیهای فردی آنها انجام گیرد. پیشنهاد میشود که متخصصان آموزش و پرورش با در نظر گرفتن ویژگیهای جمعیتشناختی و نیازهای آموزشی هر دانشآموز، از ترکیب مناسبی از این رویکرد ها بهرهبرداری کنند. این مداخلات به ویژه برای دانشآموزانی که نیاز به حمایت ویژه در مهارتهای ارتباطی و زبانی دارند، ضروری است. نتیجهگیری: این پژوهش میتواند به عنوان مبنای علمی برای طراحی و توسعه برنامههای آموزشی و درمانی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی و همچنین بهبود تعاملات اجتماعی و ارتباطی آنان با اطرافیان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شنوایی؛ دانش آموزان؛ رویکردهای ارتباطی؛ کم شنوا؛ ناشنوا | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analytical Review of the Range of Approaches and Methods of Communication and Teaching Students with Hearing Impairment | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzieh Rahmani1؛ Mohammad Ashori2 | ||
1Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This article was conducted with the aim of investigating the range of communication approaches of teachers and students with hearing impairment.Methods: For this purpose, articles published in English and Farsi in Google Scholar, Science Direct, Elsevier, EBSCO and Springer databases for English articles and in ISC, SID and IranDoc databases for Farsi articles. were used and it was done by phenomenological method. Findings: The results showed that communication approaches based on strengthening language and social skills have a positive effect on the quality of learning and social interactions of students with hearing loss. In addition, specialized approaches such as the use of sign language, sound amplification systems and new technologies play an important role in improving the daily interactions of these students. Also, these approaches help to strengthen students' self-confidence and self-efficacy in the learning process and develop their communication skills. In general, this research showed that choosing the appropriate approach should be based on the specific needs of students and their individual characteristics. It is suggested that education professionals use a suitable combination of these approaches, taking into account the demographic characteristics and educational needs of each student. These interventions are especially necessary for students who need special support in communication and language skills. Conclusion: This research can be used as a scientific basis for designing and developing educational and therapeutic programs for students with hearing impairment, as well as improving their social interactions and communication with the people around them (parents and teachers). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hearing impairment, Students, Communication approaches, Hard of hearing, deaf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |