
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,257 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,516,915 |
واکاوی موانع و پیشرانهای دوره سوادآموزی در استان همدان با تأکید بر نقش حرفه ای آموزشیاران | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1404، صفحه 49-79 اصل مقاله (920.13 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17489.1766 | ||
نویسنده | ||
داود میرزایی فر* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر واکاوی موانع و پیشرانهای دوره سوادآموزی در استان همدان با تأکید بر نقش حرفهای آموزشیاران (شهرستان کبودراهنگ، اسدآباد و رزن) بود. این پژوهش ازلحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و با شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه موردمطالعه سؤال 1 و 3 شامل افراد بیسوادی که برای سوادآموزی مراجعه نکردهاند (جهت بررسی موانع) و افرادی که در دورههای سوادآموزی شرکت کردهاند (جهت بررسی پیشرانها) بودند. جامعه موردمطالعه سؤال 2 ، کارشناسان و افرادی که با سوادآموزی در استان همدان همکاری داشتهاند بود. نمونه برای مصاحبه افراد بیسواد و همچنین افرادی که در دورههای سوادآموزی شرکت کردهاند در شهرستانهای کبودراهنگ، اسدآباد و رزن بود که درنهایت 30 نفر بودند. نمونهگیری هدفمند-گلوله برفی برحسب کفایت نمونه بود. نمونه دوم 8 نفر از متخصصان بودند که اعتباریابی مؤلفهها را انجام دادند و نمونه نهایی 45 نفر از افراد بیسوادی که برای سوادآموزی مراجعه نکردهاند و افرادی که در دورههای سوادآموزی شرکت کردهاند بود که بر اساس روش تعیین حجم نمونه جی پاور 45 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها از طریق تحلیل مضمون؛ روش CVR و شاخصهای آمار توصیفی، آزمون تیتک نمونه ایی و آزمون فریدمن تحلیل شد. نتایج این پژوهش 32 مانع و 29 پیشران را برای دوره سوادآموزی در شهر همدان معرفی کرده است. در برنامهریزیهای آینده میتوان با بهرهگیری از این موانع و پیشرانها زمینه بهبود کیفیت دورهها و حضور سوادآموزان را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرانهای سوادآموزی؛ دوره سوادآموزی؛ موانع سوادآموزی؛ آموزشیاران؛ نقش حرفهای معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Barriers and Drivers of Literacy Education in Hamadan Province with Emphasis on the Professional Role of Educators | ||
نویسندگان [English] | ||
davood mirzaie far | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the barriers and drivers of literacy education in Hamadan Province with emphasis on the professional role of educators (cities of Kabudrahang, Asadabad, and Razan). This research is applied in terms of purpose and was conducted by mixed-methods research (qualitative-quantitative). The study population of questions 1 and 3 included illiterate people who did not apply for literacy (to check for barriers) and people who participated in literacy courses (to check for drivers). The study population for question 2 consisted of experts and individuals who had cooperated with literacy education in Hamadan province. The sample for interviewing illiterate people as well as people who participated in literacy courses, consisted of 30 people who were selected based on the purposive - snowball methods in the cities of Kabudrahang, Asadabad, and Razan. The second sample consisted of 8 specialists who validated the components and the final sample consisted of 45 illiterate people who did not apply for literacy classes and 45 people who participated in literacy courses, determined based on the G-Power sample size method. The data collection tools were taking notes, semi-structured interviews, and a researcher-made questionnaire. The data obtained were analyzed through Thematic Analysis, the CVR method, descriptive statistics, one-sample t-test, and Friedman test. The results of this study introduced 32 barriers and 29 drivers for the literacy course in Hamedan. In future planning, by using these barriers and drivers, it is possible to improve the quality of courses and the presence of literate students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
literacy education drivers؛ literacy education course, ؛ literacy education barriers؛ educators؛ professional role of teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |