
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,722 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,396,385 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,531,101 |
ارایهی یک رویکرد آموزشی استدلالمحور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 42، شهریور 1404، صفحه 59-76 اصل مقاله (502.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مانی ساسانی پور1؛ ناصر رشیدی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
2استاد گروه زبان های خارجی و زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
استدلالورزی و نقد متون استدلالی در مقاطع آموزشی اهمیت ویژهای دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یک مدل آموزشی استدلالمحور بر درک مطلب و توانایی دانشجویان در ارزیابی استدلالهای مطرح در متون دانشگاهی بوده است. برای این منظور، یک رویکرد ترکیبی با استفاده از مدلهای تحلیل استدلال تولمین (۲۰۰۳) و اسکریون (۱۹۷۶) با بُعد دیالکتیک طراحی شد تا مشارکت دانشجویان در بحثهای گروهی تسهیل و تحلیل استدلالها به شیوهای منطقی انجام شود. به دلیل پیچیدگی مدل ششوجهی تولمین، سه بخش اصلی آن با بخشهایی از مدل اسکریون ادغام گردید تا مدل نهایی هم ساده و هم جامع گردد. این مدل در تدریس سه متن کوتاه در مقطع کارشناسی ارشد ارزیابی شد. پنج دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ۳۰ جلسه که آشنایی ابتدایی با منطق و تدریس دروس روش تدریس، روانشناسی زبان و آزمونسازی را در برمیگرفت، شرکت کردند. دادهها از طریق مصاحبه، تمرینهای کلاسی و یادداشتهای تاملی جمعآوری شد. نتایج نشان داد مدل آموزشی توانایی دانشجویان در یافتن، بازسازی و درک استدلال را بهبود میبخشد؛ اگرچه تأثیر آن بر نقد و ارزیابی استدلالها کمتر مشهود بود. این پژوهش بر ضرورت آشنایی عمیق مدرس با مبانی تحلیل استدلال و رویکرد دانشجومحور در کلاس تاکید میکند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing an Argument-Based Instruction Approach to Teaching Academic Courses to Iranian University Students of TEFL | ||
نویسندگان [English] | ||
Mani Sasanipur1؛ Naser Rashidi2 | ||
1Master in English Language Teaching, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Iran. | ||
2Professor, Department of Foreign Languages and Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Argumentation plays a crucial role in higher education, as students must read argumentative texts and write persuasive papers to develop their skills as future researchers. This study examined the impact of an argument-based instructional approach on students’ comprehension and evaluative skills in TEFL. A three-dimensional model, combining Toulmin and Scriven's frameworks with a dialectical component, was implemented to encourage student participation in discussions. Five M.A. TEFL students engaged in a one-month study involving thirty 90-minute sessions covering Teaching Methodology, Psycholinguistics, and Testing. Data collection methods included interviews, reflections, note-taking, and coursework analysis. The findings revealed that while students improved in understanding argumentative texts, their evaluative skills showed less progress. The study highlights that learning argumentation is a complex, time-consuming process requiring multiple sub-skills. Key implications for teaching include the need for instructors to have a strong grasp of argumentation theories and to act as facilitators. Moreover, argumentation classes should adopt a learner-centered approach, allowing students to actively participate in discussions and practice argument analysis and evaluation. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |