
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 3,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,347,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,498,618 |
تأثیر روشهای قصهگویی و بازی بر کاهش اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان پایه ی دوم دبستان | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18312.1192 | ||
نویسندگان | ||
ژیلا حیدری نقدعلی* 1؛ لیلا رستگارنیک2؛ فاطمه زارعی3 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، ابواب جمعی آموزش و پرورش فارس | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش شناسایی تاثیر روشهای قصهگویی و بازی برکاهش اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی بود.پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دارای اختلال دیکته نویسی در پایه دوم ابتدایی شهر مرودشت (70 نفر) بود.از این میان تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایشی و کنترل به طور تصادفی گماشته شدند.برای جمع آوری داده ها ازآزمون تحلیل دیکته نویسی، آزمون هوش استنفورد – بینه، مصاحبه بالینی و مشاهده دفتر دیکته استفاده شد.گروههای آزمایشی برنامه مداخلهای شامل هشت جلسه آموزشی 60 دقیقهای را دریافت کردند.گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند.دادههای بدست آمده با استفاده ازآزمون کوواریانس تک متغیره تجزیه وتحلیل شد.یافتهها نشان داد بعد از کنترل اثرات پیش آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات سه گروه آزمایش وکنترل، در نمره کل متغیر اختلال دیکته نویسی(99/ 24 =F و 000/0Sig = ) وجود دارد وآموزش با روشهای قصهگویی و بازی در بهبود اختلال دیکته نویسی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی موثر است.معلمان می توانند برای بهبود عملکرد دانشآموزان در دیکتهنویسی از بسته تدوین شده استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
قصه گویی؛ بازی؛ روش؛ اختلال؛ دیکته نویسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation the Effects of the Story Telling and Game Teaching Methods on Reducing Dysgraphia among Primary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zhila Heidari1؛ Leila Rastgarnick2؛ Fatemeh Zarei3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O.Box14665-889,Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, P.O.Box14665-889,Tehran, Iran | ||
3MSc of Curriculum Development, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare the effectiveness of the Story Telling and Game Teaching Methods on Reducing Dysgraphia among Primary School Students. This study was an experimental one with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all students enrolled in the Center for Educational Learning Disabilities in Marvdasht.Thirty people were selected by random sampling and were randomly placed in two experimental groups and one control group.To collect data, dictation analysis test, Stanford-Binet intelligence test, clinical interview and dictation book were used.The experimental groups received an intervention program consisting of eight 60-minute training sessions and the control group did not receive any intervention.The obtained data were analyzed using univariate covariance test.The results of analysis of covariance showed that after controlling the effects of the pretest,there was a statistically significant difference between the mean scores of the three experimental and control groups in the total score of the dysgraphia variable(F99/ 24 = ).The Story Telling and Game Teaching Methods is effective in improving dysgraphia of second grade elementary students.Therefore, teachers can use this package to improve students' performance in dictation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Story Telling, Game, Method, Dysgraphia, Dictation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |