
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,388,374 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,525,059 |
اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، شهریور 1404، صفحه 81-108 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18105.1191 | ||
نویسندگان | ||
صغری استوار* 1؛ حسین افلاکی فرد2 | ||
11. استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ، شیراز، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی، کنشهای عالی نظام عصبی مغز هستند که مجموعهای از تواناییهای عالی شامل فرآیندهای تنظیم شناخت، تنظیم رفتار و تنظیم هیجان را به انجام میرسانند. این سازه به افراد کمک میکند افکار، رفتار و هیجاناتشان را برای دسترسی به هدف، کنترل و سازماندهی کنند. هدف این پژوهش اثر بخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر شیراز بود. دادهها و روشها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهر شیراز بودند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 40 دانشآموز به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش ( 20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های کارکردهای اجرایی و خودکارآمدیتحصیلی استفاده شد. برنامه آموزش توانبخشی شناختی به مدت 10 جلسه یک و نیم ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر شاخص کارکردهای اجرایی (تنظیم شناخت، تنظیم رفتار، تنظیم هیجان) و خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن (خودکارآمدی آینده تحصیلی، خودکارآمدی عملکردتحصیلی و خودکارآمدی مهارتهایتحصیلی) بر دانشآموزان اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، آموزش توانبخشی شناختی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان شده است. نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن این برنامه، متخصصان و مشاوران مدرسه میتوانند از این برنامه آموزشی برای بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ کارکردهای اجرایی؛ تنظیم شناخت؛ تنظیم رفتار؛ تنظیم هیجان؛ خودکارامدی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Executive Functions and Academic Self-efficacy of Sixth Grade Elementary Students | ||
نویسندگان [English] | ||
soghra ostovar1؛ Hossein Aflaki Fard2 | ||
1Assistant Professor, Psychology Education and Counseling Department, Farhangian University, Shiraz, Iran. (Responsible Author) Email: s_stovar@yahoo.com | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and aim: Executive functions are the higher actions of the nervous system of the brain, which perform a set of higher abilities, including the processes of regulating cognition, regulating behavior, and regulating emotions. This structure helps people to control and organize their thoughts, behavior and emotions to reach the goal. The aim of this research was the effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions and academic self-efficacy of sixth grade female students in Shiraz city. Data and method: The research method was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research was all sixth grade female students in Shiraz. From among the statistical population, 40 students were selected as the research sample by random cluster sampling and randomly assigned to two experimental (20) and control (20) groups. In order to collect research data, questionnaires of executive functions and educational self-efficacy were used. The cognitive rehabilitation training program was implemented for 10 sessions of one and a half hours for the experimental group. Analysis of covariance statistical test was used to analyze the data. Findings: The findings of the research showed that cognitive rehabilitation training has been effective on the indicators of executive functions (regulation of cognition, regulation of behavior, regulation of emotion) and academic self-efficacy and its dimensions (future education self-efficacy, academic performance self-efficacy and academic skills self-efficacy) of students. In other words, cognitive rehabilitation training has led to the improvement of executive functions and increased academic self-efficacy of students. Conclusion: Considering the effectiveness of this program, school specialists and counselors can use this educational program to improve executive functions and increase students' academic self-efficacy. Keywords: Cognitive rehabilitation, Indicators of executive functions, Cognitive regulation, Behavior regulation, Emotion regulation, Academic self-efficacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive rehabilitation, Indicators of executive functions, Cognitive regulation, Behavior regulation, Emotion regulation, Academic self-efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |