
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,540,827 |
شناسایی و تبیین راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مدارس خاص متوسطه ؛یک پژوهش آمیخته | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.13071.3824 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ولی یی1؛ جواد پورکریمی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تهران و مدیر در آموزش و پرورش | ||
2دانشیار گروه رهبری و حکمرانی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهشی کاربردی جهت شناسایی و تبیین راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مدارس خاص متوسطه روش پژوهش: با رویکرد آمیخته از نوع طرح تبیینی، مرحله کمی به شیوه ی توصیفی (پیمایشی) و مرحله کیفی برمبنای طرح ساختگرا نظریه داده بنیاد. در مرحله کمی جامعه آماری دانش آموزان مدارس خاص متوسطه پسرانه و دخترانه شهرستان کامیاران در سـال تحصیلی 1400-1401به تعداد 1597نفر بوده است. تعداد نمونه با جدول مورگان 310 نفر تعیین و نمونه گیری بصورت تصادفی طبقه ای نسبتی انجام گرفت و در مرحله کیفی با نمونه گیری هدفمند و بعد از 13مصاحبه عمیق ، اشباع نظری حاصل شد. یافته ها: کیفیت خدمات آموزشی بنا به ادرکات و انتظارات دانش آموزان در حد بالا ومناسب است. ارزیابی ادراکات و انتظارات کیفیت خدمات آموزشی و ابعاد پنجگانه آن و مدارس از لحاظ نوع مدرسه ( نمونه دولتی، شاهد و غیردولتی) و مقطع تحصیلی (متوسطه اول و دوم) تفاوت معنادار وجود دارد. در تحلیل کیفی شناسایی و تبیین راهکارهای رفع شکاف، 198 راهکار کلیدی و در ادامه از آنها 74 کد اولیه، 28 مفهوم و در نهایت در قالب 5 مقوله در جهت کد متمرکز ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مدرسه ارائه شده است. نتیجه گیری: مراکز آموزشی با توجه به افزایش انتظارات محیط برای ارتقای کیفیت آموزش، ابتدا باید با روش علمی این کیفیت ارزیابی شود و جایگاه آن از دید مشتریان اصلی شناسایی شود و راهکارها برای تقویت شکاف حاصل بکار گرفته شود. واژه های کلیدی: ارزیابی کیفیت، خدمات آموزشی مدارس، تحلیل ادراکات وانتظارات ، راهکارهای رفع شکاف، مدل سروکوال | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی کیفیت؛ خدمات آموزشی مدارس؛ تحلیل ادراکات وانتظارات؛ راهکارهای رفع شکاف؛ مدل سروکوال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and explaining ways to improve the quality of educational services in special secondary schools; A mixed research | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi valiee1؛ javad Pourkarimi2 | ||
1Doctoral student of Tehran University and manager in education | ||
2Associate Professor, University of Tehran, Faculty of Psychology and Education, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: applied research to identify and explain ways to improve the quality of educational services in special secondary schools. methods: with a mixed approach, a quantitative stage in a descriptive (survey) method and a qualitative stage based on the constructivist design of the grounded theory. In the quantitative stage, the statistical population was 1597 people. The number of samples of 310 people and in the qualitative stage, theoretical saturation was achieved after 13 in depth interviews. Results: The quality of educational services is high and appropriate according to students' perceptions and expectations. In the qualitative analysis of identification and explanation of solutions for closing the gap, 198 key solutions are presented, and then 74 primary codes, 28 concepts and finally in the form of 5 categories are presented in the direction of the centralized code for improving the quality of school educational services. Conclusion: educational centers First of all, this quality should be evaluated with a scientific method and its position from the point of view. The main customers should be identified and strategies should be used to strengthen the resulting gap. Key words: quality assessment, educational services of schools, analysis of perceptions and expectations, SERVQUAL model | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quality assessment, educational services of schools, analysis of perceptions and expectations, strategies to close the gap, SERVQUAL model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |