
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 470 |
تعداد مقالات | 3,639 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,286,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,462,113 |
مؤلفه های اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد تحلیل مضمون | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18634.1381 | ||
نویسندگان | ||
عباس قاسمیان* 1؛ میثم غلام پور2؛ علی دلقندی3 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران صندوق پستی 888-56441 | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اساتید دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش دارند از این رو شناسایی مؤلفههای اخلاقی اساتید این دانشگاه اهمیت فراوانی در نظام آموزشی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای اخلاق حرفهای اساتید دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعهی آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با دوازده نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان، هشت نفر از دانشجو معلمان جمع آوری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. تمام ملاحظات اخلاقی در فرآیند انجام مصاحبه و تحلیل دادهها انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشاندهندهی چهار مقوله منتخب است مؤلفههای اخلاقی اساتید در بُعد فردی، مؤلفههای اخلاق حرفهای اساتید در بُعد سازمانی، مؤلفههای اخلاق حرفهای اساتید در بُعد اجتماعی – سیاسی و مؤلفههای اخلاق حرفهای اساتید در بُعد فرآیند یاددهی-یادگیری مورد سازماندهی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
"مؤلفه های"؛ "اخلاق حرفه ای"؛ "اساتید"؛ "دانشگاه فرهنگیان"؛ "تحلیل مضمون" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Components of Professional Ethics of Farhangian University Professors: A Thematic analysis approach | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas ghasemian1؛ Meysam Gholampour2؛ ali delghandi3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran | ||
3Department of Philosophy and Logics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Professors of the University of Farhangian play an important role in advancing the goals of the higher education and education system, so identifying the ethical components of this university's professors is of great importance in the education system. The purpose of the present study is to examine the components of professional ethics of professors at the University of Farhangian. This study was conducted with a qualitative approach and the content analysis method. The statistical community includes all professors of the University of Farhangian and students of the campuses of Khorasan Razavi University of Farhangian, which were selected by targeted sampling. Data have been collected through a semi -structural interview with twelve professors from the University of Farhangian, eight students. Open, central and selective coding methods were used to analyze the data. Link and Cuba criteria were used to provide validity and reliability. All ethical considerations have been made in the process of interviewing and analyzing data. The results show the four selected categories of the ethical components of professors in the individual dimension, the components of professors 'ethics in the organizational dimension, the professors' professional ethics components in the social-political dimension, and the professional ethics components of the professors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Components", "Professional Ethics", "Professors", "Farhangian University", "Theme Analysis" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |