
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 469 |
تعداد مقالات | 3,631 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,258,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,435,102 |
تکالیف غنی، ابزاری برای تقویت استدلال ریاضی و تفکر منطقی دانشآموزان دوره متوسطه دوم | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.18048.1104 | ||
نویسندگان | ||
الهه امینی فر* 1؛ مجید ابراهیم دماوندی2؛ فاطمه وحدت1؛ محسن ملکی1 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: موضوع تکلیف ازجمله مواردی است که در آموزشِ استدلال و یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی مطرح شده است. تکالیف غنی ریاضی ابزاری ارزشمند در فرایند یادگیری و یاددهی هستند که اگر به شکلی اصولی و هدفدار طراحی شوند، میتوانند چالشهای یادگیری دانشآموزان را کاهش دهند. این تکالیف میتوانند دانشآموزان را در کلاس درس و خارج از آن، به سمت تمرینِ استدلال ریاضی و تفکر منطقی هدایت کرده و توان حل مسئله آنها را بهبود بخشند. روش ها: در این پژوهش با 17 نفر از اساتید آموزش ریاضی، روانشناسی تربیتی و دبیران باسابقه درس ریاضی، مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت تا از دیدگاه آنها ویژگیهای تکالیف غنی در موضوع استدلال ریاضی شناسایی شود. سپس روی دادههای به دست آمده از این مصاحبهها تحلیل محتوای سطر به سطر و کدگذاری باز انجام شد، و شش مقوله اساسی در زمینه ویژگیهای تکالیف غنی استدلال ریاضی به دست آمد. یافته ها: شش مقوله به دست آمده از مصاحبهها: "روش اجرا ، فرم یا قالب، کیفیت، طراحی، ماهیت ریاضی، و ماهیت غیرریاضی، صرفاً مقولههای نظری نیستند. هرکدام از آنها دارای زیرمقولههایی هستند که میتوانند راهنمای نظری برای طراحی تکالیف غنی استدلال ریاضی محسوب شوند. نتیجه گیری: تکالیف ریاضی ابزار ارزشمندی در فرآیند یادگیری و یاددهی است که اگر به صورت اصولی و هدفمند طراحی شود، میتواند مشکلات یادگیری دانشآموزان را کاهش دهد. در این تحقیق شش مقوله برای طراحی تکالیف غنی استدلال ریاضی از دیدگاه متخصصان آموزشی به دست آمد تا راهگشای معلمان در این زمینه برای دانشآموزان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استدلال ریاضی؛ تکالیف غنی ریاضی؛ دانشآموزان دوره متوسطه دوم؛ یادگیری ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rich tasks: a tool for enhancing mathematical reasoning and logical thinking in high school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Aminifar1؛ majid ebraim damavandi2؛ Fateme Vahdat1؛ Mohsen Malaki1 | ||
1Department of Mathematics, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The topic of homework is one of the issues that has been raised in teaching students to reason and learn mathematics. Math-rich homework is a valuable tool in the learning and teaching process, which, when designed in a principled and purposeful manner, can help reduce students' learning challenges. This homework can guide students in and out of the classroom to practice mathematical reasoning and logical thinking and improve their problem-solving abilities. Methods: This study employed semi-structured interviews with 17 mathematics education professors, educational psychologists, and experienced mathematics teachers to identify the characteristics of rich mathematical reasoning assignments from their perspectives. Then, line-by-line content analysis and open coding were conducted on the data obtained from these interviews, and six basic categories were obtained in the field of characteristics of rich mathematical reasoning assignments. Findings: The six categories derived from the interviews, "method of execution, form or format, quality, design, mathematical nature, and non-mathematical nature," are not simply theoretical categories. Each of them has subcategories that can be considered theoretical guides for designing rich mathematical reasoning tasks. Conclusion: Math homework is a valuable tool in the learning and teaching process that, if designed in a principled and purposeful manner, can reduce students' learning problems. In this study, six categories for designing math-reasoning-rich homework were obtained from the perspective of educational experts to guide teachers in this field for students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematical Reasoning, Rich Mathematical Task, High school students, Mathematics Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |