
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,603 |
اثربخشی آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارتهای حل مسئله، تفکر سطح بالا و یادگیری خودراهبر دانشآموزان | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مرداد 1404 اصل مقاله (1.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.17385.1132 | ||
نویسندگان | ||
منصور دهقان منشادی* 1؛ فاطمه شوق الشعرا2؛ مهدیه استبرقی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
سواد اطلاعاتی اینترنتی نقش مهمی در افزایش خودکفایی دانشآموزان در دسترسی به منابع معتبر علمی دارد و آنها را برای یادگیری مادامالعمر آماده میکند. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارتهای حل مسئله، تفکر سطح بالا و یادگیری خودراهبر دانشآموزان ابتدایی بوده است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه سوم ناحیه ۲ شهر یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 دانشآموز دختر پایه سوم ابتدایی ناحیه ۲ یزد با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری دادهها پرسشنامه های یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001)؛ تفکر سطح بالا عبدی و همکاران (1393) و مهارت حل مسئله هپنر و پترسن (1982) بود. آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی، طی 8 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج بررسی فرضیهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره(سطح معناداری 05/0) نشان داد که آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارتهای حل مسئله، تفکر سطح بالا و یادگیری خودراهبر دانشآموزان دختر پایه سوم تاثیر دارد و آن را بهبود میبخشد. بنابراین معلمان و مسئولان آموزشی میتوانند با آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی به دانشآموزان، به بهبود عملکرد تحصیلی و موفقیت تحصیلی آنان کمک نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تفکر سطح بالا؛ سواد اطلاعاتی اینترنتی؛ مهارتهای حل مسئله؛ یادگیری خودراهبر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of internet information literacy training on problem solving skills, high level thinking and self-directed learning of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoor Dehghan Manshadi1؛ Fatemeh Shoughoshoara2؛ Mahdieh Estabraghi3 | ||
1Farhangian University | ||
2Master of educational technology, Yazd Islamic Azad University | ||
3Ph. D. student of educational psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz | ||
چکیده [English] | ||
Internet information literacy plays a significant role in enhancing students' self-sufficiency in accessing reliable academic resources and preparing them for lifelong learning. Therefore, the aim of the present study was to determine the effectiveness of internet information literacy training on problem solving skills, high level thinking, and self-directed learning of elementary school students. The population of this study included all third grade female students in District 2 of Yazd during 2021-2022 academic year. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test with control group. For this purpose, 30 female students of the third grade of elementary schools in District 2 of Yazd were selected using available sampling method and were placed in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The research tools for data collection were the self-directed learning questionnaire by Fisher et al (2001); the high level thinking questionnaire by Abdi and colleagues (2014); and the problem solving skills questionnaire by Heppner and Petersen (1982). Internet information literacy instruction was conducted for the experimental group over eight 60 minute sessions by the researcher. Hypothesis testing through mancova analysis (at a significance level of 0.05) showed that internet information literacy training positively impacts and improves problem solving skills, high level thinking, and self-directed learning among third grade female students in primary schools Therefore, teachers and educational officials can help students improve their academic performance and academic success by teaching internet information literacy to them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
High level thinking, Internet information literacy, Problem solving skills, Self-directed learning, Training | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |