
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,610 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,242,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,427,161 |
یادگیری ریاضی از طریق حل مسئله برای حل مسایل دنیای واقعی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.19539.1109 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل رفیع پور* 1؛ کی استیسی2 | ||
1دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشگاه ملبورن | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی نقش حل مسئله در یادگیری ریاضی پرداخته و نشان میدهد که حل مسئله نهتنها یک هدف آموزشی، بلکه ابزاری اساسی برای یادگیری عمیق و پایدار مفاهیم ریاضی است. پژوهش حاضر با مروری بر ادبیات تحقیق، نقش حل مسئله، بهویژه مسائل مدلسازی، را در یادگیری ریاضی بررسی کرده است. یافتهها نشان میدهند که حل مسئله باعث درک عمیقتر مفاهیم، توسعه مهارتهای تفکر مرتبه بالا، افزایش انگیزه دانشآموزان و ایجاد پیوند بین ریاضیات و دنیای واقعی میشود. همچنین، کیفیت طراحی مسائل، نقش معلم در هدایت فرآیند حل مسئله، و اهمیت رویکردهای متنوع در آموزش حل مسئله مورد تأکید قرار گرفته است. رویکرد پیشنهادی استیسی (۲۰۲۴) با محوریت آموزش مفاهیم ریاضی از طریق حل مسئله و با هدف توسعه مهارتهای حل مسئله طراحی شده است. این چارچوب، راهکارهایی نظاممند برای ادغام حل مسئله در برنامه درسی ارائه میدهد که طیفی از فعالیتهای کوتاهمدت (مانند تمرینهای روزانه) تا پروژههای بلندمدت و چندمرحلهای را دربرمیگیرد. نتایج نشان میدهد که اجرای این رویکرد نیازمند تغییر در شیوههای تدریس، توسعه حرفهای معلمان و اصلاح نظام ارزشیابی است. در نهایت، پیشنهاد میشود که پژوهشهای تجربی بیشتری برای بررسی تأثیر حل مسئله بر یادگیری ریاضی در شرایط مختلف آموزشی انجام گیرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Learning mathematics through problem solving to solve real-world problems | ||
نویسندگان [English] | ||
Kaye Stacey2؛ | ||
2Melbourne University | ||
چکیده [English] | ||
• This article examines the role of problem solving in mathematics learning and shows that problem solving is not only an educational goal, but also an essential tool for deep and sustained learning of mathematical concepts. The present study, by reviewing the research literature, examined the role of problem solving, especially modeling problems, in mathematics learning. The findings show that problem solving leads to a deeper understanding of concepts, the development of higher-order thinking skills. Also, the quality of problem design, the role of the teacher in guiding the problem-solving process, and the importance of diverse approaches in teaching problem solving are emphasized. The approach proposed by Stacey (2024) is designed with the focus on teaching mathematical concepts through problem solving and the aim of developing problem-solving skills. This framework provides systematic strategies for integrating problem solving into the curriculum, which include a range of short-term activities (such as daily exercises) to long-term, multi-stage projects. The results show that implementing this approach requires changes in teaching methods, professional development of teachers, and reform of the evaluation system. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |