
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,748 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,413,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,543,157 |
بررسی روابط بین تاب آوری، رضایت شغلی و تعهد حرفه ای معلمان زبان انگلیسی ایرانی: یک مطالعه ترکیبی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1404، صفحه 185-219 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.18883.1880 | ||
نویسندگان | ||
رویا رنجبر محمدی* 1؛ علی عبداللهی2 | ||
1استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران | ||
2استادیار، گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه، مراغه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، بررسی روابط بین تاب آوری، رضایت شغلی و تعهد حرفه ای معلمان زبان انگلیسی ایرانی بود. این مطالعه به شکل ترکیبی و از طریق یک طرح تبیینی کمّی و کیفی متوالی انجام شد. شرکتکنندگان در بخش کمّی شامل 35 معلم زبان انگلیسی زن و مرد بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، 15 معلم زن و مرد به طور تصادفی از میان شرکت کنندگان برای شرکت در بخش کیفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه تاب آوری، رضایت شغلی، تعهد حرفه ای معلم و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های کمّی از مدل یابی معادلات ساختاری با حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) استفاده شد؛ در حالیکه تجزیه و تحلیل داده های کیفی از طریق تکنیک تحلیل مضمون انجام گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که تاب آوری معلمان زبان انگلیسی، اثر مستقیم و آماری معناداری بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آن ها دارد. نتایج کیفی نیز سه مضمون اصلی تنظیم هیجانات، تنظیم فراشناختی، و ایجاد فضای مثبت در کلاس را آشکار نمود. همچنین یافته ها نشان دادند که معلمان زبان انگلیسی تابآور، قادر به استفاده مؤثر از استراتژیهای فراشناختی مانند برنامهریزی، حل مسئله و نظارت بر عملکرد خود بوده و از ویژگیهای شخصیتی مثبت مانند اعتماد به نفس و خودکارآمدی برخوردارند. نتایج ترکیبی نیز نشان دادند که مضامین کیفی توانستند روابط آماری را تأیید کرده و درک عمیقتری از سازوکارهای تابآوری فراهم سازند. درنهایت، این مطالعه توصیههایی برای طراحی برنامههای توسعه حرفهای، آموزش مهارتهای تابآوری و ارائه حمایتهای مدیریتی به معلمان، بویژه مدرسان زبان انگلیسی، مدیران مدارس و مدرسان تربیت معلم ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ تعهد حرفهای؛ رضایت شغلی؛ روانشناسی مثبتگرا؛ مطالعه ترکیبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An investigation of the Relationships among Resilience, Job Satisfaction, and Professional Commitment of Iranian EFL Teachers: A Mixed Methods Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Roya Ranjbar Mohammadi1؛ Ali Abdollahi2 | ||
1Assistant Professor, Department of English Language Teaching, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Mathematics, Islamic Azad University, Maragheh Branch, Maragheh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to examine the relationship between resilience, job satisfaction, and professional commitment of Iranian EFL Teachers by using an explanatory mixed-methods design with quantitative and qualitative phases. In the quantitative phase, 35 male and female EFL teachers were selected through convenience sampling. Subsequently, 15 teachers were randomly chosen to participate in the qualitative phase. The instruments included three standardized questionnaires of resilience, job satisfaction, and professional commitment, and semi-structured interviews. Quantitative data were analyzed using PLS-SEM, whereas qualitative data were subjected to thematic analysis. The results indicated that EFL teachers’ resilience exerted a direct significant effect on both job satisfaction and professional commitment. Meanwhile, the qualitative findings revealed three themes: emotion regulation, metacognitive regulation, and the creation of a positive classroom climate. Hence, resilient EFL teachers effectively used metacognitive strategies such as planning, problem-solving, and self-monitoring, while also displaying positive personality attributes such as self-confidence and self-efficacy. Furthermore, the integration of the findings demonstrated that the qualitative results supported the statistical relationships and provided deeper insights into the mechanisms underlying resilience. Ultimately, the study proposes several implications, including the design of professional development programs, the incorporation of resilience training, and the provision of managerial support for EFL teachers, school leaders, and teacher educators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Resilience, Professional Commitment, Job Satisfaction, Positive Psychology, Mixed-methods Study | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |