
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 472 |
تعداد مقالات | 3,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,315,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,483,855 |
رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، شهریور 1404، صفحه 92-103 اصل مقاله (629.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.19139.1169 | ||
نویسندگان | ||
مرزبان ادیب منش* 1؛ محمدرضا پاشایی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف، ارتباط اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی اساتید با کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری بهصورت مطالعة موردی استادان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود که 300 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامة اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی بود. روایی پرسشنامهها بر اساس نظر متخصصان و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با آزمونهای T تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس چندگانه صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی اساتید دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی اساتید دانشگاه رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: باتوجهبه این که اخلاق حرفهای اساتید و مؤلّفههای آن نقش معنیداری در پیشبینی تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی دانشگاه دارند؛ لذا اساتید دانشگاه با ارتقای اخلاق حرفهای، خود را متعهد میدانند که در راستای اهداف سازمان عمل کنند و این امر منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ تعهد سازمانی؛ کیفیت؛ آموزش؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between professional ethics and organizational commitment of Farhangian University professors and educational quality | ||
نویسندگان [English] | ||
marzban Adib manesh1؛ Mohammad Reza Pashaei2 | ||
1. | ||
2. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The present study was conducted with the aim of relating professional ethics and organizational commitment of professors to the educational quality of Farhangian University. Methods: The research method was descriptive and correlational. The statistical population was a case study of professors and student teachers of Farhangian University of Kermanshah province in the academic year 1402-1403, of which 300 people were selected by simple random sampling. The data collection tools were the questionnaires of professional ethics, organizational commitment and educational quality. The validity of the questionnaires was confirmed based on the opinions of experts and their reliability was confirmed by reference to Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed with single-sample T-tests, Pearson correlation coefficient, regression and multiple variance analysis. Findings: In this section the results of data analysis are explained. Related statistical tests and confidence intervals must be introduced and reported comprehensively and in detail. Conclusion: Given that the professional ethics of professors and its components play a significant role in predicting organizational commitment and the educational quality of the university, by promoting professional ethics, university professors consider themselves committed to acting in line with the goals of the organization, and this will lead to improving the quality of education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional ethics, organizational commitment, educational, quality, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |