
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,756 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,428,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,555,134 |
تاثیر آموزش مبتنی بر مساله بر اشتیاق دانش آموزان به کتابخوانی گروهی | ||
تجارب معلمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.19878.1161 | ||
نویسندگان | ||
ستاره موسوی* 1؛ اشرف میرحیدری2 | ||
1دکتری تخصصی پژوهشگر آزاد استاد مدعو دانشگاه | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف:هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش آموزش مبتنی بر مسئله بر اشتیاق دانش آموزان به کتابخوانی گروهی در دانش آموزان پایه سوم ناحیه6 شهر اصفهان بوده است.روشها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانش آموزان پایه سوم ناحیه6 شهر اصفهان در بودند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اشتیاق به کتابخوانی گروهی محقق ساخته بود. یافته ها: نتایج نشان داد که روش آموزش مبتنی بر مسئله بر اشتیاق به کتابخوانی گروهی و ابعاد آن در دانش آموزان پایه سوم در مرحله پس آزمون اثربخش بود (001/0>p). نتایج نشان داد روش آموزش مبتنی بر مسئله بر افزایش سطح اشتیاق به کتابخوانی گروهی و ابعاد آن در دانش آموزان پایه سوم در مرحله پس آزمون به طور معناداری اثربخش بود (001/0>p). روش مبتنی بر مسئله، باعث بهبود حداقل یکی از ابعاد مطالعه گروهی در پس آزمون شده است. نتایج حاکی از ان است که 6/85 درصد از تفاوت های فردی در علاقه به مطالعه جمعی ، 8/77 درصد در مهارتهای خواندن جمعی ، 72 درصد در فعالیتهای گروهی و 76 درصد در پرسش و پاسخ گروهی در مرحله پس آزمون به تفاوت بین گروه ها یا اثرات آموزش مبتنی بر مسئله مربوط است.نتیجه گیری : با توجه به نتایج پیشنهاد می شود این رویکرد به طور جدی در برنامه های درسی مدارس گنجانده و توسعه داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش آموزش مبتنی بر مسئله؛ کتابخوانی؛ اشتیاق؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of problem-based learning on students' enthusiasm for group study | ||
نویسندگان [English] | ||
setareh Mousavi1؛ Ashraf Mirheidari2 | ||
1PhD, independent researcher, visiting professor, university professor | ||
2Assistant Professor of Educational Sciences, Farhangian University, Post Box -888 56441 Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
the aim of the present study was to investigate the effect of the problem-based learning method on reading enthusiasm and group study tendency in third-grade students in District 6 of Isfahan. The research method was a quasi-experimental design with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all third-grade students in District 6 of Isfahan in the academic year 1403-1404, of which 30 were selected using the convenience sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). The research instrument included a researcher-made questionnaire on reading enthusiasm and group study tendency, which were completed in two stages: pre-test and post-test. The experimental group was trained in the problem-based or problem-oriented learning method based on the method proposed by Schmidt and Maus (2000) for 12 sessions, but the control group did not receive training during this period. The results of multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance showed that the problem-based learning method was effective on the enthusiasm for reading and its dimensions in third grade students in the post-test stage (p<0.001). The results also showed that the problem-based learning method was effective on the tendency to study and its dimensions in third grade students in the post-test stage (p<0.001). Considering the positive results of problem-based learning on the enthusiasm for reading and group study of students, it is suggested that this approach be seriously included and developed in school curricula. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
problem-based learning method, study, reading, enthusiasm, students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |