
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,098 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,905 |
بهبود یادگیری ساختارهای زیراتمی با بهرهگیری از فناوری و بازیهای آموزشی-مشارکتی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18115.1301 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شریف زاده* 1؛ زهرا احمدآبادی2 | ||
1گروه آموزش شیمی،آموزش و پرورش فردوس، خراسان جنوبی، ایران | ||
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش و یادگیری علم شیمی به دلیل انتزاعی بودن بسیاری از مفاهیم آن، مانند ساختار اتم و پیوندهای شیمیایی با چالشهایی از جمله عدم انگیزه و ایجاد کجفهمی مواجه است. بنابراین نیاز به استفاده از روشهای جدید و خلاقانه در آموزش آن احساس میشود. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی تدریس مبحث ساختارهای زیراتمی درس علوم تجربی پایه هشتم، با استفاده از روشهای ترکیبی شامل فناوری و بازی آموزشی و روشهای تعاملی و مشارکتی در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه است. این پژوهش با روش اقدامپژوهی و رویکرد مشاهده و تفکر تاملی انجام شد. جامعه آماری، شامل سه دانشآموز دوره اول متوسطه بود که براساس نیاز، تمایل و امکان حضور بعد از ساعت آموزشی انتخاب شدند. ابتدا، پیشآزمونی شامل سوالات متنوع برای سنجش سطح دانش اولیه دانشآموزان برگزار شد. سپس، یک راهبرد جدید تدریس شامل استفاده از پویانمایی، فیلمهای آموزشی، رسانههای دو بعدی و سه بعدی مانند رسم شکل، همچنین نرمافزارها و بازیهای آموزشی، شبیهسازی و تدریس به روش یادگیری گروهی و مشارکتی طراحی و اجرا شد. این فعالیتها شامل گردآوری اطلاعات ذرات زیراتمی پروتون، نوترون و الکترون، استفاده از سایت شبیهساز فت و تکمیل کارتهای اطلاعاتی مربوط به عناصر مختلف به شکل گروهی و مشارکتی بود. پس از تدریس مجدد، پسآزمونی برای ارزیابی میزان یادگیری دانشآموزان و اثربخشی راهبردهای تدریس بهکار گرفته شده برگزار شد. نتایج نشان داد که روشهای تعاملی و گروهی، استفاده از فناوریهای رسانهای، شبیهسازی و بازیهای آموزشی به بهبود نمرات، افزایش انگیزه، رفع کجفهمیها و درک عمیقتر مفاهیم علمی کمک کرده است. بنابراین، پیشنهاد میشود که معلمان و برنامهریزان آموزشی به این روشها توجه بیشتری داشته و آنها را در فرآیند تدریس خود بهکار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علوم تجربی '؛ ' راهبرد تدریس '؛ ' یادگیری گروهی '؛ ' یادگیری مشارکتی '؛ ' فناوری های آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the Learning of Subatomic Structures through the Use of Technology and Educational-Participatory Games for First Period of High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sharifzadeh1؛ Zahra Ahmadabadi2 | ||
1Department of Chemistry Education, Ferdows Education, South Khorasan, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teaching and learning chemistry face challenges due to the abstract nature of many of its concepts, such as atomic structure and chemical bonds, leading to lack of motivation and misconceptions. Therefore, the need to use new and creative methods in chemistry education is felt. The aim of this study is to examine the effectiveness of teaching subatomic structures in eighth-grade science classes using a combination of technology, educational games, and interactive and participatory methods in first period of high school science education. This research was conducted using action research methods with an observational and reflective approach. The statistical population consisted of three first period of high school students who were selected based on their needs, willingness, and ability to attend after-school sessions. Initially, a pre-test consisting of various questions was held to assess the students' initial knowledge level. Then, a new teaching strategy was designed and implemented, which included the use of animations, educational films, 2D and 3D media such as drawing, as well as educational software and games, simulations, and group and participatory learning methods. These activities included gathering information on subatomic particles (protons, neutrons, and electrons), using the PhET simulation site, and completing information cards on various elements in a group and participatory manner. After the re-teaching, a post-test was held to evaluate the students' learning and the effectiveness of the teaching strategies used. The results showed that interactive and group methods, the use of media technologies, simulations, and educational games significantly improved scores, increased motivation, addressed misconceptions, and led to a deeper understanding of scientific concepts. Therefore, it is recommended that teachers and educational planners pay more attention to these methods and incorporate them into their teaching processes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experimental Science Education', ' Teaching Strategy ', ' Group Learning ', ' Collaborative Learning ', ' Educational Technologies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |