
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,385,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,521,562 |
کاربرد رویکرد پساساختارگرایی در آموزش طراحی معماری برای بهبود کیفیت تدریس (مطالعه موردی: طرح ۵) | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.19356.1327 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نیک نهاد1؛ محمد پروا* 1؛ حسین افلاکی فرد2؛ هادی کشمیری1 | ||
1گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی، کنشهای عالی نظام عصبی مغز هستند که مجموعه ای از توانایی های عالی شامل فرآیندهای تنظیم شناخت، تنظیم رفتار و تنظیم هیجان را به انجام میرسانند. این سازه به افراد کمک میکند افکار، رفتار و هیجاناتشان را برای دسترسی به هدف، کنترل و سازماندهی کنند. هدف این پژوهش اثر بخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر شیراز بود. داده ها و روشها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهر شیراز بودند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 40 دانشآموز به روش نمونه گیری خوشه های تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش ( 20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای کارکردهای اجرایی و خودکارآمدیتحصیلی استفاده شد. برنامه آموزش توانبخشی شناختی به مدت 10 جلسه یک و نیم ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر شاخص کارکردهای اجرایی (تنظیم شناخت، تنظیم رفتار، تنظیم هیجان) و خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن (خودکارآمدی آینده تحصیلی، خودکارآمدی عملکردتحصیلی و خودکارآمدی مهارتهایتحصیلی) بر دانشآموزان اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، آموزش توانبخشی شناختی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان شده است. نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن این برنامه، متخصصان و مشاوران مدرسه میتوانند از این برنامه آموزشی برای بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی'؛ پساساختارگرایی'؛ کیفیت آموزش'؛ اعتبار یابی'؛ الگو '؛ '؛ طرح معماری 5 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of the Post-Structuralist Approach in Architectural Design Education to Improve Teaching Quality (Case Study: Design 5) | ||
نویسندگان [English] | ||
FATEMEH NIKNAHAD1؛ Mohammad Parva1؛ Hossein Aflaki Fard2؛ Hadi Keshmiri1 | ||
1Department of Architecture, Shi.C., Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to design and validate a poststructuralist approach model to improve the quality of instruction in the Architectural Design 5 course. It focused on four key questions: identifying existing weaknesses, defining poststructuralist components, presenting a proposed model, and evaluating its effectiveness in enhancing instructional quality. The study’s significance lies in aligning educational methods with the evolving scientific and practical demands of the field. An exploratory mixed-methods approach was employed. In the qualitative phase, semi-structured interviews with experts were conducted to diagnose curriculum issues. Additionally, using qualitative meta-synthesis and analysis of 96 selected articles out of 325 documents, the core components were identified. Data were analyzed using ATLAS.ti software. The proposed model included 10 elements: curriculum logic, objectives, content, learning activities, instructor, materials and resources, grouping, location, timing, and evaluation—supported by 83 indicators. The model’s validity was confirmed using Kendall’s coefficient of concordance and feedback from six experts in curriculum design and architecture. In the quantitative phase, a quasi-experimental method was used: the experimental group received training based on the poststructuralist approach, while the control group followed traditional instruction. Post-test results revealed a significant improvement in the instructional quality of the experimental group compared to the control group, confirming the model’s positive impact on learning outcomes. The findings demonstrated that the proposed model successfully enhanced the quality of Architectural Design 5 instruction and effectively addressed national educational and temporal needs. This model provides a foundation for improving educational systems and implementing more efficient architectural design training programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum', Poststructuralism', Quality of Education', Validation', Model', ', Architectural Design 5 Course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 |