
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,444,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,567,587 |
بررسی نقش هوش مصنوعی در شخصیسازی آموزش، ارتقای کیفیت یادگیری و توسعه مهارتهای قرن بیست و یکم | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، خرداد 1404، صفحه 69-98 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.17090.1117 | ||
نویسنده | ||
زهرا رفعت جو* | ||
دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: با ظهور هوش مصنوعی و گسترش ابزارهای دیجیتال، نظامهای آموزشی در سراسر جهان با تحولی بنیادین روبهرو شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی در تحقق سه هدف اصلی آموزشی انجام شده است: شخصیسازی تجربۀ یادگیری بر اساس ویژگیهای فردی فراگیران، ارتقای کیفیت و کارایی فرایند آموزش و یادگیری، و پرورش مهارتهای ضروری قرن بیستویکم نظیر تفکر انتقادی، خلاقیت، ارتباط و همکاری. همچنین، مطالعۀ حاضر تلاش دارد زیرساختها و الزامات سیاستی مورد نیاز برای اجرای موفق و اخلاقمحور هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی را شناسایی کند. داده ها و روشها: این پژوهش با بهرهگیری از روش مرور نظاممند ادبیات انجام شده است. منابع علمی فارسی و انگلیسی منتشرشده بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ بررسی شدهاند. با استفاده از کلیدواژههایی مانند «هوش مصنوعی»، «آموزش»، «یادگیری شخصیسازیشده» و «مهارتهای قرن بیستویکم»، جستوجو در پایگاههای معتبری همچون اسکپوس، وب آو ساینس، اریک و گوگل اسکالر صورت گرفت. پس از غربالگری مطالعات بر اساس معیارهای ازپیشتعیینشده، مقالات منتخب با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند تا مضامین و شکافهای پژوهشی شناسایی شوند. یافته ها: یافتهها نشان دادند که هوش مصنوعی با بهکارگیری الگوریتمهای تطبیقی، سامانههای آموزش هوشمند، رباتهای گفتوگو و تحلیلهای یادگیری، تجربۀ یادگیری را برای هر فرد تنظیم میکند. همچنین، ابزارهای خودکار ارزیابی، تحلیل پیشبینی، دستیاران مجازی و بازخورد لحظهای، آموزش را از حالت سنتی به یادگیری فعال تبدیل کردهاند. افزون بر این، هوش مصنوعی بستری برای تمرین مهارتهایی مانند حل مسئله و ارتباط مؤثر فراهم میسازد. با این حال، چالشهایی چون نگرانیهای اخلاقی، شکاف دیجیتال، و فقدان آموزش معلمان وجود دارد. نتیجه گیری: هوش مصنوعی میتواند آموزش را متحول سازد؛ اما این تحول نیازمند زیرساخت فنی قوی، رهنمودهای اخلاقی روشن، دسترسی برابر و توانمندسازی معلمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ شخصیسازی آموزش؛ کیفیت یادگیری؛ مهارتهای قرن بیست و یکم؛ فناوری آموزشی؛ آموزش دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the role of artificial intelligence in personalizing education, improving the quality of learning and developing 21st century skills | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra rafatjoo | ||
Shiraz, universiry | ||
چکیده [English] | ||
Background and aim: With the advent of artificial intelligence and the proliferation of digital tools, educational systems around the world have undergone a fundamental transformation. This study aims to examine the role of artificial intelligence in achieving three main educational goals: personalizing the learning experience based on individual characteristics of learners, improving the quality and efficiency of the teaching and learning process, and fostering essential 21st century skills such as critical thinking, creativity, communication, and collaboration. The present study also attempts to identify the infrastructure and policy requirements needed for the successful and ethical implementation of artificial intelligence in educational settings. Data and method: This study was conducted using a systematic literature review method. Persian and English scientific sources published between 2010 and 2023 were reviewed. Using keywords such as "artificial intelligence", "education", "personalized learning" and "21st century skills", a search was conducted in reputable databases such as Scopus, Web of Science, ERIC and Google Scholar. After screening studies based on predetermined criteria, the selected articles were reviewed using qualitative content analysis to identify themes and research gaps. Findings: The findings showed that AI is tailoring the learning experience for each individual by using adaptive algorithms, intelligent teaching systems, conversational bots, and learning analytics. Automated assessment tools, predictive analytics, virtual assistants, and real-time feedback have also transformed education from traditional to active learning. In addition, AI provides a platform for practicing skills such as problem solving and effective communication. However, there are challenges such as ethical concerns, the digital divide, and a lack of teacher training. Conclusion: Artificial intelligence can transform education, but this transformation requires a strong technical infrastructure, clear ethical guidelines, equal access, and teacher empowerment. Keywords: artificial intelligence, education personalization, learning quality, 21st century skills, educational technology, digital education, learning personalization | ||
کلیدواژهها [English] | ||
artificial intelligence, education personalization, learning quality, 21st century skills, educational technology, digital education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |