
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,388,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,525,321 |
تحلیل راهبردی نقش فناوریهای نوین در آموزش عالی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، خرداد 1404، صفحه 99-116 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18225.1212 | ||
نویسندگان | ||
لادن حاجیانوری* 1؛ عباس رمضانی2؛ سید وهاب امت محمدی3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران. | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی گرایش صنعت و بازرگانی، گروه روابط عمومی، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامهطباطبائی، | ||
چکیده | ||
امروزه تلفیق فناوریهای نو در آموزش عالی از عوامل تعیینکنندهای است که بر فرآیندهای توسعه تفکر پیشروانه در بین دانشجویان مراکز آموزش عالی مدرن تأثیر قابل توجهی گذاشته و توانایی آنها را برای مشاهده شرایط در حال تغییر دنیای بیرون و تطبیق سریع با آنها توسعه میدهند. از این رو هدف این پژوهش کاربردی مبتنی بر پارادایم تفسیری با رویکرد کیفی، تحلیل راهبردی نقش فناوریهای نوین در آموزش عالی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر از صاحبنظران این حوزه است. شرکتکنندگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس متون مصاحبه با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یادگیری شخصیسازی شده، تجارب یادگیری پیشرفته، ایجاد کلاسهای معکوس، روشهای نوآورانه ارزیابی و قابلیت دسترسی بهعنوان نقاط قوت و حواسپرتی، خطرات امنیتی، تنوع کیفیت محتوا، مسائل تعمیر و نگهداری، چالشهای فنی و سرقت ادبی و تقلب، بهعنوان نقاط ضعف شناسایی شدند. فرصتهای شناسایی شده در این پژوهش مشتمل بر خدمات پشتیبانی دانشجویی پیشرفته، حلقههای بازخورد پیوسته، رایانش ابری، یادگیری اجتماعی و همکاریهای بینالملل، و تهدیدات مشتمل بر تغییرات سریع تکنولوژیکی، شکافهای آموزشی، مقاومت در برابر تغییر و پتانسیل استفاده ناکارآمد بود.بنابراین، ضروری است که با توجه به این مسائل با آنها مواجهه منطقی داشته تا نقاط قوت و فرصتها را به حداکثر و در عین حال نقاط ضعف و تهدید را به حداقل رسانده و در نهایت به حداکثر اثربخشی و کارایی این فناوریها دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش عالی"؛ "تحلیل راهبردی"؛ "تهدیدات"؛ "فرصتها"؛ "فناوریهای نوین"؛ "ماتریس سوات"؛ "نقاط ضعف"؛ "نقاط قوت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strategic Analysis of the Role of New Technologies in Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Ladan Hajianvari1؛ Abbas Ramezani2؛ Seyed Vahab Omat Mohammadi3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Zanjan, Iran. | ||
2Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3M.A Student in Public Relations, Industry and Commerce major, Public Relations Department, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The integration of new technologies in higher education today is a crucial factor that significantly influences the development of progressive thinking among students in modern higher education institutions. It also enhances their ability to observe and quickly adapt to the changing conditions of the external world. Consequently, this applied research, grounded in the interpretive paradigm and employing a qualitative approach, aims to strategically analyze the role of new technologies in higher education through semi-structured interviews with 21 experts in the field. Participants were selected using purposive snowball sampling, and data collection continued until theoretical saturation was achieved. The interview texts were then analyzed using a thematic analysis strategy to identify strengths, weaknesses, opportunities, and threats. The strengths identified included personalized learning, advanced learning experiences, the creation of flipped classrooms, innovative assessment methods, and improved accessibility. Conversely, weaknesses encompassed distractions, security risks, variability in content quality, maintenance issues, technical challenges, and concerns regarding plagiarism and fraud. Opportunities highlighted in this research involved enhanced student support services, continuous feedback loops, cloud computing, social learning, and international collaborations. Threats included rapid technological change, educational disparities, resistance to change, and the potential for inefficient technology use. Addressing these issues rationally is essential for maximizing strengths and opportunities while minimizing weaknesses and threats. Ultimately, this approach aims to achieve the highest effectiveness and efficiency in utilizing new technologies in higher education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Higher Education", "Strategic Analysis", "Threats", "Opportunities", "New Technologies", "SWOT Matrix", "Weaknesses", "Strengths" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |