
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 471 |
تعداد مقالات | 3,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,290,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,464,893 |
ارزیابی انگارهها در باب معلمی و ارائه الگوی مطلوب (معلم رابع) | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19971.1469 | ||
نویسنده | ||
پرستو مصباحی جمشید* | ||
فلسفه تعلیم و تربیت. فلسفه غرب. فلسفه تکنولوژی | ||
چکیده | ||
ارزیابی انگارهها در باب معلمی و ارائه الگوی مطلوب (معلم رابع) هدف این پژوهش ارزیابی انگارهها در باب معلمی، واکاوی الگوی چندوجهی به عنوان راهکاری در مقابل مشکلات تک انگارهگرایی و معرفی شاخصههای مطلوبتری است که تحت عنوان معلم رابع معرفی شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی-انتقادی است. یافتههای پژوهش حاکیست تک انگارههای معلمی، ایده معلم در سند تحول را رقم نمیزنند و اساسا انگارهگرایی در باب معلمی معضلاتی از جمله مصداقیابی دارد. الگوی معلم رابع با شاخصههایی چون سازوار بودن و همافزایی شبکهای در ساخت هویت معلمی، همراهی علم، انگیزه و عمل و شناخت مرزها و تعامل علوم بصورت تؤامان، الگوی نسبتا کاملی از معلمی است که میتواند در تحقق اهداف نظام تربیت معلم، مؤثر باشد. ترسیمی که از معلم رابع در این پژوهش صورت گرفته است، تجلی دهنده دو عنصر بنیادی «یقین و پویایی» است که از قرآن (به عنوان بنیاد تربیت دینی)، استنباط شده و دلالت بر روح توحیدیِ تربیت اسلامی دارد. واژگان کلیدی: انگارههای معلمی، الگوی چند وجهی، معلم رابع | ||
کلیدواژهها | ||
انگاره های معلمی؛ الگوی چند وجهی؛ معلم رابع؛ نقد انگاره ها؛ انگاره گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Ideologies on Teaching and Presentation of a Desirable Model (the Fourth Teacher) | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to evaluate the ideas on teaching, to analyze the multifaceted model as a solution to the problems of single-ideology, and to introduce more desirable characteristics, which are introduced under the title of Teacher Rabe. The research method is descriptive-analytical-critical. The research findings indicate that single-ideologies on teaching do not determine the idea of a teacher in the document of development, and basically, idealism on teaching has problems such as finding examples. The Teacher Rabe model, with characteristics such as being consistent and network-based in building a teacher's identity, accompanying science, motivation and action, and recognizing boundaries and interacting sciences simultaneously, is a relatively complete model of a teacher that can be effective in achieving the goals of the teacher education system. The drawing of the fourth teacher in this study reflects the two fundamental elements of "certainty and dynamism" that are derived from the Quran (as the foundation of religious education) and indicate the monotheistic spirit of Islamic education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher Ideologies, Multiface ted Model, Fourth Teacher, ., .. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |