
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,608 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,240,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,426,027 |
تحلیل و تبیین فلسفی هویت حرفهای معلم بر اساس فلسفهی تربیت اسلامی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19059.1410 | ||
نویسندگان | ||
مهدی تنده1؛ علیرضا صادقزاده قمصری* 2؛ خسرو باقری نوعپرست3؛ محمود مهرمحمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه مبانی فلسفی و اجتماعی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل و تبیین هویت حرفهای معلم بر اساس فلسفه تربیت اسلامی و با تأکید بر یافتههای مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران و نظریه عاملیت انسان (باقری، ۱۳۹۹) انجام شده است. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد فلسفی-تحلیلی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که معلم بر اساس فلسفة تربیت اسلامی، فردی هویتمدار و تحولگرا در بستر موقعیت با توجه به ارزشهای اصیل فرهنگی جامعه است. هویت حرفهای معلم، به عنوان یکی از اقسام هویت جمعی ناظر به عمل معلمی، امری پویا و چند مؤلفهای است. تکوین و تعالی هویت حرفهای معلم، ضمن رعایت اصل عاملیت معلم، بر اساس کسب شایستگیهای مورد نیاز برای درک وی از موقعیت خویش و دیگران و تلاش برای اصلاح و ارتقاء آن در طول زندگی حرفهای بر اساس نظام معیار اسلامی شکل میگیرد. همچنین مؤلفههای هویت حرفهای معلم، شامل سه دستة عمومی، عام و خاص است. مؤلفههای عمومی شامل آن دسته از مرلفههایی است که اختصاص به حرفه معلم نداشته و شایسته است عموم افراد واجد آن باشند. مؤلفههای عام ناظر به مهارتهای تربیتی معلمان در امر تربیت و تدریس است. مؤلفههای اختصاصی نیز شامل دانش محتوایی معلمان در رشتة تخصصی خاص خویش است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامی؛ تربیت معلم؛ مبانی نظری؛ فلسفة تربیت معلم؛ هویت حرفهای معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Philosophical Analysis and Explanation of Teachers’ Professional Identity Based on the Philosophy of Islamic Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Tandeh1؛ Alireza Sadeqzadeh Qamsari2؛ Khosrow Bagheri Nowparast3؛ Mahmoud Mehrmohammadi4 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Human sciences, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Human sciences, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
3Department of Principles and Foundations of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to analyze and explain the Teachers’ professional identity (TPI) based on the philosophy of Islamic education, with particular emphasis on the theoretical foundations of the Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran and the theory of human agency (Bagheri, 2020). The research adopts a qualitative, philosophical-analytical approach. Findings indicate that, from the perspective of Islamic educational philosophy, the teacher is an identity-oriented and transformative individual who acts within various contexts based on the cultural values of society. TPI as a form of collective identity related to the practice of teaching, is dynamic and multifaceted. Its formation and development, while respecting the principle of teacher agency, are grounded in acquiring the competencies necessary to understand one’s own position and that of others and striving to improve and elevate that position throughout one’s professional life in accordance with Islamic evaluative standards. Furthermore, the components of TPI are categorized into three groups: general, common, and specific. General components are not exclusive to the teaching profession and are desirable for all individuals. Common components relate to the pedagogical skills necessary for teaching and education. Specific components pertain to teachers’ content knowledge in their respective fields of specialization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic Education, Teacher Education, TFT, Teacher Education Philosophy, Teacher Professional Identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |