
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 474 |
تعداد مقالات | 3,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,320,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,486,578 |
بررسی نقش هوش مصنوعی در شخصیسازی آموزش، ارتقای کیفیت یادگیری و توسعه مهارتهای قرن بیست و یکم | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مرداد 1404، صفحه 69-98 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.17090.1117 | ||
نویسنده | ||
زهرا رفعت جو* | ||
دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
عصر فناوری اطلاعات و ظهور هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف اجتماع تأثیر گذاشته است. یکی از این ابعاد، آموزش و یادگیری است. یادگیری هوشمند در جوامع مختلف نتایج چشمگیری داشته است. هدف این پژوهش، بررسی نقش هوش مصنوعی در شخصیسازی آموزش بود. بستر ارتقای کیفیت یادگیری و توسعه مهارتهای قرن ۲۱ نیز بررسی شد. در این پژوهش از مطالعات فارسی و انگلیسی مرتبط استفاده شد. نتایج نشان داد هوش مصنوعی از الگوریتمهای پیچیده استفاده میکند. این فناوری شیوههای ارزیابی و محیط یادگیری را تغییر میدهد. این تغییرات موجب بهبود شخصیسازی آموزش میشود. هوش مصنوعی محیطهای یادگیری تعاملی ایجاد میکند و سکوهای یادگیری مشارکتی را ممکن میسازد و مهارتهای قرن ۲۱ را در فراگیران توسعه میدهد. با توجه به یافتهها، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش توصیه میشود. در این راستا، برنامههای مبتنی بر هوش مصنوعی باید تدوین شود و مهارتهای فنی و سبکهای یادگیری شخصی باید تقویت شود. علاوه بر این، پژوهش حاضر نشان میدهد که ادغام هوش مصنوعی در نظام آموزشی نیازمند زیرساختهای فنی مناسب است. همچنین، ایجاد دستورالعملهای اخلاقی برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و حفظ حریم خصوصی دادههای فراگیران از ضروریات پیادهسازی موفق این فناوری در عرصه آموزش محسوب میشود چرا که تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری، و ارتباطات را بهبود بخشیده و رشد چندبعدی فراگیران را با توجه به برهه دیجیتال کنونی به همراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ شخصیسازی آموزش؛ کیفیت یادگیری؛ مهارتهای قرن بیست و یکم؛ فناوری آموزشی؛ آموزش دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the role of artificial intelligence in personalizing education, improving the quality of learning and developing 21st century skills | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra rafatjoo | ||
Shiraz, universiry | ||
چکیده [English] | ||
The era of information technology and the emergence of artificial intelligence have influenced various dimensions of society. Education and learning represent one of these dimensions. Intelligent learning has demonstrated remarkable results across diverse communities. The objective of this research was to examine the role of artificial intelligence in personalizing education. The foundation for enhancing learning quality and developing 21st-century skills was also investigated. This study utilized relevant Persian and English literature. Results indicated that artificial intelligence employs complex algorithms. This technology transforms assessment methods and learning environments. These changes lead to improved personalization of education. Artificial intelligence creates interactive learning environments, enables collaborative learning platforms, and develops 21st-century skills in learners. Based on the findings, the implementation of artificial intelligence in education is recommended. In this regard, artificial intelligence-based programs should be formulated, and technical skills alongside personalized learning styles should be strengthened. Furthermore, the present research demonstrates that integrating artificial intelligence into educational systems requires appropriate technical infrastructure. Additionally, establishing ethical guidelines for using artificial intelligence in education and protecting learners' data privacy are essential requirements for the successful implementation of this technology in the field of education, as it enhances critical thinking, creativity, collaboration, and communication, fostering the multidimensional development of learners in the current digital era. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
artificial intelligence, education personalization, learning quality, 21st century skills, educational technology, digital education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |