
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 474 |
تعداد مقالات | 3,687 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,327,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,491,434 |
تأثیر خودکارآمدیِ هوش مصنوعی بر قصد رفتاری معلمان برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش: نقش میانجی سودمندی ادراک شده و سهولت استفادة ادراک شده | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1404 اصل مقاله (489.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.18385.1474 | ||
نویسنده | ||
نیره حسینی* | ||
استان اصفهان، شهرستان زرین شهر، خیابان نهضت، خیابان دهخدا، کوچه فرید 2، پلاک 18 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودکارآمدیِ هوش مصنوعی معلمان بر قصد رفتاری آنان برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش با تأکید بر نقش میانجی سودمندیِ ادراک شده و سهولت استفادة ادراک شده بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری پژوهش شامل همة معلمان ابتدایی (دورة اول و دوم) شهرستان زرینشهر بودند که از میان آنها 280 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از 4 پرسشنامة خودکارآمدیِ هوش مصنوعی، سودمندیِ ادراک شده، سهولت استفادة ادراک شده و قصد رفتاری استفاده شد که روایی و پایایی آنها محاسبه و گزارش شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری و با نرمافزارهای SPSS و Amos انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدیِ هوش مصنوعی بر قصد رفتاری معلمان برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارد (008/0P= ). به علاوه خودکارآمدیِ هوش مصنوعی با میانجیگری سودمندیِ ادراک شده بر قصد رفتاری به صورت غیرمستقیم تأثیر میگذارد (01/0P=). خودکارآمدیِ هوش مصنوعی همچنین از طریق سهولت استفادة ادراک شده بر قصد رفتاری تأثیرگذار است (02/0P=). نتیجهگیری: داشتن ادراکات مثبت در خصوص سودمندی و سهولت استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش، دو عامل تأثیرگذار مهم بر قصد معلمان برای استفاده از این فناوری میباشد. خودکارآمدیِ هوش مصنوعی به شکلگیری و تقویت این ادراکات مثبت کمک مینماید و این به نوبة خود قصد معلمان برای استفاده از هوش مصنوعی را تقویت میکند. به منظور بهرهگیری از مزایای فراوان بکارگیری هوش مصنوعی در آموزش، لازم است که افزایش خودکارآمدیِ هوش مصنوعی معلمان در برنامههای توسعه حرفهای ایشان به صورت جدی مدنظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدیِ هوش مصنوعی؛ سودمندیِ ادراک شده؛ سهولت استفادة ادراک شده؛ قصد رفتاری؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of AI Self-Efficacy on Teachers' Behavioral Intention to Use AI in Education: The Mediating Role of Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use | ||
نویسندگان [English] | ||
Nayyereh Hosseini | ||
Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The present study aimed to investigate the effect of teachers' artificial intelligence self-efficacy (AI self-efficacy) on their behavioral intention to use AI in education, with an emphasis on the mediating role of perceived usefulness and perceived ease of use. Methods: The research method was descriptive correlational based on structural equations modeling and the statistical population of the study included all elementary school teachers (first and second grade) in Zarrinshahr city, from which 280 people were selected using stratified random sampling. We used 4 questionnaires to collect data: AI self-efficacy, perceived usefulness, perceived ease of use, and behavioral intention. Their validity and reliability were calculated and reported. We analyzed the data using descriptive statistics methods including mean and standard deviation and inferential statistics including Pearson correlation and structural equation modeling, with SPSS and Amos software. Findings: The results of the study showed that AI self-efficacy has a direct, positive and significant effect on teachers' behavioral intention to use AI in education (P= 0.008). In addition, AI self-efficacy indirectly affects behavioral intention through the mediation of perceived usefulness (P= 0.01). AI self-efficacy also affects behavioral intention through perceived ease of use (P= 0.02). Conclusion: Positive perceptions of AI’s usefulness and ease of use are crucial factors influencing teachers' intention to adopt this technology. AI self-efficacy fosters and strengthens these positive perceptions, thereby enhancing teachers' intention to use AI. To leverage the numerous benefits of AI in education, enhancing teachers' AI self-efficacy in professional development programs is essential. To bridge the gap between self-efficacy and adoption, teacher professional development must prioritize hands-on, low-risk opportunities for experimentation with AI tools, supported by expert guidance and relevant resources. These experiences can significantly boost teachers’ confidence and readiness to integrate AI into their teaching practices. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
artificial intelligence self-efficacy (AI Self-Efficacy), Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, behavioral intention, teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |