| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,878 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,870,441 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,794,160 |
تأثیر روشهای قصهگویی و بازی بر کاهش اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان پایه دوم دبستان | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 3، مهر 1404، صفحه 65-89 اصل مقاله (623.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18312.1192 | ||
| نویسندگان | ||
| ژیلا حیدری نقدعلی* 1؛ لیلا رستگارنیک2؛ فاطمه زارعی3 | ||
| 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، ابواب جمعی آموزش و پرورش فارس | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش شناسایی تاثیر روشهای قصهگویی و بازی برکاهش اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی بود.پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دارای اختلال دیکته نویسی در پایه دوم ابتدایی شهر مرودشت (70 نفر) بود.از این میان تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایشی و کنترل به طور تصادفی گماشته شدند.برای جمع آوری داده ها ازآزمون تحلیل دیکته نویسی، آزمون هوش استنفورد – بینه، مصاحبه بالینی و مشاهده دفتر دیکته استفاده شد.گروههای آزمایشی برنامه مداخلهای شامل هشت جلسه آموزشی 60 دقیقهای را دریافت کردند.گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند.دادههای بدست آمده با استفاده ازآزمون کوواریانس تک متغیره تجزیه وتحلیل شد.یافتهها نشان داد بعد از کنترل اثرات پیش آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات سه گروه آزمایش وکنترل، در نمره کل متغیر اختلال دیکته نویسی(99/ 24 =F و 000/0Sig = ) وجود دارد وآموزش با روشهای قصهگویی و بازی در بهبود اختلال دیکته نویسی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی موثر است.معلمان می توانند برای بهبود عملکرد دانشآموزان در دیکتهنویسی از بسته تدوین شده استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قصه گویی؛ بازی؛ روش؛ اختلال؛ دیکته نویسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Investigation the Effects of the Story Telling and Game Teaching Methods on Reducing Dysgraphia among Primary School Students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zhila Heidari1؛ Leila Rastgarnick2؛ Fatemeh Zarei3 | ||
| 1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O.Box14665-889,Tehran, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, P.O.Box14665-889,Tehran, Iran | ||
| 3MSc of Curriculum Development, Shiraz, Iran | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Story Telling, Game, Method, Dysgraphia, Dictation | ||
| مراجع | ||
|
احمدوند، محمدعلی (1392). روانشناسی بازی (چاپ دهم). تهران: دانشگاه پیام نور.
امیری، زلیخا؛ و برزگر، مجید (1392). تأثیر بازیهای تمرکزحواس بر میزان افزایش توجه در کودکان بیشفعال/ نوع نقص توجه در بین کودکان دبستانی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
انوشهپور، ابوالفضل (1389). روش تدریس فارسی ابتدایی، ویژه مراکز و دانشسراهای تربیت معلم رشته آموزش ابتدایی، تهران: وزارت آموزش و پرورش
بنفشه، لیلا؛ و مدرسی قوامی، گلناز (1388). بررسی میزان تأثیر قصهگویی و قصهخوانی بر درک مطلب شنیداری، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
بیگدلی، زیور؛ و واحدی، مهدی (1396). اثربخشی بازیهای سازماندهی شده بر میزان یادگیری و هوش نوآموزان پیش دبستانی، فرهنگ مشاوره و روان درمانی سال نهم بهار 1397 شماره 33، شماره صفحات: ۱۸۷ – ۲۰۶
پشتدار، علیمحمد (1376). قصهگویی و نمایش خلاق، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
تبریزی، مصطفی (1394). درمان اختلالات دیکتهنویسی، تهران: انتشارات فراوان.
زارعی فرد، رها؛ و تدین، عرفانه (1403). تبیین خطاهای املایی مقطع دوم و سوم ابتدایی بر اساس الگوی گارمن (1996). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 5(2),صص 55-72.
زندی، بهمن (1396). روش تدریس زبان فارسی (در دوره دبستان)، چاپ هفدهم، تهران: انتشارات سمت.
زینی، مرضیه؛ بلوچی انارکی، محمد؛ رضایی، سمیه؛ و ملا جعفری، عاطفه. (1395). اثربخشی راهبرد قصه درمانی، در کاهش خطاهای املایی دانشآموزان دارای اختلالال نوشتاری (دیکته)، مجله مطالعات ناتوانی1۳۹5؛ (۶:)۲۰ -15
شاکر اردکانی، شهلا و رضایی اردکانی، فضلالله (1401). چگونگی ارتقابخشی املای دانشآموزان پایة چهارم مدرسة دخترانة دکتر حسن نصیری اردکان. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 3(2)، 82-103.
شاه بداغی لو، شیدا؛ و جباری، سوسن (1392). بررسی و مقایسه مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلالات یادگیری کلامی وغیر کلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
غفاری، خلیل؛ داودی، حسین؛ حیدری، حسن؛ محمدی، فاطمه و یاسبلاغی شیراهی، بهمن (1398). اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس اول ابتدایی در درس فارسی، مطالعات روانشناسی تربیتی،16 (35)، ۲۱۱ - ۲۴۲.
فروزانفر، آزاده (1402). چگونه توانستم مشکلات املایی را در دانشآموزان پایه ششم بهبود بخشم. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 4(2)، صص 99-115.
قدیانی، فاطمه؛ و استکی، مهناز (1394). مقایسه ویژگیهای شناختی نقاشی دانشآموزان با اختلال یادگیری غیر کلامی و دیکتهنویسی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته تحقیقات تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
لرنر، ژانت (1997). ناتوانیهای یادگیری نظریهها، راهبردها و روشها (ترجمه عصمت دانش،1384). تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.
مسعودی، محسن؛ و جاویدی، حجت اله (1393). اثربخشی روش درمانی ادراکی- حرکتی کپارت بر کاهش اختلال دیکته دانشآموزان دوره ابتدایی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
ملکیان، فرامرز؛ و آخوندی، آذر (1389). تأثیر چندرسانهای آموزشی در درمان اختلال املای دانشآموزان ویژه یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 87-86، نوآوریهای مدیریت آموزشی،6 (1). صص.160-178. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |
||