
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,756 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,428,682 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,555,137 |
اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغزی بر تابآوری و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان | ||
تجارب معلمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.19156.1146 | ||
نویسندگان | ||
سعید رومانی* 1؛ اسفندیار سپهوند2؛ مسعود دالوند3؛ مرضیه کرنوکر4 | ||
1استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران. | ||
2دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، ایران | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مداخله یادگیری مبتنی بر آموزش مغزی با استفاده از یافتههای علوم اعصاب در طراحی و اجرای فعالیتهای یادگیری تلاش میکند آموزش را بهگونهای سازماندهی کند که با ماهیت یادگیری مغز سازگار باشد. هدف از اجرای این پژوهش اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغزی بر تابآوری و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی منطقه زاغه بود. روشها: روش تحقیق نیمه آزمایشی و در قالب استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان زاغه که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. از بین جامعه آماری، تعداد 40 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی نیمی از آزمودنیها در دو گروه آزمایش و نیمی دیگر در گواه گمارش شدند. مباحث یادگیری مغز محور به دانشآموزان گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۴۵ دقیقه-ای به مدت ۲ ماه ارائه شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران (2014) جمعآوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس در نرمافزار آماری SPSS22 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: برآیند تجزیهوتحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری مبتنی بر مغز %40 در افزایش سطح تابآوری تحصیلی و %41 در افزایش سطح بهزیستی تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است (P<0/01). نتیجهگیری: میتوان گفت یکی از رویکردهای سازنده در جهت بهبود و تقویت متغیرهای تحصیلی تابآوری و بهزیستی، رویکرد آموزش یادگیری مبتنی بر مغز است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش یادگیری مبتنی بر مغز؛ بهزیستی تحصیلی؛ پایه ششم؛ تاب آوری تحصیلی؛ دانش آموزان پسر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of learning based on brain training on resilience and academic well-being of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Roomani1؛ Esfandiyar Sepahvand2؛ , Masoud Dalvand3؛ Marziyeh Kornokar4 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. in educational psychology, lecturer at Farhangian University | ||
3Master's degree in Educational Psychology, Islamic Azad University, Malayer Branch, Iran | ||
4Master's degree in educational management, Lorestan University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Brain-based learning intervention uses neuroscience findings in the design and implementation of learning activities to organize education in a way that is consistent with the nature of brain learning. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of brain-based learning on the resilience and academic well-being of sixth-grade male elementary school students in the Zagheh area. Methods: The research method was semi-experimental and used a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of all sixth-grade male students in Zagheh County who were studying in the academic year 1401-1402. From the statistical population, 40 students were selected by convenience sampling method and then randomly assigned half of the subjects to two experimental groups and the other half to the control group. Brain-centered learning topics were presented to the students in the experimental group during 8 45-minute sessions for 2 months. Data were collected using the Samuels Academic Resilience Questionnaire (2004) and the Pietrinen et al. Academic Well-Being Questionnaire (2014) and then analyzed using descriptive statistics and analysis of covariance in the SPSS22 statistical software. Findings: The results of the analysis of covariance showed that brain-based learning training was 40% effective in increasing the level of academic resilience and 41% effective in increasing the level of academic well-being of students in the experimental group (p<0/01). Conclusion: It can be said that one of the constructive approaches to improving and strengthening the educational variables of resilience and well-being is the brain-based learning approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brain-based learning training, academic well-being, sixth grade, academic resilience, male students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |