
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,516,910 |
تحلیل تربیتی و معنایی استخاره منسوب به امام زینالعابدین (ع) و کارکرد آن در آموزش غیررسمی معارف اسلامی در میان شیعیان هند | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19901.1466 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل مرادی (رَستا).* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
یکی از آداب و رسوم نوشناخته در میان شیعیان هند، استفاده از استخارۀ منسوب به امام زینالعابدین (ع) است که با روشهای رایج استخاره تفاوت دارد. این استخاره شامل ۱۱۱ گزاره مستقل است که هر کدام با هدف هدایت فرد در تصمیمگیری، توصیههای اخلاقی، ایمانی و عملی را بیان میکند. پژوهش حاضر با هدف معرفی این سنت نوآورانه و خلاقانه و تحلیل تربیتی، معنایی و روانشناختی این متن، از روشهای توصیفی کتابخانهای وتحلیل آماری استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد گزارهها در ده دسته معنایی طبقهبندی میشوند که بیشترین بسامد به موضوعات توکل و اعتماد به خدا (۲۵درصد)، صبر وپایداری (۱۸درصد) و نهی از عجله و دعوت به تأمل (۱۵درصد) اختصاص دارد که این موضوعات نقش محوری در ساختار معنایی متن دارند. همچنین، این گزارهها پیامهای عملکردی مشخصی را منتقل میکنند که در پنج نوع «اقدام»، «ترک اقدام»، «تأخیر در اقدام»، «اقدام مشروط» و «اقدام سریع» تقسیمبندی شدهاند. حدود ۶۸درصد از گزارهها افراد را به نوعی اقدام تشویق میکنند که نشانگر جهتگیری فعال وپویای این متن است. بررسی مأخذشناسی نیز نشان میدهد که ۳۶درصد از گزارهها مستند به آیات قرآن، ۲۷درصد برگرفته از مضامین حدیثی و ۳۶درصد دیگر شامل توصیههای اخلاقی وعرفانی با محتوای الهامی است. این ترکیب معرفتی، پیوند عمیق استخاره را با سنتهای شیعی وابعاد تربیتی آن نشان میدهد. در نهایت، تحلیل ساختاری این استخاره بیانگر آن است که متن به شکلی جامع به عنوان الگویی مناسب برای تربیت درونی، رشد اخلاقی، آرامش روانی و تصمیمسازی دینی و آموزش معارف اسلامی به مخاطبان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استخاره امام سجاد (ع)؛ تربیت دینی؛ معارف اسلامی؛ شیعیان هند؛ تحلیل معنایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Educational and Semantic Analysis of the Istikhara Attributed to Imam Zayn al-‘Ābidīn (A.S.) and Its Role in the Informal Transmission of Islamic Teachings among Indian Shi‘a Muslims" | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Moradi Rasta | ||
Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
This study explores a lesser-known religious practice among Shi‘a Muslims in India—an Istikhārah attributed to Imam Zayn al-‘Ābidīn (A), which differs from typical Qur'anic or rosary-based forms. The text consists of 111 independent statements offering moral, spiritual, and practical guidance for decision-making. Using descriptive and statistical methods, the research analyzes the pedagogical, semantic, and psychological aspects of this Istikhārah. The analysis categorizes the statements into ten thematic groups. The most frequent themes are trust in God (25%), patience (18%), and avoiding haste in favor of reflection (15%), indicating the spiritual and ethical foundation of the text. Additionally, the statements provide five types of practical directives: action, abstention, delayed action, conditional action, and immediate action. Approximately 68% of the statements encourage some form of action, highlighting the proactive orientation of the text. A source-based study shows that 36% of the statements are rooted in Qur’anic verses, 27% in Hadith, and 36% are inspirational ethical or mystical insights. This blend reveals the text’s deep grounding in Shi‘i tradition and its value in informal moral and religious education. The study concludes that this Istikhārah serves as a meaningful model for spiritual development and ethical decision-making in everyday life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Istikhara of Imam al-Sajjad, Religious Education, Islamic Teachings, Indian Shiites, Semantic Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |