
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 474 |
تعداد مقالات | 3,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,318,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,485,289 |
کاربرد رویکرد پساساختارگرایی در آموزش طراحی معماری برای بهبود کیفیت تدریس (مطالعه موردی: طرح ۵) | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.19356.1327 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نیک نهاد* 1؛ محمد پروا2؛ حسین افلاکی فرد3؛ هادی کشمیری4 | ||
1مدرس دانشکده فنی دختران شیراز | ||
2استادیار دانشگاه آزاد شیراز گروه معماری | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
4گروه آموزشی معماریدانشگاه آزادشیزاز-واحد شیراز-معماری | ||
چکیده | ||
ایهدف این پژوهش، طراحی الگوی رویکرد پساساختارگرایی در آموزش طراحی معماری بهمنظور بهبود کیفیت تدریس، با تمرکز بر درس «طرح معماری ۵» است.روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بوده و در دو مرحله کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، ابتدا با بهرهگیری از روش فراترکیب کیفی، ۹۶ مقاله علمی منتخب از میان ۳۲۵ سندمرتبط بررسی و تحلیل شد. تحلیل مضمون مقالات با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti و از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت و مؤلفههای کلیدی آموزش مبتنی بر رویکرد پساساختارگرایی استخراج گردید. سپس،برای آسیبشناسی برنامه درسی فعلی درس «طرح معماری ۵»، مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۲ نفر از اساتید و متخصصان آموزش معماری انجام شد.دادههای حاصل از مصاحبه نیز با روش تحلیل مضمون تحلیل گردید. در مرحله کمی، با استفاده از یافتههای بخش کیفی، ابزار ارزیابی (پرسشنامه محققساخته) تدوین شد و در میان 60 دانشجوی درس طرح معماری ۵ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز که به روش تمام شمار انتخاب شده بودند توزیع گردید. نمونهگیری بهصورت هدفمند و بر مبنای معیارهای مشارکت فعال، سابقه تحصیلی و حضور در جلسات استودیو انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رویکرد پساساختارگرایی از طریق تأکید بر چندمعنایی، بازاندیشی، خودبیانگری، و زمینه مندی فرهنگی میتواند به ارتقای کیفیت تدریس، افزایش خلاقیت طراحی و توانمندسازی دانشجویان در فرآیند تولید معنا در پروژههای معماری منجر شود. نتایج همچنین بیانگر ضرورت بازنگری در برنامه درسی طرح ۵ و توجه به ساختارشکنی در طراحی تمرینها و شیوه ارزیابی است. این پژوهش میتواند الگویی نوین برای بهبود آموزش طراحی معماری فراهم سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی'؛ پساساختارگرایی'؛ کیفیت آموزش'؛ اعتبار یابی'؛ الگو '؛ '؛ طرح معماری 5 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of the Post-Structuralist Approach in Architectural Design Education to Improve Teaching Quality (Case Study: Design 5) | ||
نویسندگان [English] | ||
FATEMEH NIKNAHAD1؛ Mohammad Parva2؛ Hossein Aflaki Fard3؛ Hadi Keshmiri4 | ||
1استاد حق التدریس | ||
2استادیار دانشگاه آزاد شیراز گروه معماری | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
4Department of Architecture, Shiraz Azad University - Shiraz Branch - Architecture | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to design and validate a poststructuralist approach model to improve the quality of instruction in the Architectural Design 5 course. It focused on four key questions: identifying existing weaknesses, defining poststructuralist components, presenting a proposed model, and evaluating its effectiveness in enhancing instructional quality. The study’s significance lies in aligning educational methods with the evolving scientific and practical demands of the field. An exploratory mixed-methods approach was employed. In the qualitative phase, semi-structured interviews with experts were conducted to diagnose curriculum issues. Additionally, using qualitative meta-synthesis and analysis of 96 selected articles out of 325 documents, the core components were identified. Data were analyzed using ATLAS.ti software. The proposed model included 10 elements: curriculum logic, objectives, content, learning activities, instructor, materials and resources, grouping, location, timing, and evaluation—supported by 83 indicators. The model’s validity was confirmed using Kendall’s coefficient of concordance and feedback from six experts in curriculum design and architecture. In the quantitative phase, a quasi-experimental method was used: the experimental group received training based on the poststructuralist approach, while the control group followed traditional instruction. Post-test results revealed a significant improvement in the instructional quality of the experimental group compared to the control group, confirming the model’s positive impact on learning outcomes. The findings demonstrated that the proposed model successfully enhanced the quality of Architectural Design 5 instruction and effectively addressed national educational and temporal needs. This model provides a foundation for improving educational systems and implementing more efficient architectural design training programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum', Poststructuralism', Quality of Education', Validation', Model', ', Architectural Design 5 Course | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |