
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,591 |
شناسایی راهبردهای توانمندسازی دانشجومعلمان از طریق جشنوارههای فرهنگی- اجتماعی ( مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان زنجان) | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مرداد 1404 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.17929.1188 | ||
نویسندگان | ||
عباس رمضانی1؛ سیده مهسا موسوی2؛ معصومه شریفی* 3 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشآموختۀ دکتری مدیریت آموزش، دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
3گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: شناسایی راهبردهای توانمندسازی دانشجومعلمان از طریق جشنوارههای فرهنگی-اجتماعی میتواند به عنوان یک ابزار مؤثر در ارتقاء مهارتها و توانمندیهای آنان مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی دیدگاه دانشجویان در خصوص الگوی توانمندسازی دانشجومعلمان از طریق جشنواره-های فرهنگی- اجتماعی انجام شد. روشها: رویکرد این پژوهش کیفی بود. جامعۀ پژوهش شامل دانشجومعلمان در جشنوارههای فرهنگی- اجتماعی بودند که در پردیس الزهرا (س) و شهید بهشتی زنجان در سال تحصیلی 1402-1403 مشغول به تحصیل بودند که با روش هدفمند و براساس اصل اشباع نظری با 16 نفر از آنان مصاحبه شد. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. صحت دادههای کیفی با استفاده از ملاک قابل قبول بودن، انتقالپذیری و قابلیت اطمینان به دست آمد. اعتبارپذیری دادهها از طریق ضبط نوار با کیفیت و مستندسازی، ثبت، نوشتن و تفسیر آنها، دستنویس کردن آن، کدگذاری کور و توافق میان کدگذاران متخصص در زمینه پژوهشهای کیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رهیافت نظاممند کوربین و اشتراوس (2008) استفاده شد. یافتهها: راهبردهای موثر برای توانمندسازی دانشجومعلمان در جشنوارههای فرهنگی- اجتماعی مختلف در 5 مقوله (مدیرت اثربخش منابع، اقدامات مبتنی بر اسناد بالادستی، کاربردی کردن محتوای آموزشی) و 15 مفهوم شناسایی شد. نتیجهگیری: عوامل مختلفی میتوانند بر توانمندسازی دانشجومعلمان تاثیر بگذارند که یافتهها و مقولههای استخراج شده میتوانند راهبردهای موثری در این امر باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد توانمندسازی؛ جشنوارههای فرهنگی- اجتماعی؛ دانشجو معلمان؛ دیدگاه دانشجویان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying strategies for empowering student teachers through cultural and social festivals (Case study: Farhangian University of Zanjan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ramezani1؛ Seyyedeh Mahsa Mousavi2؛ Masumeh Sharifi3 | ||
1Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Educational Management, University of Tehran, Lecturer at Farhangian University | ||
3English department,, Farhangian University, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Identifying strategies for empowering student teachers through cultural-social festivals can be used to improve their skills and capabilities. The present study aimed to explore students' perspectives on empowering student teachers through cultural-social festivals. Methods: The approach of this research was qualitative. The research population included student teachers in cultural-social festivals who were studying at Al-Zahra (S) and Shahid Beheshti campuses in Zanjan in the academic year 1402-1403. Sixteen of them were interviewed using a purposeful method and based on the principle of theoretical saturation. A semi-structured interview was used to collect data. The accuracy of qualitative data was achieved using the criteria of acceptability, transferability, and reliability. The validity of the data was achieved through high-quality tape recording and documentation, recording, writing, and interpreting them, hand-writing them, blind coding, and agreement between coders who were experts in the field of qualitative research. Corbin and Strauss’ (2008) systematic approach was used to analyze the data. Findings: Effective strategies for empowering student teachers in various socio-cultural festivals were identified in 5 categories (effective resource management, upstream document-based actions, and application of educational content) and 15 concepts. Conclusion: Various factors can affect student-teacher empowerment, and the findings and categories extracted can be effective strategies in this regard. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment strategy, socio-cultural festivals, student teachers, students' perspectives, Farhangian university | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |